Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Byta vattenpump, eller bara lockets packning? Og900s CV -93

  1. #1
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 970
    Medlem#
    Dolt

    Byta vattenpump, eller bara lockets packning? Og900s CV -93

    og900vattenpump1.jpg

    Just letat kylvattenläckage på min og900 s cabriolet -93, med ca 18000 mil på mätaren, då kylvätskan helt försvunnit ur kylsystemet. Nu ganska säker på att jag hittat felet och det ser ut att läcka mellan vattenpumpens lock 9355181 och transmissionskåpan.

    Vad tror expertisen? Räcker det att byta packningen med artikelnummer 7563687?
    Länk till sprängskiss: https://www.esaabparts.com/saab/parts/7563687

    Artikel hos Saab Webshop: https://webshop.saabparts.com/en/cla...cooling-pump-1

    Bilen har AC, så AC-pumpen sitter lite i vägen som det är nu. Svårt att riktigt se hur det ser ut på andra sidan (mot torpeden till) av transmissionskåpan. Ungefär hur lång tid tar ett byte av packningen om det skulle räcka byta den? Vore ju kul att vara klar innan helgen, om jag lyckas få tag på en packning innan dess vill säga.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Köp packningsark hos nån bilreservdelsfirma, tex mekonomen och klipp ut din egna packning. Möjligen komplettera med lite flytande packningsmassa, tex permatex form-a-gasket eller vad den nu heter. Lite bush-mek varning men jag tror det är enda chansen att bli klar till helgen. Laga seriöst kan man göra när det finns gott om tid.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 984
    Medlem#
    3471
    Jag har bytt den packningen på min gröne. Men bara använt packning på tub. Det funkade ett bra tag. Men har bytt till riktig packning numera. Men rätt ovanligt att det läcker så pass mkt där att det försvinner så pass mkt kylväska. Oftast pump kylare som läcker i så fall.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 110
    Medlem#
    8758
    Enkelt svar - är det original-pumpen så byt hela (den har troligen inte mycket livslängd kvar efter 18000 mil - och ofta börjar den läcka några 1000 mil innan den havererar), annars nöj dig med packningen (typiskt går pumpen runt 15000 mil).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 970
    Medlem#
    Dolt
    Tackar för input och tips!

    Efter att först idag ha hissat svenska flaggan och ätit frukost så har jag nu grävt mig ner till locket och lossat det helt. Den övre vänstra skruven (sett i färdriktningen) var inte speciellt hårt dragen. Jag kunde se att glipan blev mindre när jag drog åt skruven, så jag funderade ett kort ögonblick på att bara dra åt skruven, plocka ihop bilen och sedan se om det höll tätt. En sekund senare, när jag funderat klart, så började jag lossa locket för att se hur skruvarna och packningen såg ut.

    Övre vänster skruvs gängor var ganska rostiga, de andra skruvarna blanka och fina. Packningen har troligtvis gett med sig för ett tag sedan. Satt fast bitar av packningen på både lock och transmissionskåpan. Har försiktigt börjat rengöra ytorna och även ringt till några lokala reservdelsfirmor utan att någon svarade. Är det helg så är det.

    Jag beställde några artiklar från Speedparts i tisdags kväll att hämtas ut på festivalen till helgen. Detta var innan jag hade börjat leta efter läckan. Det jag kan trösta mig med är att packningen är en artikel Speedparts behöver beställa hem från Orio, så i tisdags var det ändå försent att beställa om jag ville hämta ut paketet på festivalområdet. Då jag helst gör jobbet rätt från början, det vill säga montera en riktig packning direkt, så får jag acceptera att cabben får står över festivalen denna gång. Jag är glad att jag hittat felet och vet hur det ska lösas. Har just nu ingen Saab körbar, men då festivalen till största delen handlar om att prata med trevligt Saabfolk så känns det ok. Jag får ta min ”Sonett 5 med trasigt avgassystem” ner till museet och då parkera utanför området i västa fall.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 165
    Medlem#
    7182
    Du löser ju lätt en packning själv dock

    https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...per-2000017979

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 970
    Medlem#
    Dolt
    Tack för tipset! Jag kollade allt på att köpa ett ark och klippa/skära till själv, men tänkte att om det är läge att samtidigt byta pumpen så gör jag det. Just nu så mekar jag inte mer än nödvändigt. Blir nog lite Saabcabåkande ändå i helgen då vi får festivalövernattningsgäster och även middagsgäster med Saabcabriolet. Sedan så brukar det viljas lånas lite Saabfestivalbagageluckeloppisfyndsförvaringsplats (Är det ett ord?) av en tredje Saabcabägare. Med det sagt, jag blir inte helt Saabcablös i helgen även om min egna får stå kvar i garaget. Finns nog många fina Saabar utställda på lördagen ändå.

    Om någon mer Saabcabägare, eller Saabägare i övrigt jag känner, läser detta så blir det tacos på fredag. Bara så ni vet.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. Byta bakruta - ny baklucka eller bara rutan? 9000 CSE
    Av JorisS i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-09, 20:33
  2. Topplocksrenovering, bara byta brända ventiler eller alla?
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 22:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •