Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Rätt delar till tändfördelare? Og900s cv -93

  1. #1
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 970
    Medlem#
    Dolt

    Rätt delar till tändfördelare? Og900s cv -93

    Frågan gäller en og900s cabriolet -93. Förmodar att det är lågtrycksturbomotorn på 104kw / 140hk i den. (Har tidigare trott att den hade 145hk.)

    Jag tänkte byta fördelarlock och rotor/fördelararm, men är lite osäker på vilka delar som egentligen är rätt. Hade inne bilen på kamkedjebyte mm för snart fem år sedan och då bytte verkstaden även mycket annat som var bra att se över när motorn var ur. Bland annat bytte de fördelarlock och rotor/fördelararm. Då det var lite problem med bilen förra året så plockade jag tillfälligt fördelarlock och rotor från min Saab99 som har en 900s motor från 1990 om jag minns rätt.

    Nu tänkte jag byta till helt nytt fördelarlock och rotor igen, men blir inte riktigt klok på vad jag ska ha. Kollat hos Bosch och BERU, i Saabs EPC, Speedparts, AutoDOC, BildelarOnline24 och andra sidor som google hittar åt mig.

    Verkstaden monterade för fem år sedan följande:
    Fördelarlock BERU VK 106 FZ
    Rotor BERU EVL 134 FY
    Dammskydd saknas

    rotor_beru_evl134.jpg


    Delarna jag tog från min andra motor som nu sitter monterade:
    Fördelarlock Bosch 1235522056
    Rotor Bosch 1234332370
    Dammskydd Bosch 1230500147

    rotor_bosch_1234332370.jpg



    Båda fördelare är Bosch 0237507010.

    Ska jag ha Fördelarlock BERU VK321 eller VK106? Något helt annat?
    Vilken rotor/fördelararm ska jag montera i så fall?

    Borde ju vara lätt att hitta, men ju fler timmar jag sitter och gogglar, läser och letar, desto osäkrare blir jag.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    Hej,

    Fördelarlocket tror jag är samma oavsett.
    Rotorn/fördelararmen verkar ju dock skilja.
    Om du bara vill få ny del (inte bryr dig om exakt rätt original), är det ju bara att hitta en som passar. Dvs. har rätt dimensioner.
    KLracing.se har axeldiameter angivet för rotorn, det kanske hjälper lite på traven

    Jag kan inte bekräfta några utav de tillverkningsnummer du angav, men jag skulle köpt ngn av nedanstående (bara min åsikt, ingen reklam för ngn av firmorna)

    https://shop.klracing.se/sv/artiklar...-9000-86-.html
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...0_7564420.html

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 165
    Medlem#
    7182
    Det finns två modeller rotor som går montera på "fel" bil, de passar fysiskt men har olika motstånd, 1000 ohm vs 2000 ohm om jag inte minns fel... Tyvärr kommer jag just nu inte ihåg vilken modell som ska sitta var men det står i verkstadshandboken om du har den för motor/tändsystem.

    Så det hänger inte bara på diametern på axeln just på rotorn.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    ...Så det hänger inte bara på diametern på axeln just på rotorn.
    Där ser man. Varje dag lär man sig ngt nytt
    Vad jag hittade i min servicehandbok så ska tändsystem med hall givare (sensor och bländarskiva i fördelaren, benämndes "alla turbo modeller"), ha 1000 ohm resistans genom rotor.
    EZK tändsystem även 1000 ohm resistans genom rotor.

    Denna tråd gällde väl en 900S Cabriolet, så är det EZK tändsystem då?

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 165
    Medlem#
    7182
    Nej, EZK sitter inte på turbo men då är det med andra ord 1000 ohm rotor som gäller oavsett om det är EZK eller turbo och brytarlöst.

    Jag GISSAR det kan vara så att det är bilar utan brytarlöst tändsystem som har 2000ohm? Kanske... Vet inte ens om det är rätt diameter på axeln på de bilarna men...

