Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Problem med start och tomgång NG9-3 1,8t Biopower

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -

    Problem med start och tomgång NG9-3 1,8t Biopower

    Hej! Nybliven Saabägare här till en 9-3 1.8t Biopower -07.

    Märkte redan från första starten att bilen tog länge på sig för att starta. Startmotorn går i ca 5-10 sekunder innan motorn går igång. När motorn väl är igång är varvtalet på tomgång ofta vid start mellan 1000-1500 rpm ett par sekunder innan det sjunker. När det väl sjunker känns det snarare ovanligt lågt, vibrationer uppstår i hela bilen.

    Som jag har förstått det är dessa vanliga tecken på att spridarna är körda. Men tar gärna emot tips på hur det vidare kan felsökas utan att lämna in på verkstad.

    Annars undrar jag vilken kostnad man kan räkna med för detta arbetet. Vad jag kan se ligger spridarna på närmre 900kr/st om man vill ha original. Annars finns det budgetalternativ som går på ca 600kr. Stora frågan är om original är så pass mycket bättre? Är det svårt att göra arbetet själv? Skulle inte vilja påstå att jag har större erfarenhet av att mecka men det kan vara kul att testa på, förutsatt att man inte tar sig vatten över huvudet.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Hej!
    Antar att du provat att tanka i bensin, givet att du kör mycket på E85. E85 kan kleta igen spridarna, men de löses upp i princip omgående om man tankar en tank ren bensin.
    //M

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Murkas Visa inlägg
    Hej!
    Antar att du provat att tanka i bensin, givet att du kör mycket på E85. E85 kan kleta igen spridarna, men de löses upp i princip omgående om man tankar en tank ren bensin.
    //M
    Tidigare ägarna har i princip enbart kört på etanol. Det första jag gjorde efter köpet var att tanka en tank 95 oktan men det tycks inte ha hjälpt. Fortfarande samma problem vid start.

  4. #4
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Kolla din BTR.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Du borde även kolla backventilen på bränslepumpen den kan göra så att bränsleledningarna står i princip toma om den inte funkar bra. Du borde kunna prova att vrida på tändningen i ca 15 sekunder utan att starta bilen och låta bränsletrycket byggas upp och sen prova starta.

  6. #6
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Ett enkelt sätt att kontrollera BTR, är att när bilen är igång, rycka säkringen till soppapumpen och låta bilen självdö. In med säkring igen och starta. Drar den igång direkt efter trycket kommit upp, är en bra gissning BTR som lagt av. Den är billig och väldigt enkel att byta.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av freddee_89 Visa inlägg
    Du borde även kolla backventilen på bränslepumpen den kan göra så att bränsleledningarna står i princip toma om den inte funkar bra. Du borde kunna prova att vrida på tändningen i ca 15 sekunder utan att starta bilen och låta bränsletrycket byggas upp och sen prova starta.
    Detta har jag dessvärre provat utan framgång. Så backventilen känns som att vi kan utesluta.

    Citat Ursprungligen postat av delofson Visa inlägg
    Ett enkelt sätt att kontrollera BTR, är att när bilen är igång, rycka säkringen till soppapumpen och låta bilen självdö. In med säkring igen och starta. Drar den igång direkt efter trycket kommit upp, är en bra gissning BTR som lagt av. Den är billig och väldigt enkel att byta.
    Tack för tipsen! Ska testa kontrollera BTR imorgon och återkommer här med resultatet. Har läst om många som har haft problem med sina spridare i dessa motorer och de har i princip exakt samma felsymptom som mig. Det är därför jag känner mig relativt säker på att spridarna är igensatta.

  8. #8
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Jag hade samma problem som du, gick genom spridarbyte (dyrt), batteribyte (dyrt) och sist BTR.. löste problemet, kostade 300 spänn och tog 10 minuter om ens det att byta.
    Är budgetalternativen raka kopior? Dvs inte 465CC eller större? För då måste du anpassa mjukvaran också.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Tjena igen! Har de senaste dagarna observerat att beteendet inte alltid är likadant. Igår både före och efter jobb gick bilen igång direkt. Dock fortfarande med tveksam tomgång men den startade som den skulle på direkten. Idag startade bilen lika snabbt i morse men självdog sedan efter endast ett par sekunder. Efter jobb var starten lite tveksam och bilen självdog igen. Var på verkstad igår för att boka tid för service och då även eventuell felsökning. Men denna tiden ligger ca 2 månader framåt. Funderar således på att byta BTR innan och se om det blir bättre. Låter dessa symptomen som att det skulle kunna bero på BTR? Kan även nämnas att när tomgången är tveksam efter start så låter det som enbart 3 cylindrar jobbar.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Var några veckor sedan jag uppdaterade. Sedan dess har jag testat ett par saker utan större framgång.

    Först och främst har jag tankat ett flertal tankar bensin. Det har inte hjälpt alls mot symptomen. Nästa sak jag gjorde var att byta BTR. Jag upplever att bilens tomgång blev något bättre men inte perfekt. Själva starten är fortfarande lika trög som innan. Har även testat hälla i en flaska spridarrengörning utan någon effekt alls.

    Mina teorier är antingen spridare eller bränslepump just nu. Har även uppmärksammat att bilen verkar dricka lite väl mycket bensin. Den ligger på ca 1,2 l/mil med min körstil. Har också en V70 2.5t med automatlåda som ligger på 1,3 l/mil med samma körning. Detta trots att volvon är betydligt tyngre och har en törstig automatare. Vet inte om det kan hjälpa att diagnostisera mitt problem.

Liknande ämnen

  1. Seg start och går ojämnt OG9-5 BioPower
    Av Guldstrand01 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2019-04-23, 02:32
  2. Instabil tomgång, dippar och rusar vid start, og9-3 T5
    Av SAAB90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-11-25, 19:50
  3. Start nu, men tomgång verkar lite låg...?
    Av pingflood i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-12, 20:39
  4. Dålig tomgång vid start
    Av [nordis] i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-06-13, 12:02
  5. Hög tomgång vid start?
    Av Yolibie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-08-10, 15:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •