Klockrent!
Det var en stund sen jag uppdaterade här
2020 kan strykas från historien när det kommer till bankörning, i alla fall för min del blev ett traktorprojekt istället
Men nu har jag börjat nosa lite på denna bilen än så länge har jag börjat med att plocka ur inredning
Någon som har erfarenhet av att plocka bort asfaltsmattor i en og9-3 eller annan saab? är de heljävliga att ta med värmepistol och skrapa?
Har sett på nätet att vissa använder kolsyreis, någon med erfarenhet av det på saabs mattor? eller vet vart man kan köpa kolsyreis?
Planen är att i närtid göra detta:
*Strippa ner.
*Lätta bort allt onödigt, inredning, ljuddämpning, AC el osv.
*Montera på karossnurran.
*Bort med den lilla rost som finns.
*Måla invändigt och under.
Kul att du är igång igen!
Har skrapat asfaltsmatta med värmepicka, det är inget vidare roligt.. Har ingen erfarenhet av kolsyreis, men det går att köpa hos AGA. (krävs inga certifikat, licenser eller liknande. Dock behöver du ett kärl att ha det i och det kan nog kosta en slant.)
Jag körde värmepistol - fungerade helt ok.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Blir de ledsna om man kommer med en kylväska från Öob tro?
Det låter ju lovande, Värmepistol är i alla fall något jag redan har tillgång till.
Blir det svart klet kvar som man får ta kemiskt? typ brakeclean och trasa? eller släpper det i ett stycke från karossen så det inte blir något kvar?
Värmepistol funkar helt ok. mest effektiva jag använt var en liten gasbrännare ungefär som denna https://www.biltema.se/verktyg/svets...are-2000041523
Bägge använda med en bra metallspackelspade. Resterna tar man med bromsrengöring.
värmde fort med gas. nackdelen är att det tar ju fyr och ryker rätt bra. så tryckluft för att blåsa ut små lågor är bra.
såklart lite farligt nära tyg, kablar osv osv
och lungor kanske
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Nu Blev det rörigt
Sömlös halvbur inhandlad
Gick bra att få bort mattorna med värmepistol:
Dock så är det nog lite för kallt i garaget för att det skall gå att lösa upp resterna effektivt med bromsrengöringen. ville inte heller köra värmefläkt i bilen med ångorna .. så jag lämnar det till ett senare tillfälle
Sen så plockade jag bort lite mer inredning och ställde dit huvudbågen:
Passar riktigt bra kommer bli tajt om inte omöjligt att plocka ur buren när den väl är monterad ^^
Sen så tog jag lite mått och caddade upp buren:
Tanken med det är att jag skall kunna notcha alla rören i modellen och sedan skriva ut mallar för att notcha rören i verkligheten
Se bara till att bältet går fritt så att bilprovningen blir glad. Det får inte finnas kontakt mellan dem/ligga emot.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Snyggt! Label-off brukar funka fint till resterna, luktar citrus
Mera planerande ^^
Jag åkte till garaget med inställningen att jag skulle punkta huvudbågen på sin slutgiltiga plats.
Men har sett i en annan projekttråd diskussion om att hålla avstånd mellan bältet och åverkan. 15 cm var ett mått som nämndes.
För att ha 15 cm mellan svetsade plattan och fästskruvarna till bältet så hamnar man ganska så långt bak.
Längre bak än att mina 100x120mm-plattor får plats:
Skulle kunna vika upp hörnet nere till höger i bild, men det gör lite ont i ögat tycker jag, och kapar jag av hörnet så blir ytan mindre än tillåtet enligt SBF-reglementet.
så är inne på att göra en ny plåt istället som ser ut ungefär såhär:
Placeringen av buren är då såhär om man ställer den rakt upp:
Tips och trix mottages gärna från er som reggat med bur
Skrev ut förstärkningsplatta och fästplatta så jag kan testa ut det på bilen
Senast redigerat av zimm den 2021-04-06 klockan 10:15.
Spontant ser det bra ut.
Men jag har aldrig reggat med bur.
Min satt så långt fram att den kapade jag ur när jag slutade köra dragracing.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Ringde idag och pratade med teknisk support för det besiktningsföretaget jag kommer besikta hos.
Fick det bekräftat där att man inte skall göra någon åverkan på karossen inom 15 cm från fästpunkter till bälte.
Däremot så gör det inget om bågen ligger närmare bältet, så länge den inte är i vägen för bältet. Så placeringen tror jag skall bli bra som jag tänkt den nu senast
Att plocka bort inredning bakom framstolarna var okej att göra, men allt skulle lämnas standard i förar/passagerarmiljön.
Passade även på att fråga om att placera batteriet i skuffen. Det skulle inte vara något problem det heller, så länge man byggde in det i en tät låda med ventilation till utanför bilen, klamrade kablar ordentligt och gjorde bra genomföringar osv. Så jag kommer nog att göra det i samma veva för att få bak lite vikt och få mer svängrum under huven
Håller på att spåna lite på batterilådan.
Just nu lutar det åt att ge sig på mitt första kompositprojekt
Här är en riktigt bra video där de visar hur man kan göra en kompositdel direkt i en 3d-skriven form:
Så jag har ritat lite på en enkel batterilåda:
Botten i stålplåt som batteriet kan fästas på ordentligt, sedan själva kåpan, och ovanpå det ett plåtband för att klämma kåpan på plats ordentligt med skruvarna runt om utan att riskera att man krossar kompositen.
Genomföringar för batterikabel gör jag sedan genom botten med förskruvningar och avluftningen blir genom att sätta en slangnippel på bottenplåten.
Och angående armeringen i själva kåpan så funderar jag på att använda t.e.x denna:
https://composite24.se/produkter/tyg...-twill-165g-m2
Som är en kombination av kolfiber och kevlar. Jag tror det skulle vara lämpat för detta.
Om jag inte fegar ur och bara gör den i glasfiber ^^
Hur som blir det antagligen att lägga något lager med glasfiber på insidan
Senast redigerat av zimm den 2021-04-08 klockan 19:12.
Spännande! Gillar kreativiteten i dina projekt!
Kommer du till knutan?
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Tack, det är egna lösningarna som jag tycker är roligast
Inte helt bestämt än om jag kommer, men det blir med 9-3 SC ttid om jag kommer, så blir ingen bankörning utan på sin höjd lite familjekörning
Bankörning blir när denna är klar. vilket den inte kommer vara till knutan
Kolfiber är spännande!
jag har aldrig gjutit utan bara draperat delar, gjutning verkar intressant och 3d printer känns ju som en skitbra idé för formar. jag klurade på att göra formar för hand men sicket jävla jobb det är
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Det lutar åt att placera batteriet här till höger där baksätet varit förut:
Ritade lite mera på lådan också:
Och utan kåpan på:
Planerar du en + pol nånstans för att kunna köra startkablar tex?
tänker att den lådan blir knepig att öppna fort.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Har haft funderingar på att ha en pol under huven.
Kommer i alla fall ha huvudbrytare och uttag för att ansluta ctekladdare
Så hoppas jag inte skall behöva öppna den allt för ofta med 24 skruv ^^