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 970
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Saab_ahed Visa inlägg
    Denna tråd gällde väl en 900S Cabriolet, så är det EZK tändsystem då?
    Är Lukas CU14.1 i lågtrycksturbovarianten -93. Hittat elscheman i verkstadshandbok "3:4 Elsystem, systemscheman M1991". Hittade inte mina pärmar med övriga kapitel, men snabb sökning på nätet hittade verkstadshandboken för 900 OG M85-M93 på engelska. Sidan 023-2.

    Spark plug wires and rotor

    ignition rotor resistance 1000 Ohms
    coil high tension lead 500-1500 Ohms resistance (complete with end connectors)
    spark plug lead resistance 2000-4000 Ohms (complete with end connectors)
    Så 1000 Ohm verkar vara rätt. Nu gäller det bara att se till att resten blir rätt det med.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 970
    Medlem#
    Dolt
    Liten uppdatering och två frågor.

    Beställde en rotor som skulle vara likvärdig med Saabs artikelnummer 7564420 och passa till 900 B202, B212 16v -93 och 9000 86-. På de olika websidor som ohm-talet stod specificerat för 7564420 angavs 1000 ohm, precis vad vi kommit fram till att min bil skulle ha.

    Nu mina frågor. Fick rotorn förra helgen och tänkte idag äntligen montera nya rotorn och fördelarlocket tillsammans med min genomgångna "rotorklump". Mätte för säkerhets skull upp den nya rotorn och det visade sig att den är kortsluten, dvs att resistansen är 0 ohm. Att rotorn inte är rätt artikel att montera i min bil är jag helt med på. Men...

    1. Finns det någon Saab-rotor som ska ha 0 ohm?
    2. Har jag beställt fel rotor eller har butiken skickat mig annan artikel än den beställda?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 165
    Medlem#
    7182
    Vad är det för tillverkare på rotorn och vad säger den tillverkarens katalog?

    Många tillverkare har öppna onlinekataloger som ibland är riktigt informativa.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    En sak ska man dock tänka på och det är att inom tänddelar så ersätts det friskt fram och tillbaks. Att köpa rätt delar idag enligt katalog behöver inte betyda att det är exakt lika som det som satt i produktion. Detta då särskilt på eftermarknaden. 10 olika bosch rotorer kan bli en och samma på eftermarknaden och avstörningen blir lika på alla och även utseende kan skilja ibland.

  10. #10
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 970
    Medlem#
    Dolt
    Står tyvärr ingen tillverkare på den nya rotorn. (De två jag har sedan tidigare är tydligt märkta med Bosch och Beru. Allt som finns på den nya är en liten text HE10 ovan på motvikten.) På den lilla kartongen rotorn låg i har butiken klistrat över ursprungliga tillverkarens namn och nummer med egen etikett med sitt artikelnummer. Försökte dra bort klisterlappen igår, men då följde för mycket av kartongen med. Ser små delar av text och nummer genom klisterlappen, men har inte lyckats googla fram något om tillverkare. Mailade butiken igår och hoppas på svar idag. Antingen har dom fått in fel rotor från leverantör eller så har de själva råkat märka den fel. Alternativt så har de fått in rätt vara, märkt den rätt och jag beställt fel. Försökte utesluta det senare innan kontakt med butiken med frågan här om Saab har någon rotor med 0 ohm. Vi får vänta och se vad butiken säger.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  11. #11
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458
    Du kan ju alltid försöka lägga in en bild på etiketten och se om någon känner igen den trots att det syns dåligt.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    Tittade lite snabbt i katalogerna jag också och den stora anledningen till rotorförvirringen är nog helt enkelt att det aldrig fanns rotor löst att köpa som det ser ut. På bilden ser det dessutom ut att vara en varvtalsregulerad rotor och ett tag så hårdlimmade ju bosch rotorerna i en del saab fördelare. Saab verkar inte ha haft lös rotor iallafall utan det är bara locket som verkar finnas löst. De kanske tyckte att man skulle köpa en utbytesfördelare då ny rotor behövdes.........
    Med tanke på att de troligen var limmade alltså.

