Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Turbobyte

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Turbobyte

    Hej

    Tänkte se här om det finns någon/några som kan ge mig bra råd "att tänka på" vid byte av turbon. Ja jag ska alltså göra de själv, evt med någon åskådare Har aldrig skruvat i saab förr! Det är en saab 9-5 från 03. Är nämligen så att jag har en ny eller bättre begagnad turbo som sitter i en annan 9-5:a som jag då ska plocka över. Men vad kan jag behöva köpa för detta ? Verktyg finns och blir över, Någon monteringssats ? div. vätskor ?

    Förstår att det kommer vara både tids- och tålamodskrävande, speciellt då dom jag pratat med som jobbar på verkstad gärna skippar att göra det, plus att dom ska ha sjuka pengar för jobbet. Så alla råd och tips ni kan ge skulle vara suuuuperbra

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    En monteringssats är bra. Tex:

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...sats-td04.html
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...sats-gt17.html

    Byt även grenrörspackning och pinnskruvarna. De kommer snart gå sönder om de inte redan gjort det.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    29
    Medlem#
    -
    Om det är som på 9-3 (och det borde vara rätt lika) så är det inga större problem, bara att lossa det som ska bort eller sitter ivägen, och dit med den nya. Det som var knöligast (om jag minns rätt) var att komma åt anslutningarna för olja och vatten på ovansidan turbon, trångt och svårt att få dit verktyg.
    Sen ska man visst försöka få i olja i turbon innan man monterar, så den inte går torrt de första sekundrarna man startar. Det glömde jag, men det verkar ha gått bra ändå, peppar, peppar.
    Och det är inte alls så besvärligt som man kan tro att byta, jag gruvade mig ett drygt halvår innan jag satte igång, men sen var det bara att kötta på och inga större problem!

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Turbobyte 9-5 SC -02
    Av Saab_Performance i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-23, 00:49
  2. turbobyte
    Av Gardan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-05-18, 01:23
  3. Turbobyte
    Av Stefan Ärlsjö i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-20, 22:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •