Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Styrservoolja försvinner OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -

    Styrservoolja försvinner OG9-5

    Hej har en 9-5 2,3t -06 och det försvinner ganska mycket styrservoolja ur servon men det finns inget på golvet under bilen utan verkar som det försvinner när man kör, var t ska man börja leta?

    Rubriken kompletterad. /Moderator
    Senast redigerat av Vfr den 2019-06-17 klockan 09:07.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228
    Ber om ursäkt om jag verkar lite otrevlig men du får nog bättre svar om du skriver en bättre rubrik på ditt inlägg.
    Har du kollat alla slangar och kring pumpen så det inte är kladdigt där runt om?
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    252
    Om det läcker från tätningen i änden av kuggstången så kan oljan samlas i damasken vid inre styrleden. Jag hade detta fel på min 900 T16 jag hade för många år sedan. Till slut så blev det dock så mycket olja i damasken att det vid fullt styrutslag sprutade ut olja vid styrstagsänden på damasken. Det kom så mycket så att däcket blev blött av olja på insidan.

    Det här är bara en tanke jag fick när jag läste om ditt problem. Du borde kunna känna på damaskerna om någon är full av olja genom att klämma på dem, om det skulle vara samma problem på din bil.
    Ronnie S, ej längre Saab-ägare

    Tidigare Saabar: 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower), 2006 9-3 Vector SC 2,0T, 2003 9-3 Vector SS 2,0t, 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16, 1980 900 Turbo

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Inte ovanligt att det läcker i den pressade slangen vid generatorn. Det börjar med att läcka bara vid fulla rattutslag. Akta ögonen om du tänkt kolla medan någon vrider på ratten!
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Jappmannen Visa inlägg
    Ber om ursäkt om jag verkar lite otrevlig men du får nog bättre svar om du skriver en bättre rubrik på ditt inlägg.
    Har du kollat alla slangar och kring pumpen så det inte är kladdigt där runt om?
    Kan så vara, men jag tar det inte som att du är otrevlig kom bara inte på någon bra rubrik så det blev som det blev, har inte kommit åt att kolla allt, men det borde ju droppa lite på golvet eller marken när den står parkerad men inget

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Ronnie S Visa inlägg
    Om det läcker från tätningen i änden av kuggstången så kan oljan samlas i damasken vid inre styrleden. Jag hade detta fel på min 900 T16 jag hade för många år sedan. Till slut så blev det dock så mycket olja i damasken att det vid fullt styrutslag sprutade ut olja vid styrstagsänden på damasken. Det kom så mycket så att däcket blev blött av olja på insidan.

    Det här är bara en tanke jag fick när jag läste om ditt problem. Du borde kunna känna på damaskerna om någon är full av olja genom att klämma på dem, om det skulle vara samma problem på din bil.
    Tack för tipset, ska kolla det

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Inte ovanligt att det läcker i den pressade slangen vid generatorn. Det börjar med att läcka bara vid fulla rattutslag. Akta ögonen om du tänkt kolla medan någon vrider på ratten!
    Tackar ska kolla den med

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -

    Styrservo

    Hej har nu letat i 3 dagar på forumet och på faceboksidan men inte hittat någonstans, min styrservo började läcka kopiösa mängder olja och jag misstänker att det är tryckröret som gått sönder, nytt rör införskaffades ( både kylslingan och det bakre röret) fick loss kylslingan men sedan tog det stopp, hur i hela h...te får man loss bulten som håller tryckröret i snäckan? Måste man lyfta ur hela motorn eller kan man släppa på dom bakre infästningarna till subramen och på det sättet komma åt att lossa nämnda bult?

    - - - Uppdaterad - - -


    Svarar mig själv, om man tar loss det bakre motorfästet så kommer man åt bulten bättre, men hur jag ska få in det nya röret är nog en 10 miljonersfråga

  7. #7
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Ledsen att vara den som kommer med nyheten men du måste sänka hela subframen. Precis gjort detta du håller på med för bara någon vecka sedan. Passa på o byt lite annat som du vet är slitet. Jag bytte en del bussningar när jag ändå hade det nere.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Tack för det, då vet jag vad jag har att göra. Men har tänkt mig en helrenovering i framtiden så allt ska bort ändå i framtiden

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2021
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Råkat ut för samma problem nu litet hål i slangen vid pumpen precis under pressningen då allt sitter som berget blir det att byta allt.

    Börjat riva ner det som ska bort men det fattas någon mm för att jag ska komma åt den bakre kopplingen vilket inte är så otippat.
    Läste att det skulle räcka att släppa lite på de bakre fästerna till subframen är dett dessa två man syftar på då ?

    http://www.bilddump.se/bilder/202108...90.176.188.jpg

Liknande ämnen

  1. Styrservoolja OG9-5 / OG9-3
    Av SirMacke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2019-12-05, 00:14
  2. Styrservoolja? NG 9-3 -03
    Av Vilhelmsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2019-08-16, 02:35
  3. styrservoolja
    Av Berget i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-12, 21:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •