Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Larm-, fjärr- och c-låsproblem OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Larm-, fjärr- och c-låsproblem OG9-5

    Tjo,

    Nyligen köpt en 9-5 vector -08 Flexi fuel av en gammal dam. Just en nyckel. Då den gamla är försvunnen.
    Tydligen fungerar inte fjärrens c-lås funktion, bara med knappen i mittkonsolen inne i bilen.

    Vid efterforskning noterade jag att det var 2 transponders och 2 reggade nycklar i SID.

    Larmpipet går iaf när jag trycker på bakluckans knapp i förardörren.
    Men får inga blink varesig från larmet och lyktor, eller svar på det via fjärren. Men att ha i nyckeln i tändningen och sen trycka på fjärrens baklucka fungerar enbart för kolla SID meddelandet.
    Eller har tanten kopplat ur clås och larm, och i så fall hur kopplar jag in det? Om det går att kontrollera.

    Bytte idag nytt batteri på fjärren för att testa men samma igen.

    Nån eller några Maxi Säkringar som styr C-lås, Larm, i så fall vilka i dess ordning?

    Tack på förhand.

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Sikring #10 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet. Kanskje kan utlesing av ev. feilkoder og status for systemet, med Tech2 peke på hvor feilen ligger.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Jag har programmerat en del av dessa nycklar (ja säg 4-8 st så inte så värst stor erfarenhet men ändå) och det kan ju vara värt att prova att göra en omprogrammering av befintlig nyckel för att ta bort den andra som är saknad och dessutom "nollställa" systemet genom själva programmeringen. Då kanske signalen börjar fungera bättre för centrallåset, jag är inte helt säker på detta dock.
    Gällande larmet så kan det vara så att det inte kom med bilen alternativt att det behöver bytas batteri i det vilket gör att det gav felmeddelandet "Stöldlarm service" i SID vilket är oerhört irriterande. Det går att programmera enkelt med Tech2 för att se om larmet finns eller är fel på. Videor kring detta ämne har forumets Doktor Etnoy laddat upp på sin YT-kanal, för mer info kring det.
    Att det tutar när du trycker på knappen för bakluckan indikerar ändå att larm sitter och är programmerat, kan fortfarande vara något fel på det för det. Som Norrbagge säger är det värt att försöka läsa felkoder och se om det finns några som kan ge en vägledning.

    Centrallås mig veterligen går inte att programmera bort men kan ha fel där. Angående blinkningarna går det också att ställa in med Tech2. Sista jag tänker på är att din fjärrkontroll kan ju vara trasig för just de knapparna som signalerar att dörrarna ska öppnas. Fungerar det att öppna någon dörr med knapptryck eller måste du vrida om med nyckeln i dörren? Provat trycka flera gånger på "Öppna"-knappen och se vad som händer?

    //Kerim

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Kerim den 2019-06-15 klockan 17:57.
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Det finns en säkring för mottagaren (som sitter bakom/under mittkonsolen).
    Kontrollera att den är hel och skaffa en reservdelsnyckel vänta inte med det.
    Om du ändå ska prog. med Tech2 för att inaktivera saknad nyckel.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Fjärr till Larm/centallås slutat fungera OG9-5 -99
    Av adj i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-08-09, 10:19
  2. NG900 -97, Larm och fjärr har slutat fungera
    Av Eindpeng i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-05-02, 09:58
  3. nybliven ng900SE-ägare...två frågor..larm/clås
    Av Dennan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-20, 20:23
  4. Larm/lås med fjärr, upphör sporadiskt att fungera.
    Av Apone i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-18, 15:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •