Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ojämn tomgång OG900S

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    Ojämn tomgång OG900S

    Tjena, har precis skaffat mig en og900s och har en del att fixa med den. Men något jag inte kan lista ut är varför den går ojämnt på tomgång, den gör även det när är varm. Idag när jag höll på med den så tog jag av luftfiltret och testade starta den utan luftmassemätaren inkopplad (den som sitter precis innan luftfiltret och om det ens heter så). Då gick den jämnt och fint men på ca 1100 varv. Någon som har en ide om vad det kan vara?


    /W

  2. #2
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    Prova göra rent tomgångsregulatorn som är en liten aluminiumpryl sitter längst upp i framkant på motorn. Det går några grova slangar in och ut ur den. Inuti finns det en slid som ska kunna röra sig lätt men den kan gå trögt pga föroreningar. Mjuk trasa och 5-56. Kostar inget att göra det här och det är ett möjligt fel.

  3. #3
    Grundladd mazurkas avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    340
    Medlem#
    7447
    Det första du kan göra är att kolla över alla vakuumslangarna om det finns sprickor..

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Inte alltid, men i många fall, så kan det vara just symptom för kass luftmassemätare om bilen går bättre med den urkopplad. Motorstyrningen går då i "limp home" i princip vilket i normala fall brukar innebära att bilen går SÄMRE om allt är OK.

    Du bör dock kolla efter vacuumläckage först, det är gratis. Har du en annan luftmassemätare att testa med däremot möjlighet att testa att byta till en luftmassemätare från en bil du vet är OK så är det ju ett alternativ också såklart, men finns mer att kolla innan du köper massa delar.

    T ex vad sitter för tändstift i bilen och hur ser de ut? De kan gå riktigt kass om det sitter fel/dåliga stift i.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Hittade två vacuum slangar som hängde lösa, satte dit dom och den gick mycket bättre men fortfarande lite svajigt ibland. Men ska kika på tomgångsrwgulatorn.

    Detta är min första bil jag håller på och meckar med så är ganska grön så det mesta är ganska diffust vad slantarna gör. Bytt bromsokfram idag så lärt mig en del nu men tack för svar

  6. #6
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 236
    Medlem#
    2226
    Kolla att det är tätt vid kontakten på fördelaren - min kontakt där var trasig. Det hände att bilen dog i korsningar då den hoppat ur helt - men van som jag var så vinkade jag lite till de andra bilisterna då jag öppnade motorhuven och klämde fast den innan jag startade bilen igen och for iväg
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

Liknande ämnen

  1. Ojämn tomgång 9-5 2.3T -08
    Av lrs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-07-24, 15:58
  2. Spekulant på og900s som dör på tomgång
    Av rallyelwood i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-10-23, 23:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •