Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Byta ventiltätningar på B2X5-topp utan att behöva lyfta den?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228

    Byta ventiltätningar på B2X5-topp utan att behöva lyfta den?

    Jag misstänker att mina ventiltätningar är lite dåliga eftersom att bilen börjar ryka ganska bra när man har kört ett tag och sen exempelvis stannar på tomgång vid ett rödljus. Är det lätt medvind så blir det ett rökmoln runt bilen så att säga.

    Bilen i fråga är en etanolkonverterad 9000 fast med en "T7-topp" på.

    Jag läste på nätet för ett tag sen om att man kunde koppla in tryckluft i den cylinder man ska jobba på genom tändstiftshålet. På så sätt kunde man demontera ventilfjädrarna utan att ventilen riskerade att glida in i motorn.

    Är det någon som har testat detta?

    Jag bytte två skadade ventiler för en tid sen (efter att styrspåret på kamkedjedrevet hade skjuvats bort) men i samband med detta så bytte jag dessvärre inte ventiltätningarna.

    I vanliga fall när man ska lossa en ventil så har man ju ett speciellt verktyg som ser ut typ som en tving så man får ett mothåll på ventiltallriken. Detta är ju inte möjligt om toppen sitter monterad så frågan är hur man komprimerar fjädern nu istället? Och dessutom orkar tryckluften hålla emot kraften från fjädern när man pressar på denna?
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det är inga problem att trycka med luft och göra som du beskriver men det är ju ett fasligt mickel på en 16v topp att göra det. Skulle tro att det går lika fort att ta av toppen och göra det på normalt vis. Man lär ju också tillverka nåt att trycka loss ventiltallrikarna med så det går smidigt.
    Sen om du iallafall går vidare och testar så är det värt att poängtera att kolven ska vara i botten när man trycksätter............annars så får man låsa motorn på nåt vis men å andra sidan kan det ju vara bra att ha kolven i topp också för då riskerar man ju inte att nå ventiler far lös om nu olyckan skulle vara framme.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228
    Låsa motorn kan man ju göra genom att ha växel i och dra handbromsen.
    Att vrida motorn så kolv 2 + 3 är i botten före man lossar kammarna är ju enkelt men sen vill man ju att motorn står kvar i samma läge när man hänger på kedjan igen så man kan hänga på kedjan på samma kuggar igen (markera med permanent tuschpenna före demontage) och då är det ju dumt att vrida den 180 grader för att få kolv 1 + 4 i botten istället.

    Men jag ska testa det i alla fall. verkar jobbigt att hålla på att lossa på allt för att få bort toppen.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  4. #4
    Grundladd loffeleguans avatar
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    140
    Medlem#
    12519
    Jag skulle också vilja byta ventiltätningar på min 9-5 men jag är rädd att jag inte får ihop det igen
    Har kollat runt lite och man kan tydligen plugga i en bra bit snöre ner i cylindern genom tändstiftshålet (när kolven är uppe) så att ventilen inte trillar ner.
    Saab 9-3 SC 1,8t BioPower Vector -08
    Maptun Steg 5

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Jag skulle inte satsa på att "låsa motorn" genom att ha växel i och dra åt handbromsen.
    Med normalt tryck i tryckluften blir trycket på kolven ca 500 kg och hamnar vevaxeln i olämpligt läge så är det inte alls säkert att handbromsen orkar hålla emot

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    nä man måste låsa motorn mekaniskt. Att man brukar ha kolven längst ner beror ju på att då kommer den ingenstans och ingenting börjar snurra. Med kolven uppe och tryck på och inte låst så kan det ju hända saker......

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228
    Å andra sidan så kommer ju inte ventilen så långt om man sätter trycket på granncylindern istället så att kolven är i toppläge när man börjar att mecka.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Det måste ju ändå vara både lättare och snabbare att ha av toppen för detta jobb. Är man någorlunda van så tar det inte mycket mer än en timme och en halv.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Jag tycker inte att ventiltätningarna diskuterats speciellt mycket så är ni helt säkra på att dessa verkligen blir dåliga på B2X5 topparna?
    Kan det vara vevhusventilation som bråkar för en del som har problem?

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Det måste ju ändå vara både lättare och snabbare att ha av toppen för detta jobb. Är man någorlunda van så tar det inte mycket mer än en timme och en halv.
    Om det bara hade varit att ta toppen rakt upp ja.
    Men dessvärre så tar plastskenan för kedjan i kanten på det avlånga hålet i toppen.
    Plastskenan går att lossa på men då måste kamkedjekåpan bort och för att få bort den så måste generator, ac-kompressor, servopump etc. tas bort (trångt) så nä jag skulle inte vilja säga att detta är enklare. Dessutom orkar jag inte skaffa ny topplockspackning

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Jag tycker inte att ventiltätningarna diskuterats speciellt mycket så är ni helt säkra på att dessa verkligen blir dåliga på B2X5 topparna?
    Kan det vara vevhusventilation som bråkar för en del som har problem?
    I mitt fall när jag har bytt ut två ventiler utan att tänka på ventiltätningarna så är dessa starkt misstänkta.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  11. #11
    Sugmotor jerry32s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    56
    Medlem#
    8853
    Har faktiskt utfört ungefär detta jobb, dock inte på en Saab utan en Opel.
    Byggde ett verktyg som jag skruvade fast i lageröverfallen i toppen och sedan tryckluft i cylindern för att hålla ventilen på plats.
    Funkade perfekt och sparade en del jobb

  12. #12
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Guideskenan går fritt. Lossa spännaren bara. Håll i kamkjedan så den inte spänner ut skenan bara. Går hur fint som helst att lyfta av toppen. Gjort det för många gånger för att de ska va skoj

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Citat Ursprungligen postat av Jappmannen Visa inlägg
    Om det bara hade varit att ta toppen rakt upp ja.
    Men dessvärre så tar plastskenan för kedjan i kanten på det avlånga hålet i toppen.
    Plastskenan går att lossa på men då måste kamkedjekåpan bort och för att få bort den så måste generator, ac-kompressor, servopump etc. tas bort (trångt) så nä jag skulle inte vilja säga att detta är enklare. Dessutom orkar jag inte skaffa ny topplockspackning

    - - - Uppdaterad - - -


    I mitt fall när jag har bytt ut två ventiler utan att tänka på ventiltätningarna så är dessa starkt misstänkta.
    Det enkla svaret är att nej, det måste du inte. Du behöver inte lossa något av det du räknade upp bortsett från servopumpen som faktiskt sitter i toppen.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Det enkla svaret är att nej, det måste du inte. Du behöver inte lossa något av det du räknade upp bortsett från servopumpen som faktiskt sitter i toppen.
    Nu gäller det 9000.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Lyfta topp utan att plana?
    Av Jocke.T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-04-15, 21:13
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-06-06, 22:49
  3. Byta kamrem utan att lyfta motorn i 9-5 med V6?
    Av Jari-9K i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-10-18, 21:01
  4. Lyfta topp med elller utan turbo?
    Av Günter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-03-28, 16:39
  5. Byta bröstkåpa utan att lyfta toppen?
    Av Mats 2720 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 09:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •