Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Dåligt laddtryck och slö OG9-5 2.3T -06 steg 3 BP

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    12367

    Dåligt laddtryck och slö OG9-5 2.3T -06 steg 3 BP

    Hej!

    Jag noterade plötsligt att min bil med Maptun steg 3 biopower (på e85) kändes slö. Mätte laddtryck med bluetooth OBD-II-läsare och Torque Pro appen och kom vid ett försök upp i som mest 1.3 bar och vid nästa försök kom jag bara upp i 1.0 bar. Bilen kunde heller inte leverera den där "kick-in" känslan från turbon när man kommer upp i varv utan levererade en rak kurva genom hela accelerationen.

    Nu har jag inte börjat felsöka efter att det inträffade, så det kan vara så enkelt som att en vakumslang hoppat/spruckit, men jag har tidigare planerat att byta alla slangar och backventilerna från vevhusventilation och EVAP och gick därför tillbaks och började läsa alla trådarna och började bli förvirrad.

    För det första så förstår jag det som att efter 05 så är inte EVAP en felkälla längre, sedan dom ändrade och bara satte en backventil. Meningslöst att byta pga dom här symtomen på en 06:a?
    För det andra, är det lönt att byta backventilen till vevhusventilationen?
    Eller är det troligast att det bara är vakumslangarna?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    1. Problemet finns inte på en 2006a
    2. Om den är trasig så bör den ju såklart bytas. Går att bedöma genom att provblåsa försiktigt.
    3. Vanligt fel, så ja.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    12367
    Tack Hyvens!
    Köpte två nya backventiler på maptun och beställt nya vakumslangar så får byta rubbet och se om det blir någon skillnad. Är ju inget dyrt ingrepp.

    Kollade snabbt av vakumslangarna som sitter nu, det som går att kolla utan att börja rota runt för mycket. Alla sitter där dom ska och inga synliga, uppenbara skador. Men dom är gamla och sunkiga rent generellt.

    Någon som vet på ett ungefär vilket laddtryck man kan förvänta sig? Läst någonstans att steg 3 (bensin) bör lägga sig på ca 1.4 bar. Vet inte om det är mappat för mer ladd med e85 eller om den bättre effekten enbart kommer från bränslet

  4. #4
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Det är överlag lägre laddtryck på E85. Min silverpil med 15t (lite annat lulllull) gav 343 hk 490Nm med max ladd 1,2 bar på E85

    https://www.garaget.org/?car=195135

    Har du rätt stift samt fräscha sådana? Kollat så det inte är stopp i avgassystemet (been there)?
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    12367
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Det är överlag lägre laddtryck på E85. Min silverpil med 15t (lite annat lulllull) gav 343 hk 490Nm med max ladd 1,2 bar på E85

    https://www.garaget.org/?car=195135

    Har du rätt stift samt fräscha sådana? Kollat så det inte är stopp i avgassystemet (been there)?
    Åhfan, där ser man. Då är det ju istället nästan konstigt att mitt laddtryck med både lägre antal HK och lägre vrid är högre än ditt
    Men ja, stiften är rätt och dom byttes sent i höstas, så borde rimligtvis inte vara superslitna ännu. Det är inte en pendlarbil.
    Och nej, stopp i avgassystemet har jag svårt att tänka mig. Jag satte på maptuns helsats för några månader sedan och förstår inte hur jag skulle lyckats med det. Och bilen står majoriteten av sin tid i garage, så risken för att någon skulle tryckt in något än också mindre sannolikt.

    Jag kanske bara inbillar mig att den är slö för att jag trodde att laddtrycket borde varit högre

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Racechrono 100-200 avslöjar dom flesta svagheter/styrkor.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    12367
    Har gjort lite fler tester. Ändrade Torque Pro till att läsa från MAF/LMM (vilket rekommenderades någonstans). Den stabila mätningen jag fått landar på 1.6 bar, men den har spikat upp till både 2 och 5 bar, vilket ju känns väldigt osannolikt. Tänker att det inte borde vara appen det är fel på då den bara läser signalerna som kommer från sensorerna via ECU'n, men jag får fortsätta experimentera lite. Något läckage verkar det ju trots allt inte vara iaf.

Liknande ämnen

  1. 9-5 2.3t 1998 bsr steg 1 dåligt laddtryck.
    Av PontusLarsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2017-07-21, 22:38
  2. Dåligt laddtryck ibland 9-5 2,3t biopower -08
    Av roadrunner9000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-09-27, 14:31
  3. Dåligt laddtryck i 9-5 biopower -08
    Av roadrunner9000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-21, 23:24
  4. Någon som har Hirsch steg 1 i 9-5 biopower 2.0 2006'a?
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-07, 18:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •