Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Inkoppling av permanent inkopplad och aktiv dashcam NG9-3 -08

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Inkoppling av permanent inkopplad och aktiv dashcam NG9-3 -08

    Hej alla saabvänner!

    Jag har till min härliga Saab (Saab 9-3 SportCombi 1.9 TTiD Automatisk, 180hk, 2008 ) köpt en grym dashcam av märket
    Qvia QR790 WD 2CH som jag testat sedan förra sommaren, inkopplad i cigarettuttaget.
    För att automatisk spela in ev. Inbrottsförsök, om någon råkar backa in i bilen när den står parkerad etcetera vill jag koppla in kameran så att den dygnet runt får ström och står redo att spela in.

    Eftersom kameran har en inbyggt funktion som automatiskt stänger av kameran om bilbatteriet går under 12.7V behöver en inte oroa sig för att dränera batteriet.

    Finns det någon här som kan guida mig kring det elektroniska så inte bilen börjar brinna?
    Tre kablar skall kopplas in, den svarta, den röda och den gula.

    Svart Kabel (jord)
    I instruktionerna som jag inte verkar kunna ladda upp här (se sidan 15-16 http://www.qviadashcam.net/bbs/downl...A%20DASH%20CAM) framgår att man skall fästa/skriva fast den svarta elkabeln i skriven/bulten ovanför säkringarna (jordpunkt)

    Röd kabel -> ACC säkring
    Detta verkar i Saab vara säkring nummer 4, 10 A? Men på bilden visar en 15A samt att röd skall kopplas mot cigarettuttaget som verkar vara 30A (förvirrande)

    Gul kabel -> B+ säkring (batteri positive säkring?)
    - Vilket nummer är detta?
    Säkringen verkar vara på 15A?

    Test efter inkoppling
    —————————
    Efter att kablarna kopplats enligt instruktionerna kommer dashcamen att bekräfta om man kopplat rätt genom att röd / blå eller lila lampa på dashcamen lyser.
    Detta känns skönt men finns det något annat man skall tänka på för att undvika kortslutning / brand (utöver att be en verkstad fixa för 2000kr).
    Senast redigerat av Balou den 2019-06-19 klockan 20:45. Anledning: Komplettering av bilmodell och år

  2. #2
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Har inga vidare tips att ge kring inkopplingen men en tanke jag fick är ju att 12.7 volt är vilospänningen för ett 100% laddat batteri så det gäller ju att ha ett riktigt fräscht batteri (om det ens är möjligt) för att det ska ligga på eller över 12.7 ständigt i längden, speciellt när den börjar filma lär den sjunka under 12.7 ganska fort.

    Tanken med avstängning vid 12.7 volt lär vara att den inte ska vara på om bilen inte laddar, med andra ord avstängd.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Tack, jag skall kika på hur min bils batteri är laddad avstäng (vilospänningen) samt dubbelkolla med leverantören!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Klart! Fick hjälp av en teknikkunniga svåger och det visade sig vara betydligt lättare än jag trott att koppla in min Qvia Dashcam från Lukas

    Den röda kabeln kopplade jag mot cigguttaget som ger ström till dashcam under endast körning medan den gula kabeln, som hade en inbyggd säkring i själva kabeln kopplades in mot valfri säkring som ger ström även när tändningen är av, tex ACC säkringen.

    Efter inkopplingen visar dashcamen med tre olika lampor som ger olika ske. om/att vi kopplat rätta.

    Sladdarna upp till den främre dashcamen gömdes enkelt i dörrlist samt gömdes under innertaket (som jag lyfte ner med fingrarna så en glipa öppnades där jag kunde gömma överflödig strömkabel).

    Angående risk för dränering av bilbatteriet finns en inbyggd funktion i kameran som automatiskt stänger av dashcam om risk föreligger. I Qvia appen kan man enkelt ändra vilken minimum nivå man vill skall råda innan kamerans slutar dra ström tex vid 12.1V.

    Ställ gärna frågor och är du nyfiken på en bra prisvärd dashcam med många smarta funktioner rekommenderar jag Qvia från Lukas https://www.lukasdashcam.com/

Liknande ämnen

  1. carcam / dashcam
    Av Fredrik / 1941 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2019-05-12, 20:33
  2. Kameravarnare eller avancerad Dashcam?
    Av Mr.O i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2018-03-04, 18:22
  3. FAQ: Installera dashcam i Saab 9-5
    Av Etnoy i forum FAQ
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2016-10-23, 13:18
  4. Stänga av antisladd permanent?
    Av prinken i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-04-18, 20:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •