Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Motortrubbel, misständer vid vått väglag OG9-3 T7

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Älvsjö, Stockholm
    Inlägg
    6

    Motortrubbel, misständer vid vått väglag OG9-3 T7

    Hej!

    Jag har en 2001 års OG 9-3 Aero (2.0 turbo, bensin, manuell) i originalutförande, rullat strax under 20.000 mil.

    I vintras fick jag batteritorsk som efter en natts laddning försvann.

    För ett par veckor sen kom det tillbaka när jag en solig eftermiddag stod i startgroparna på en perkeringsplats i Järvsö med huven pekandes hemåt Stockholm. Jag fick starthjälp och bilen hoppade igång. Efter några mil började den subtilt tveka vid gaspådrag och ytterligare lite senare blinkade motorlampan. Här hade det börjat regna en aning, men osäker på hur relevant det är - även om det tycks komma att bli lite av ett mönster. Jag stannade för att se över om något var fel under huv osv, men fann inget uppenbart. Samtidigt googlade jag och listade ut att det sannolikt var tändstift och/eller tändkassett som högst troligt var skurken i dramat. Jag köpte bilen när den gått ca 14.000 mil och har sedan dess klantigt nog ej bytt stift, så har bara mig själv att skylla där och det verkade ju logiskt.

    Lång historia kort, så fortsatte resan försiktigt hemåt de återstående ca 20 milen med stundtals blinkade motorlampa och hjärtat i halsgropen. Efter det fungerade den märkligt nog bra igen som om inget hade hänt, fram tills att batteriet dog igen en vecka senare. Jag köpte då ett nytt och bilen fick nytt liv! Inga startproblem längre med andra ord, men... den tvekar fortfarande emellertid och det känns som om den inte alltid tänder på alla cylindrar.

    Jag beställde således ny tändkassett (original) och tändstift (NGK PFR6H-10 "Laser Platinum") från MapTun som dök upp idag. På väg till posten kom händelsevis en liten regnskur, varpå en cylinder slutade tända och motorlampan började blinka för första gången sen hemresan från Järvsö (när det också regnade). Vet inte om det är slumpen, men känns ju mysko helt klart.

    Imorrn tar jag bilen de tre kilometer jag har till jobbet, för att där låna en redig momentnyckel och byta stift och kassett på lunchrasten. Någon som vet på rak arm vilket moment dessa ska dras med? Jag läste 27Nm någonstans, låter det vettigt?

    Min egentliga fråga är dock ifall det kan vara något annat fel än ovanstående, eller är min regnteori helt ologisk och sannolikt bara ett udda sammanträffande? Sen jag bytte arbetsplats för ett par år sedan så rullar bilen inte så mycket längre, utöver några långturer sommartid och lite andra småturer. Nämnvärt kanske är att under den tiden har motorlampan varit tänd emellertid, men jag har antagit att det berott på en del småfel som läckande styrservo (åtgärdat hos verkstad) och allmänna elbuggar. Fick höra att det var vanligt på dessa bilar och inget att bry sig om sålänge den ej blinkar. Stämmer det påståendet, eller är det helt befängt?

    Mycket tacksam för all info ni kan dela med er av!

    Mvh
    Fredrik
    SAAB 9-3 Aero -01

  2. #2
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -
    Misständer bilen fortfarande eller är det motorlampan du undrar över? Läs ut felkoderna och posta dom här så kanske någon kan hjälpa.

Liknande ämnen

  1. Motortrubbel
    Av Tagz0o i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-26, 00:47
  2. Halt väglag!
    Av Turborulle i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2010-01-16, 20:44
  3. Motortrubbel med rejält trimmad -94 9000 Aero.
    Av -94Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 18:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •