Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Köpråd första Saab/bil - 9-3 Combi Biopower?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Köpråd första Saab/bil - 9-3 Combi Biopower?

    Hej forumet!
    Jag är i färd att köpa min första bil och har alltid gillat Saab, haft kompisar som varit riktiga fantaster och även blivit inspirerad av att läsa här på forumet.

    Jag är på jakt efter en kombi och har hittat en del 9-3 Biopower 1.8/2.0 på Blocket hos både handlare och privatpersoner. Mitt bilkunnande är begränsat, på så vis känns det tryggare att köpa av handlare (även om man säkerligen kan bli blåst).

    Först och främst, är Biopower vettigt? Förstått att det kan medföra ökat slitage på motorn och är på väg ur tiden som drivmedel.

    Om bra modell - skulle denna bil vara ett bra köp eller överpris? https://www.blocket.se/vi/85866247.htm

    Hittat andra kring strax under 30k, men har hört att bilar under 30k hos bilhandlare inte behöver varudeklareras på samma sätt, eller stämmer det fortfarande? Om inte kan jag ju leta efter billigare.

    Tacksam för alla sorts tips som kan hjälpa en förstagångs-Saabköpare!

  2. #2
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Biopower innebär låg skatt (1.163:-/år) och du väljer köra bensin eller etanol som du vill. Bilen du länkade till såg ok ut på bild. Kolla efter rost i hjulhuskanter fram / bak och längst upp i främre fjäderbenstornen. Kolla också upp att den är servad regelbundet enl serviceboken för just biopower har tätare serviceintervall än vanliga bensinmodeller.

    Det enda jag inte gillade var takrails för på 9-3 combi ser det ut som bärhandtag på en matkasse.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    Vad är det för ökat motorslitage med etanol du skriver om?

    M.v.h. Kal
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av Johwad Visa inlägg
    Först och främst, är Biopower vettigt? Förstått att det kan medföra ökat slitage på motorn och är på väg ur tiden som drivmedel.
    Främst är det andra material som används på vissa ställen i en Biopowermotor. Och det är inte på väg ur tiden nu. Det hade en svacka under ett antal år när staten minskade subventionerna för etanolen, men nu är miljösubventionerna tillbaka på liknande nivå som tidigare igen. Så det är absolut inte på väg ur tiden.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av Kal Visa inlägg
    Vad är det för ökat motorslitage med etanol du skriver om?

    M.v.h. Kal
    Etanol är aggressivare mot motoroljan, bryter ner den snabbare än vad bensin gör.
    /Johan

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Främst är det andra material som används på vissa ställen i en Biopowermotor. Och det är inte på väg ur tiden nu. Det hade en svacka under ett antal år när staten minskade subventionerna för etanolen, men nu är miljösubventionerna tillbaka på liknande nivå som tidigare igen. Så det är absolut inte på väg ur tiden.
    Det säljs snudd på inga nya bilar som klarar av att köra på E85 medans begagnade bilar kommer skrotas ut i stora mängder kommande årtionde. så framtiden för detta bränsle ser mycket mörkt ut, det kommer gå sotdöden till mötes kommande decennium.
    Men etanolbilarna kan köras på bensin också, så bilarna kommer inte stanna bara för att det inte finns E85 att tanka.
    /Johan

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Absolut! Rent tekniskt och miljömässigt är det ingen skillnad mot tidigare och inte dött bränsle för den saken. Statens lek med subventionerna har däremot effektivt dödat matknaden
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Köpråd: Saab 9-3 2.0t Sport Combi -06
    Av xenonpowerfreak i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-01-24, 19:12
  2. Köpråd första saab
    Av andre.m i forum Allmänt
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2012-07-25, 14:09
  3. saab 9-3 Combi biopower 08
    Av baskowilma i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 15:16
  4. Saab 9-3 Combi Biopower 1.8T 175hk..
    Av baskowilma i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-09-20, 14:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •