Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: 9-5 diesel i "limp home"-läge. Ev propp i avgassystemet.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    9-5 diesel i "limp home"-läge. Ev propp i avgassystemet.

    Hej
    För några veckor sedan gick min Saab 9-5Tid diesel in i ”limp home”-läge. Det var några mil till min verkstad, bilen blev svagare och svagare och till slut stannade den. Efter att den stannat går den inte ens att starta. Sista sträcken fick vi bogsera den.

    Väl på verkstaden gör dom en felsökning(enligt dom själva med samma instrument som auktoriserade verkstäder har) och säger partikelfiltret troligtvis inte ”rensat” sig själv och sotat igen, partikelfiltret samt någon värmesensor måste bytas vilket dom också gör. När jag hämtar bilen så provkör jag den innan och efter fem minuter uppstår exakt samma fel men jag lyckas ta mig tillbaka till verkstaden innan den stannar. Dom menar på att sotet kan ha spritt sig och tjockat igen andra delar av avgassystemet. Och det känns faktiskt som att motorn inte får luft eller att det är någon ”propp” någonstans. För att gå vidare härifrån menar dom att man måste man plocka ner hela avgassystemet del för del för att kunna hitta felet. Detta skulle kosta väldigt mycket och det är ingen garanti för att det hjälper. Bilen är en 07:a men i väldigt gott skick annars. Åtgärden dom föreslagit skulle mycket väl kunna kosta mer än vad bilen är värd men det känns helt galet att skrota bilen. Den fungerar ju perfekt i övrigt.

    Biluppgifter:
    Saab 9-5 TiD LINEAR 5D 150hk (diesel)
    Tillverkningsår 2006
    Modellår 2007
    Ca 20 000 mil

    Någon som har erfarenhet av detta och kan hjälpa mig?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    9-5 TiD blåsande/vinande ljud

    Hej, När jag är ute och kör så hör jag plötsligt en smäll under motorhuven och de uppstår ett högt vinande/blåsande ljud. Tänk er en luftkompressor som man blåser med. Ljudet är rejält högt och varierar lite beroende på varvtal i motorn. Det låter inte alls bra men jag körde ändå en liten stund med bilen och motorn verkar inte vara påverkad alls av detta. Den blir inte varm. Allt verkar funka som det ska, inga varningslampor lyser och man kan inte se några läckage från någon vätska. Kan det var någon slangklämma till turbon som har rykt eller är det något allvarligare?

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av bkaka Visa inlägg
    Hej, När jag är ute och kör så hör jag plötsligt en smäll under motorhuven och de uppstår ett högt vinande/blåsande ljud. Tänk er en luftkompressor som man blåser med. Ljudet är rejält högt och varierar lite beroende på varvtal i motorn. Det låter inte alls bra men jag körde ändå en liten stund med bilen och motorn verkar inte vara påverkad alls av detta. Den blir inte varm. Allt verkar funka som det ska, inga varningslampor lyser och man kan inte se några läckage från någon vätska. Kan det var någon slangklämma till turbon som har rykt eller är det något allvarligare?
    Kolla att tryckslangarna till intercooler är kvar?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] CE & Limp-home på OG9-5 -00
    Av Rostig 9000i -88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 20:16
  2. "Limp home" med trimbox, går som den ska med orgin
    Av 9-5-Staffan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-09, 17:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •