Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Bromsbeläggen tar bara på halva ytan bak OG9-3

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884

    Bromsbeläggen tar bara på halva ytan bak OG9-3

    Jag har en Og 9-3 -99 där bakskivorna ser halvtaskiga ut. Beläggen tar på halva skivan.

    Jag tror skivorna är bytta för inte så länge sedan (innan jag köpte bilen) men den hade varit stående ett tag när jag köpte den så tror beläggen kärvade lite, därav att rosten satte sig på yttre delen av skivan.

    Jag har provat att byta monteringssats men rosten har satt sig på skivorna, går ej att bromsa bort.

    Bromssvärden är bra på besiktningen men det ser taskigt ut, belägg finns det massor kvar av. Handbromsen funkar bra också.

    Kan få ett par begagnade skivor (utan belägg) i bra skick billigt - min fråga är - är det vettigt att byta bara skivorna och behålla beläggen i och med att dom håller mååånga mil till. Kan handbromsen börja spöka med andra skivor även om ”man inte rör något” förrutom att byta skivorna.

    Eller ska jag bara acceptera att bromsarna ser skit ut men att dom funkar bra istället för att ”krångla”?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  2. #2
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Det ska gå bra att bara byta skivor. Du kanske måste justera handbromsen.

    Har gjort detta fler gånger utan problem.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det stora problemet brukar vara att kolvarna i oket fastnat och inte rör sig som de ska. Då bromsar det inte så mycket och rostbildningen börjar. Många sätter då dit nya skivor men oken slutar inte kärva för det. kolvarna ska ju gå att röra ganska så lätt så det är ju en bra början att kanske kontrollera först.

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Beläggen är slitna efter de, antagligen, spåriga och rostiga skivorna. Det innebär att du inte hinner "bromsa" dina begagnade belägg släta innan den "nya" skivan börjat rosta och du är tillbaka på ruta ett igen tyvärr.

    Bry dig inte om och gör nånting alls säger jag eftersom du inte har några problem annat än kosmetiskt. Det är ingen idé utan att ge sig på det utan att faktiskt byta rubbet. Möjligen värt att ta isär och kontrollera dammskydden på kolvarna i bromsoken så de inte är skadade och att kolvarna löper fritt, de ska lätt gå att pressa tillbaka med t ex en mejsel om man böjer lite FÖRSIKTIGT mot kanten på skivan. OBS, se till du har något som skyddar gummidamask/kolv när du gör detta, t ex ett gammalt utslitet belägg eller en plan bit plattjärn t ex.

    Både skivor, belägg, handbromsbackar etc går köpa väldigt billigt i Tyskland då det är samma delar på Opel så det är inte dyrt att göra det rätt.

    Tekniskt sett kan du såklart planslipa bromsbeläggen i t ex en bandslip men det är grisigt jobb och blir ändå inte helt hundra så.. nä, strunta i det

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Så här ser det ut.





    Bromssköldarna ser förjävliga ut också jag vet.

    Rent estetiskt ser ju allt runt bakbromsarna förjävligt ut (oken också). Förvånansvärt att det fungerar så pass bra som det gör.




    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Har nån gång kikat närmare på det rostiga området på skivan och det har varit löst sittande rost som gått knacka bort med hammare .
    Får man bort det lösa får man skynda sig att bromsa in beläggen mot skivan så det sliter till sig. En banträff kan vara ett lämpligt tillfälle
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Det SaabAero skriver kan ibland funka, men det KAN sluta med pulserande/ojämn bromsverkan istället då skivan kan ha rostat ojämt så ytan blir ojämn när man knackar bort det som sitter löst. Det har bara hänt mig en gång, men det suger eftersom jag skapat ett problem som inte fanns innan annat än att det va just fult att se på...

    Jag säger som tiigare, gör ingenting annat än att ev kontrollera så kolvarna löper fritt i bromsoken.

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Att använda begagnade sned eller vågigt slitna belägg till nya skivor, resulterar lätt i att även de nya skivorna också blir ojämnt slitna. Nya skivor = nya belägg, tycker jag är bästa investeringen. Kan man fräsa/slipa de befintliga beläggen jämna, så kan det vara okej.

    Om det på besiktningen anses att det är för mycket lösa rostflagor på slitytan, så får man nedslag.

    Hur som helst är de bakre bromsarna alltid ett gissel då de rent generellt används "för lite". Men ser man i.v.f. till att glidytorna i OKet & bygeln, samt på beläggen inte är rostiga & kärvade, så brukar det hålla hyggligt.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Jag har fått till liknande genom att montera bättre belägg men det beror på hur långt rosten bitit sig fast.
    Den sista tiden har jag börjat använda bromsbelägg av fabrikatet textar och det är mitt nya favoritbelägg.

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Med tanke på att kvalitetsbelägg från tyskland kostar småpengar så förstår jag inte varöfr man ens överväger att köra på begagnade ?

    Visst, det kan väl gå om man slipar dom plana, men var för ? det handlar om nån hundralapp!

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. ang saab 9-5 aero 00-, laddar bara halva oranga fältet.
    Av RickhardBLE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-04-13, 19:13
  2. Bara halva laddtrycket?
    Av Mackan_vaxjo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-05-24, 18:42
  3. Ytan släpper, reflektor 9000 CS!
    Av Marcus J i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-04-14, 04:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •