Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Dåliga avgasvärden OG9-5

Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014

Dåliga avgasvärden OG9-5

Gav bort min 9-5 2.3t -04 i höstas till några vänner, och har mest hört att den gått bra. Fick sen höra att motorlampan lyst i obekant tid och felkoderna var både P1334 och P1312. Så de skaffade nybeggad original TK, bilen klarade besiktningen idag med bara anmärkningar på avgaserna, men det var ganska rejäla anmärkningar.

CO 2.5 (0.3)
    CO 2500 2.2 (0.2)
    HC 160 (200)
    Lambda 0.94 (0.97-1.03)

Bakre lambdan strulade i min ägo och jag bytte till en annan originallambda, utan förbättring. Misstänkte dålig kontakt i krimpen nära huvudboxen, men var inte så sugen på att börja löda när bilen gick fint, och bara tände CE ett par ggr i månaden.

Jag får tillbaks bilen till midsommar, men det är väl inte så mkt aktivitet på forumet då.
    Så vad är bra punkter att titta på?
    Läsa ut felkoder såklart.
    Lär väl hitta lambdagnäll, men kanske den begagnade TK:n inte var så bra den heller, så att den tänder koder.

Men ni med mer erfarenhet, anser ni att jag redan nu leta reda på en annan katt? Känns som att tk problemen kan ha skadat den...
    Förra besiktningen var avgasvärdena utan anmärkning och lambda 1.1
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Medlem#
    6973
    P0420 innebär att katalysatorn funkar dåligt. Har du den felkoden så byt byt katalysator. Annars byt det som felsökningen ger dig.
    Katalysatorerna går oftast sönder som ett följdfel pga ett turbohaveri.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Jamen då finns det lite hopp ändå.
    Verkligen värdelösa avgasresultat, fattar inte vad som kan ha hänt. Turbon är relativt nybytt.

Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Medlem#
    11937
    Avgasvärdena, i synnerhet lambdavärdet, säger att bilen går fett. Även med kass katalysator ska du få godkänt lambdavärde, så det är något annat/mer som är fel. Luftläckage i insug eller avgassystemet skulle jag kolla först.

Vad fick dig att bedöma att bakre lambdan strulade?
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89
    Nu: Saab 9-5 aero -04, Volvo S70 -98
    Härnäst: Ren elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Felkod på bakre lambda, kommer inte ihåg koden nu, troor det var p0140. Jag hade en annan att byta till så jag provade, men utan skillnad. Just att koden kom o gick pekar väl mot dålig kontakt nånstans.

Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Medlem#
    11937
    Felkoder pekar ut symptom (t.ex. att uppmätt värde från lambdan är orimligt), inte vad som är fel. Just p0140 säger att signalen från den bakre lambdan ligger helt stilla - normalt sett rör den lite på sig över tiden. Ett vanligt skäl till det beteendet är trasigt kablage till lambdan. Men det kan vara annat också.

Men börja med de billiga sakerna - luftläckage och trasigt kablage - innan du ger dig på dyrare manövrar.
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89
    Nu: Saab 9-5 aero -04, Volvo S70 -98
    Härnäst: Ren elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    Eftersom lambdan är fel så lär du ju ha ett problem, men var bilen fullt uppvärmd ?

Jag besiktigade i måndags och hade bara kört ett par kilometer från jobbet till stationen där jag fick vänta i en kvart, så när det var dags för avgasmätning så var mina värden skyhöga, HC var iofs inom gränsen men högt (180 ?) , lambdan var ok
    Men CO var lååångt över.. (1.7 tror jag) så besiktningskillen stod och torrgasade ett tag och plötsligt sjunker alla värdena till mycket lägre nivåer, och han sparar värdena när dom är okej trots att dom fortfarande sjunker.

Jag antar att bilen går över i nåt annat läge så fort den är varm..

Jag har faltiskt inte varit med om detta på mina saabar innan, men väl på andra bilar, exempelvis mammas gamla fiat som ALLTID krävde några varv runt stationen med varvräknaren nästan på rött innan den gick igenom..

Edit: kollade vilka värden han låste på.. CO: 0,3, CO2500: 0,2, HC: 40, Lambda 1,01.. hade han gasat en minut till gissar jag dom varit mycket lägre.
    Senast redigerat av GlennB den 2019-05-31 klockan 22:09.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Jo, det kommer göras en ombesiktning, och han ska riktigt varmköra den denna gång.
    Jag är beredd på att ge mig på att öppna upp kabelhärvan vid styrboxen, klippa bort J16 krimpen och löda ihop en ny korsning istället. Men så hittade jag denna tråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...od-P0134-OG9-5

Där förslaget verkar vara att koppla ihop lambda kablarna med hjälp av "strömtjuvar" och en sammankopplade kabel. Vilka färger är det på respektive lambdakabel som ska kopplas ihop? Och är det pålitligt?

- - - Uppdaterad - - -

Enda kvarvarande felkod är P0134 för övrigt.

Liknande ämnen

1. Havererad Soppapump igen?
    Av Andreas Plars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-04-19, 09:51
  2. Skuren & havererad 9000CD -91, förslag?
    Av bitley i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-06-27, 02:13
  3. Havererad AC-kompressor
    Av Stefan_Nhn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-26, 19:57
  4. Ang. havererad koppling 9000 2.0t 97
    Av Panzaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-29, 23:12
  5. Havererad växellåda