  13. #13
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 970
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Du kan ju alltid försöka lägga in en bild på etiketten och se om någon känner igen den trots att det syns dåligt.
    Tog en bild på etiketten förra veckan när jag mätt upp rotorn så att butiken kunde få en bild på vad jag fått. På den bilden syns tyvärr inte underliggande text alls bra. Får ta fram kameran igen och fota i starkt solljus tror jag.

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Tittade lite snabbt i katalogerna jag också och den stora anledningen till rotorförvirringen är nog helt enkelt att det aldrig fanns rotor löst att köpa som det ser ut. På bilden ser det dessutom ut att vara en varvtalsregulerad rotor och ett tag så hårdlimmade ju bosch rotorerna i en del saab fördelare. Saab verkar inte ha haft lös rotor iallafall utan det är bara locket som verkar finnas löst. De kanske tyckte att man skulle köpa en utbytesfördelare då ny rotor behövdes.........
    Med tanke på att de troligen var limmade alltså.
    Minns inte riktigt, men tror inte att rotorn heller fanns lös i EPC. På min axel var det ju lite limrester kvar och i den ena verkstadshandboken jag läst stod det, och visades med bilder, att vid demontering av rotorn så skulle den spräckas med en polygrip eller liknande.

    Har inte hört något från butiken än. Antingen så undersöker de saken med sin leverantör och det tar tid. Eller så missade jag något när jag fyllde i kontaktformuläret förra veckan. Jag får avvakta och se då de inte vill ha flera olika supportfrågor på samma ärende. Blir det Kinnekulle Ring på lördag för min del så blir det en bil med icke nedfällbart tak.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    Enligt Bosch så är rotor 1 234 332 370 den som sitter original. Och den ska vara limmad men på uppdrag av Saab. Avstörningen är enligt Bosch 1kohm

    2 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 325
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Står tyvärr ingen tillverkare på den nya rotorn. (De två jag har sedan tidigare är tydligt märkta med Bosch och Beru. Allt som finns på den nya är en liten text HE10 ovan på motvikten.) På den lilla kartongen rotorn låg i har butiken klistrat över ursprungliga tillverkarens namn och nummer med egen etikett med sitt artikelnummer. Försökte dra bort klisterlappen igår, men då följde för mycket av kartongen med. Ser små delar av text och nummer genom klisterlappen, men har inte lyckats googla fram något om tillverkare. Mailade butiken igår och hoppas på svar idag. Antingen har dom fått in fel rotor från leverantör eller så har de själva råkat märka den fel. Alternativt så har de fått in rätt vara, märkt den rätt och jag beställt fel. Försökte utesluta det senare innan kontakt med butiken med frågan här om Saab har någon rotor med 0 ohm. Vi får vänta och se vad butiken säger.
    Har också en "nyinköpt" rotor med märkningen HE10 som även den har 0 ohm i resistans.
    Minns inte var den är köpt men sannolikt hos en av dom "vanliga leverantörerna"
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 970
    Medlem#
    Dolt
    Tack för att du kollade märkning och ohm. Då kan vi nog konstatera att rotorn jag har är tillverkad för att ha 0 ohm. Återstår nu att se vad butiken svarar. Har jag beställt fel rotor eller har de missat något vid leveransen.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    Fast om rotorn är avstörd eller inte har i slutändan ingen som helst betydelse. Idag är de andra delarna (om de är bytta) nästan avstörda per automatik ändå och då spelar inte rotorn nån roll.
    Förr tillbaks om man ser till 90 talet rent generellt så kunde ju många bilar levereras med icke avstörda tändkablar tex och vissa hade resistorstift och vissa inte och det berodde ju helt på var tillverkaren lade avstörningen. Idag får man ju avstörda stift och kablar till de flesta bilar vare sig man vill eller inte och då blir liksom rotorns roll i det hela mycket liten. Då kan det vara både och utan att det spelar nån roll.

    2 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 970
    Medlem#
    Dolt
    Åhå, tack! Jag är för ung för att ha upplevt problem med bilar som inte varit tillräckligt avstörda, så anledningen till att rotorn hade just 1000 ohm tänkte jag inte så mycket på. Hade nog bara fått för mig att det mest handlade om att tändstiften skulle ge en bra gnista. Tändkablarna är uppmätta sedan tidigare och håller sig inom tolerans, så de är avstörda som sig bör gissar jag. Jag får se om butiken hör av sig och säger samma sak, det vill säga att rotorn kan/ska vara 0 ohm då avstörningen i tändkablarna anses tillräcklig.

    Oavsett så testar jag och fortsätter med felsökning och provkörning nästa månad då bilen ställs på. Faktum är ju att jag fortfarande inte är helt säker på att fördelaren är orsaken.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 325
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Fast om rotorn är avstörd eller inte har i slutändan ingen som helst betydelse. Idag är de andra delarna (om de är bytta) nästan avstörda per automatik ändå och då spelar inte rotorn nån roll.
    Förr tillbaks om man ser till 90 talet rent generellt så kunde ju många bilar levereras med icke avstörda tändkablar tex och vissa hade resistorstift och vissa inte och det berodde ju helt på var tillverkaren lade avstörningen. Idag får man ju avstörda stift och kablar till de flesta bilar vare sig man vill eller inte och då blir liksom rotorns roll i det hela mycket liten. Då kan det vara både och utan att det spelar nån roll.
    Frågan är om det är riktigt så enkelt ?
    B202 har ju avstörda tändkblar (om det är rätt) men inte resitorstift t.ex. Köper man nya tändkablar är det ju viktigt att dom är avstörda för att inte få andra problem (APC). Samma sak med stift, köper man nya stift så väljer man med rätt beteckning och får då icke resistorstift
    Köper man nya delar så förutsätter jag att ev avstörning etc är utförd enl spec. Missar man en sån detalj kan det ju bli mycket tokigheter.

    Sen är det ett välkänt faktum att B202 med APC är störningskänsligt. Det är många som kan vittna om att fel tändkablar orsakat att APC tror motorn spikar. Ser det inte som helt osannolikt att även rotorn kan ha en inverkan på detta.

    Nu gjorde jag ett snabbt test igår och bytte min 0 ohm-rotor mot en 1kohm och min motor verkar inte registrera färre spikningar för det
    Kan inte säga att jag märkt några problem med min 0 ohm-rotor innan jag läste denna tråd Tror därför inte att rotorn är problemet för TS men det brukar ju vara en god början vid felsökning att säkerställa att man har rätt delar monterade.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Åhå, tack! Jag är för ung för att ha upplevt problem med bilar som inte varit tillräckligt avstörda.
    Jag är tillräckligt gammal för att minnas hur vissa tuffa grabbars moppe störde ut TV´n när dom passerade

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    Fast enda problemet dyker väl upp om nån står och gör egna tändkablar av metervara med kopparkärna. I övrigt är nog risken lika med noll att det blir så att man står helt utan avstörning. Vilket för övrigt är ett måste på alla bilar med elektronik inblandat.
    Det lilla motståndet som är i avstörningen påverkar inte gnistan på något vis. Många tror ju att gnistan reduceras med avstörda delar men så är inte . 1000ohm kan ju låta jättemycket men sätt det i ekvationen med 30-40000 volt så inser man att det bara är försumbart.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Tändfördelare 9000 årsm -85 till -87 ....nån som har koll?
    Av Mr MEP i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 22:41
  2. tändfördelare ng
    Av kalle-ivar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-03, 23:36
  3. tändfördelare
    Av Lotus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-10, 02:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •