Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Misständer stundtals riktigt illa, OG9-3 T7

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    29
    Medlem#
    -

    Misständer stundtals riktigt illa, OG9-3 T7

    Nu behöver jag hjälp med idéer om vad som orsakar att motorn dör på min bil.
    Bil: OG9-3 B205, 2002 2.0t


    Det yttrar sig genom att stundtals lägger helt av eller att motorn hackar till (ingen tändning) korta stunder. För att i nästa stund gå helt normalt igen. När den kommer in i ett sånt skov är det svårt att ens ta sig hem några km, men hittills har den hållit sig igång så pass att jag lyckats ta mig tillbaka hem igen.

    Så tar vi bakgrunden, jag tar med allt som strulat på sistone så får ni väl själva sortera ut om det är relevant eller inte...
    1. Vid tre tillfällen senaste året (första gången i höstas) har batteriet varit tomt på morgonen när jag ska till jobbet. Från att ha kört 5 mil, parkerat på uppfarten och sen inget liv alls på morgonen efter. Efter att ha laddat batteriet så har den fungerat felfritt igen.

    2. Sen vägrade bilen att starta en morgon (finns en annan tråd om det). Den startade på startgas, så jag bedömde det som fel på bränslepumpen. Jag skar upp golvet för att komma åt att byta, men då jag slog på tändningen för att kolla bränslenivån gick pumpen igång igen och sen gick den bra nån månad tills samma sak hände igen och jag bytte pump mot en ny, köpt på Biltema.

    3. Sen gick den bra igen några veckor tills den plötsligt började hacka halvvägs till jobbet. Så illa att jag trodde jag skulle bli stående på E18. Jag tog mig hem igen och lät en bekant läsa ut felkoder då min läsare verkar ha gett upp. Felkoden var P1300 "misständning på mer än en cylinder", jo det behövde jag inga felkoder för att förstå...
    Jag orkade inte gräva i detta själv utan lämnade in bilen på verkstad och de felsökte och provkörde bilen i nästan en vecka och kunde bara konstatera att den gick hur bra som helst och inte hittade nåt fel. De kollade tändkassetten, och mätte generator (med tanke på att batteriet återigen var urladdat den morgon jag skulle köra bilen till verkstaden) och batteriet var även det ok. Säkert har de kollat mer, men jag har ingen exakt koll på vad de mätt eller inte, men nåt fel hittade de inte. Och de är kända i stan som bra SAAB-mekaniker och alltid gjort bra jobb åt mig på flera olika bilar.
    Sen tog jag hem bilen, jag bytte tillbaka till originalboxen istället för den steg1 som jag normalt kör med. Jag har kört lite med den och oftast går den utan tillstymmelse till misständning, men ibland hackar den och dör. Idag köpte jag en beg tändkassett och bytte tändstift. Men provkörning visar att felet kvarstår. Den gick bra en dryg mil, sen började den hacka och bete sig så jag knappt tog mig hem efter att jag vänt om.

    4. Det enda knepiga som återstår var en liten observation jag gjorde när bilen stod på tomgång här utanför när jag kommit hem. Kylfläkten gick för fullt, men tempmätaren visade väldigt lågt, bara strax UNDER blå markering. Jag stänger av motorn och startar 10s senare, fläkten är då av och tempmätaren visar kanske 1/3 upp på skalan. Jag har tyvärr ingen koll på hur tempmätaren visat när jag körde.

    5. Övrigt är att bilen gått snart 30000 mil och turbon bytte jag för ett par år sen efter ett fint turboras med Lützendimma över halva stan! Men efter det har den gått som en klocka igen. Och AC:n la av i somras men jag kopplade förbi kompressorn med en kortare rem. Bilen har min far ägt sen den var ny innan jag tog över den och inga andra stora fel har den haft under åren.

    Så, nu har ni alla fakta jag kan komma på. Vad 17 är fel med min bil? Vad ska jag mäta, byta, kolla???
    Senast redigerat av Frippegubben den 2019-06-18 klockan 07:52. Anledning: Länkat till den andra tråden under punkt 2

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Angående att bilen laddar ut batteriet snabbt. Kan vara generatorn... Har en bil som när den kom till mig första gången så drog den ut batteriet på några timmar. Generatorn var varm så de knappt gick å ta i den. Bytte generator och då försvann felet.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    29
    Medlem#
    -
    Jag kommer nog skaffa en voltmätare så jag kan hålla lite koll på det. Så fort jag fått ordning på misständningarna.
    Och idag tänkte jag testa att byta backventilen till bränslepumpen. Men slangen är så hård att jag omöjligt får dit den nya. Nåt knep att få slangen mjuk igen, eller är det bara att byta den med???

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    29
    Medlem#
    -
    Hå hå, ja ja. Backventilen bytt mha svordomar, slang och slangklämmor, hoppas det håller och inte börjar läcka.
    Troligen har jag hittat felet. Det är nog den nya Biltemapumpen som inte är frisk. Provkörningar med min klurige svåger gav att den nya pumpen låter riktigt illa och så vitt vi kunde konstatera så sammanfaller oljuden med misständningarna. Det låter som om den antingen suger tjuvluft, eller vibrerar kraftigt i ett lager. Oljudet kommer och går, och när det låter illa så går även bilen väldigt illa. Så nu åkte den pumpen ur, och den gamla åkte till baka i. Den låter visserligen inte riktigt kry den heller, men den korta provkörning jag hittills gjort gav inga problem (om man bortser från att soppaslangen åkte ur och pumpen sprutade bensin rakt upp i taket). Men eftersom den bevisligen krånglat förut är planen nu att kräva pengarna till baka från Biltema och investera dessa i en ny pump, troligen från Maptun som ligger inom räckhåll hemifrån!

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    29
    Medlem#
    -
    Skit ner dig Biltema. Nyss var jag där och skulle lämna tillbaka skiten, men då ska de ta in pumpen, göra ett garantiärende, skicka in den för felsökning och SEN kan jag få veta om jag får pengar tillbaka, eller en ny, eller om de ska reparera den. Suck... Och under tiden får jag stå med trasig bil. Jättekul...
    Funderar på att beställa den här: https://www.autodoc.se/magneti-marel...Fc-omgodZToDtA
    Några tankar på om den passar eller inte? Den dyker inte upp när jag knappar in mitt regnummer (THM129), men OEM-numren stämmer när jag jämför med komplett pump hos Maptun. Känns som en prisvärd snabblösning i väntan på att Biltema ska få tummen ur.
    Vad behöver jag ha för flöde och tryck? Antingen med originelboxen (150hk) eller steg1-boxen? Den där billiga ger 3 bar 110 l/t men ska ju klara SAAB upp till 224hk står det.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    29
    Medlem#
    -
    Hoppas jag inte jinxar nåt när jag ändrar rubriken till [LÖST]...
    Men förhoppningsvis är problemen lösta nu. Jag fick reklamation på pumpen hos Biltema, men då hade jag redan hunnit köpa en ny/beg pump av användaren Kerim här på forumet som läst att jag letade ny pump och hade en över. Den monterades igår och en längre provkörning gick hur fint som helst och därmed återstår egentligen bara att försöka vädra ur all bensindoft ur bilen efter den fina duschen i helgen.
    Jag får väl också passa på att ge ett gott betyg åt Biltemas hantering av ärendet, det tog ju bara ett par dar innan de återkom och sa att reklamationen var ok, inte veckor som jag befarat. Sen lyckades jag även få pengarna på tillgodokvitto då jag redan köpt ny pump, så all heder åt dem för hanteringen av ärendet!

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    29
    Medlem#
    -
    Säg den glädje som varar...
    Åkte till jobbet igår, drygt 5 mil, inga problem. Skulle åka hem, bilen startar inte... Inte en enda tändning ända tills batteriet var urladdat. Så nu står bilen på jobbet, fem mil hemifrån och jag är tillbaka på ruta noll igen. Vad sjutton är det? Tändpulsgivare kanske? Brukar de kunna bli så här nyckfulla och funka ibland och ibland inte? Förra gången jag misstänkte det, testade jag med startgas och då tände den så därför släppte jag den tanken, men det kanske var multipla fel och det här kvarstår?

Liknande ämnen

  1. Oil sludge B205 2002
    Av crazyidea i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-03-29, 10:50
  2. [LÖST] Saab 9-5 2.3t BP -08 Går riktigt illa efter motor renovering
    Av Renjaveln i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2016-03-03, 23:05
  3. Saab 9000 2,3T går RIKTIGT illa dör hela tiden vid kallstart
    Av Macke_sk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-12-09, 20:21
  4. Drar överdrivet mkt soppa och går riktigt illa!!
    Av Lufsen_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-01-19, 14:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •