Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bytt tändlås - centrallåset fungerar inte OG9-5

  1. #1
    Grundladd Guldstrand01s avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Lindesberg, Örebro
    Inlägg
    139

    Bytt tändlås - centrallåset fungerar inte OG9-5

    Jag tog över en SAAB 9-5 SE 4D 2.3T (-00/01) i helt ok skick för ett par dagar sedan.
    Personen skulle flytta utomlands och ville bara bli av med bilen, så jag fick den för påställningskostnaden.

    Det finns såklart en del småfix på bilen, och det största (enligt mig) är att centrallåset är stendött.
    (Även knappen i mittkonsolen som ska låsa alla dörrarna är "död".)
    Han sa att den förra ägaren hade varit tvungen att byta tändlåset och den senaste ägaren hade inte brytt sig om att fixa så mycket med bilen.

    När jag sätter i nyckeln och vrider den till ON och sen trycker på knappen för bakluckan får jag upp "2 remote key 2 transponder".
    Låskolvarna i dörrarna är inte bytta till/för den nya nyckeln, så jag MÅSTE få igång centrallåset för att kunna låsa bilen.
    Dessutom tycker jag att nyckeln glappar lite i tändlåset och den går att ta ut, trots att växelspaken inte är satt i backen.


    Har läst lite om TWICE-enheten, men vill vara säker innan jag börjar att byta ut en massa delar.
    (Är sjukskriven och har kass ekonomi för närvarande.)
    Saknar tillgång till Tech2 också.

    Är tacksam för all hjälp!

    SAAB 9-5 SportCombi BioPower Vector (-06)

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Om inte tändningslåset ploppar upp när man tar ur nyckeln så funkar inte centrallåset.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd Guldstrand01s avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Lindesberg, Örebro
    Inlägg
    139
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Om inte tändningslåset ploppar upp när man tar ur nyckeln så funkar inte centrallåset.
    Det varken trycks ner eller kommer upp när man vrider på nyckeln.
    Låset känns även ganska "glappigt" som jag skrev tidigare.
    Blåste lite med trycklyft och försökte även att lirka lite med nyckeln i, men det blev inte bättre.

    Jag testade att använda en skruvmejsel i tändlåset och den fungerade precis lika bra som nyckeln.
    Så det verkar som att personen har "knäckt" tändlåset en gång i tiden.
    Räcker det att bara köpa en begagnad låskolv + nyckel, eller måste jag göra något mer?
    Senast redigerat av Guldstrand01 den 2019-06-05 klockan 13:51.

    SAAB 9-5 SportCombi BioPower Vector (-06)

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Om du nu har kvar nyckeln som passar i dörrlåsen så kan du ju beställa en ny cylinder till tändlåset som passar till dessa så får du samma nyckel överallt ?

    För det verkar helt klart vara din låscylinder till tändlåset som är paj.

    Byter du till en beg låscylinder måste du ju addera den nyckelns transponder med hjälp av tech2.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Grundladd Guldstrand01s avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Lindesberg, Örebro
    Inlägg
    139
    Den förra ägaren hade inte kvar nyckeln till dörrarna, och jag fick bara en nyckel till tändlåset.
    Tändlåset strular som f*n, nu har det dessutom fastnat (kan inte vrida nyckeln till höger).
    Har förstått att jag behöver en ny låskolv/cylinder, men jag kan inte få av den gamla.

    Och efter att jag fick hjälp med att "gifta" nyckeln så dök ett nytt fel upp, "Service stöldlarm".
    Enligt killens felsökare (Tech2) berodde det på en öppen krets.

    Någon i Lindesberg eller Örebro med omnejd som har tid att hjälpa mig?
    Har tyvärr inte möjlighet att betala något för hjälpen just nu, men kan lösa en liten slant när jag får pengar från Försäkringskassan.

    SAAB 9-5 SportCombi BioPower Vector (-06)

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 2.2 tid- Nyckeln fungerar inte till centrallåset.
    Av Lundin018 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-06-16, 10:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •