Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Nyckelavstängd passagerarairbag OG9-5?

  1. #1

    Nyckelavstängd passagerarairbag OG9-5?

    Hej!

    Finns det og9-5 med nyckelavstängning för passagerarairbag?
    Om det finns har även dessa bilar öglor nere vid skenorna för att spänna fast remmarna till barnstol i framsätet?
    SAAB 9-5 Biopower 06 steg 1+

    https://www.garaget.org/stefanwasa

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av stefanwasa Visa inlägg
    Hej!

    Finns det og9-5 med nyckelavstängning för passagerarairbag?
    Om det finns har även dessa bilar öglor nere vid skenorna för att spänna fast remmarna till barnstol i framsätet?
    Nej finns ej nyckelavstnägning av airbag på og9-5. Det är urkoppling med motstånd som gäller.

    Osäker hur det ör ned öglor. Min 09:a har det inte.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Ok, det var synd!
    Blev fundersam då det finns annonser på blocket som säger motsatsen.

    Satsen med motstånd och öglor är tyvärr restad hos leverantör och verkar ha varit det sen ett tag tillbaka.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Ja jag tror nog orio lägger pengar på annat idag än dylika satser till en så gammal bil. Andelen kunder på en sån sats är nog försvinnande liten idag. Original motstånd lär ju finnas begagnat och kanske även öglor om det var original ?

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Öglor finns det även tredjeparts, jag har med framgång använt sådana för att fästa en bilbarnstol i min 9-5a. Det var dock för en stol i baksätet (det finns inga skäl att ha ett barn fram när man kan ha det bak) där öglorna fästes i passagerarstolens golvskruvar. Google ger en hel del träffar.

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av stefanwasa Visa inlägg
    Satsen med motstånd och öglor är tyvärr restad hos leverantör och verkar ha varit det sen ett tag tillbaka.
    Redan när jag skulle göra detta 2015 så var satsen för elstolar restad, kollade med flera aukt saabverkstäder och dom visste inte när/om grejerna skulle komma in,
    till min stora förvåning hittade jag då en verkstad som hade satsen hemma på hyllan så det vara bara att boka in en tid direkt hos dom.

    På den tiden fanns satsen för manuella stolar att få tag i dock.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Ja när jag ringde frågade en skrot om de sålde begagnade så fick jag fyra nej på raken, så antingen så hade de verkligen inga eller så var det inget de sålde vidare.
    Men om man skulle få tag på ett begagnat, kan man vara 100% säker att en urkopplad airbag inte smäller?
    Hade ju känts bättre om en verkstad kunde plocka bort airbagen helt. Så kan jag ha barnstolen fram utan att oroa mig.

    Anledning till att inte sätta hen bak, är att där har vi redan en och den vuxna som sitter bak har lättare att fixa om det skulle vara nåt. Samt att man vill gärna ha koll på den minsta i början.

    Går det inte att lösa så blir det ju bilbyte, men det är ju inget jag vill.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Det finns inga garantier, men praxis är att låta airbagen sitta kvar fast inte inkopplad. Jag har demontera hela passagerarairbagen och det är ett stort jobb. Hela brädan behöver lossas lite för att kunna lirka ut den.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Finns ingen anledning att barnet skall sitta fram. Bak är alltid bästa platsen, oavsett om man kan stänga av airbagen eller inte.

    3 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Men sluta nu.

    Det kan fortfarande finnas anledningar att barnet ska sitta fram, speciellt för oss som är över meddelängd.

    Det var tekniskt OMÖJLIGT att ha babyskydd och bakvänd stol och samtidigt åka två vuxna i bilen på min 9-5 Aero SC,
    är man lång så fungerar det helt enkelt inte att ha varken babyskydd eller bakvänd stol bakom föraren, och det fungerar inte att
    ha det vänster bak och mitten bak, den ENDA lösningen är att ha babyskyddet fram och sen bakvänd stol bakom passageraren,
    och det var fanemej inte lätt det heller, vi testade flera stolar och med vissa fungerade inte det heller, vi valde specifikt en stol som passade.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Har man 2 barn som båda kräver bakåtvänd så får man vara mer kreativ ja. Babyskydd funkar alldeles utmärkt bakom föraren enligt min uppfattning. Via hade Brios som sitter i bas, där var det inga problem att ha bakom föraren, men vi har aldrig behövt det eftersom vi inte blev fler än 3. Jag är ju ändock runt 1,90 och jag fick plats.
    Min uppfattning är att många sitter längre bak än nödvändigt.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av stefanwasa Visa inlägg
    Men om man skulle få tag på ett begagnat, kan man vara 100% säker att en urkopplad airbag inte smäller?
    Utöver att inget driver tändaren (elektrisk uppvärmning) så kortsluter kontaktdonen ingången när man drar ur kontakten. Ur alla normala betraktelsevinklar är det 100% säkert, bara man kopplat ur rätt airbag. På Saabarna sitter kontaktdonen så förväxling svårligen kan ske, men på en del VW har just förväxling av airbagkontakter skett.

    Om man har tillgång till rätt instrument och är noggrann så kan man (oavsett bilmodell) först koppla ur airbagen, kontrollera att man får felkod på just passagerarairbagen, sedan koppla in motståndet och släcka felkoden. Dvs. man kontrollerar via SRS-kontrollern att man gör rätt vid urkopplingen.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Finns ingen anledning att barnet skall sitta fram. Bak är alltid bästa platsen, oavsett om man kan stänga av airbagen eller inte.
    Jag tror du har fel rent tekniskt, jag vill minnas att jag sett olycksstatistiken en gång i tiden (90-talet) för detta, och även om det är mycket ovanligt att ett barn i bakåtvänd barnstol blir förolyckat även vid en mycket allvarlig krock så är risken lite mindre på passagerarplatsen än baksätet. Så länge ingen passagerarkrockkudde utlöser, förstås.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Det beror ju helt på.
    Det som talar för framsätrsplacering är ju att stolen har en fast yta att spännas mot. Med tanke på att de flesta stolarna idag har stödben så undrar jag om det fortfarande stämmer att de är bra fram.
    Något jag testat är bakvänd stol fram i og9-3 och det är HELT värdelöst för instrumentbrädans rundade form gör att barnstolen inte har en plan yta att spännas mot utan den glider gärna mot ytterkanten.

  15. #15
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Vissa stolar SKA spännas mot en yta, vissa får inte.. så man får läsa på när man provar ut stol.


    I manualen till våra britaxstolar så tror jag det stod att säkraste placeringen var mittplatsen bak, men det funkar inte rent tekniskt om man är lång då förarstolen är i vägen.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Mittplatsen bak är väldigt svår att använda, då måste man jämka stolspositionerna fram så de är lika långt bak båda 2.

  17. #17
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Mittplatsen bak är väldigt svår att använda, då måste man jämka stolspositionerna fram så de är lika långt bak båda 2.
    Det går, men med alla stolar, bilar och fästen på marknaden går det ju inte alltid, nej.

    Mittplatsen bak är säkraste platsen för barn oavsett typ av skydd vad jag har läst. Ganska logiskt för det är längst från bilens ytterväggar. Men det finns säker olika andra aspekter som varierar från bil till bil och skydd till skydd osv... Läsa manualen... kan det kanske vara värt besväret i detta undantagsfall... när det gäller familjens säkerhet...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Jag tror man lär släppa den där biten om var det är säkert och inte. Oavsett var man sitter så är man tillräckligt säker om man har bra stol. Ska man kunna jämföra så lär man ju veta exakt hur den framtida krocken ser ut och det vet ingen......

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Just därför mittplatsen bak. Där har man ju rent tekniskt mest krockzon åt alla håll.

  20. #20
    Jag har fått tag på motstånd, men en auktoriserad verkstad gör inte bytet då. De måste beställa delen/satsen från leverantör för just det arbetet, så uppgifter kan skickas in till Transportstyrelsen om att airbagen är inaktiverad. Sen skickas nya reg.papper ut till ägaren.
    Fullt möjligt att göra själva inaktiveringen, men då blir man utan rätt papper och skulle något hända så finns inget bevis på airbagen var inaktiverad.
    Som sista utväg att behålla 9-5:an är att hitta en barnstol som man kan ha på mittplatsen bak. Som inte hindrar förarsättet att vara tillräckligt långt bak, så jag får plats.

Liknande ämnen

  1. Demontering passagerarairbag 9000
    Av Herman79 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-04, 02:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •