Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Prisvärd actionkamera ?

  1. #1
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402

    Prisvärd actionkamera ?

    Tänkte investera i en actionkamera och den jag först kom att tänka på var Gopro. Dom är tydligen
    uppe i Gopro 7 nu, med bildstabilisering, HDR mm. Priset är där efter och min fråga till er är om det
    inte finns nån kamera som funkar lika bra i ett lite lägre prissegment? Vad använder ni för kameror
    och vad är er erfarenhet?

    mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Kolla även in den nylanserade DJI Osmo Action

    https://www.dji.com/se/osmo-action

  3. #3
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Vad skall du använda den till? Vad får den kosta? Kan vara bra att veta om man skall hjälpa till...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #5
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402

    Post

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Vad skall du använda den till? Vad får den kosta? Kan vara bra att veta om man skall hjälpa till...
    Först ock främst till en vinterresa i januari nästa år bestående av scoter och hundsläde. Har ett foto- och filmintresse i grunden, så
    en del bil- och actionfilmer kommer det nog att bli utöver det. Alltså - senaste gångerna jag köpt diskmaskin och tvätt- och torktumlare
    har jag köpt "top-of-the-line" med miljoners programalternativ, programmeringsmöjligheter etc etc, men med facit i handen så använder
    man i 99 fall av 100 automatiken... Det viktiga är att det är bra kvalite på filmer och bilder, samt att den är vädertålig...

    /Nitro

    1 användare gillar detta inlägg


    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Jag brukar innan köp försöka tänka mig vilket slutresultat jag vill ha. Kommer jag färgjustera, publicera i 4K, slowmotion och så vidare. Om jag bara tror att jag kommer ta filmklippen som de är och redigera genom klipp och klistra lite så behöver man oftast inte det absolut dyraste. Bara det som ger tillräckligt bra kvalité rakt ur kameran. Fast dyr och dyr förresten. Jag köpte min GoPro 3 Black med actionpaketet för ca 3500kr år 2013. Den gör fortfarande filmklipp som känns ganska ok.

    Denna video är gjord med en och samma GoPro 3 Black. Det visar att det hänt en del på actionkamerafronten, samtidigt som en äldre kamera inte är helt kass ändå.
    https://www.youtube.com/watch?v=OWthmcKfefQ

    Idag kostar "värstingarna" DJI Osmo Action och GoPro Herp7 Black bara 500kr till. Då får man riktiga lcd-skärmar, ok ljud, antiskak, filmkvalitet som räcker till och bli över i många år. Önskar man något billigare så fungerar nog förra generationens GoPro eller liknande nästan lika bra för ungefär halva priset.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Jag brukar innan köp försöka tänka mig vilket slutresultat jag vill ha. Kommer jag färgjustera, publicera i 4K, slowmotion och så vidare. Om jag bara tror att jag kommer ta filmklippen som de är och redigera genom klipp och klistra lite så behöver man oftast inte det absolut dyraste. Bara det som ger tillräckligt bra kvalité rakt ur kameran. Fast dyr och dyr förresten. Jag köpte min GoPro 3 Black med actionpaketet för ca 3500kr år 2013. Den gör fortfarande filmklipp som känns ganska ok.

    Denna video är gjord med en och samma GoPro 3 Black. Det visar att det hänt en del på actionkamerafronten, samtidigt som en äldre kamera inte är helt kass ändå.
    https://www.youtube.com/watch?v=OWthmcKfefQ

    Idag kostar "värstingarna" DJI Osmo Action och GoPro Herp7 Black bara 500kr till. Då får man riktiga lcd-skärmar, ok ljud, antiskak, filmkvalitet som räcker till och bli över i många år. Önskar man något billigare så fungerar nog förra generationens GoPro eller liknande nästan lika bra för ungefär halva priset.
    Helt OK bilder. Blir snyggt med Drönare Känns lite som en Hero 7 vore "framtidssäkrad"...i varje fall ett par år , men egentligen så räcker nog en 6:a och kanske även en 5:a bra. Såg att Rollei hade fått bra kritik på ett par test. Inkl fjärr också
    Vad har du använt för redigeringsprogram?

    mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  8. #8
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Drönaren var/är en hemmasnickrad tricopter med en egengjord kamerahållare med tiltfunktion. Det har hänt en del från min hemmabyggda till dagens DJI:er. Släppte jag styrspakarna en kort stund så kraschade den. Idag så är det lite annorlunda, för de som han nya drönare vill säga.

    Jag använde After Effects. Fördelen med det programmet var att det kunde det mesta man önskade och det fanns massor med tutorials. Nackdelen är att när man har en långsam/gammal dator så tar allting väldigt lång tid. Just denna film gjorde jag efter ett önskemål att ha något på årsmötet att visa upp. Hade datorn varit lite snabbare så hade de första minutrarna varit betydligt mer spännande. Det jag tänkt göra hanns helt enkelt inte med.

    Bara den här lilla tonande "warp-effekten" på fyra sekunder vid 10:11 tog över tre timmar att förberäkna varje gång jag gjorde en ändring av ljusstyrka, kontrast, färgmättnad, toningshastighet eller liknande. https://youtu.be/OWthmcKfefQ?t=670

    Vid bortsuddande av registreringsskyltarna använde jag en typ av autotracking. Tog några dygn att bara beräkna fram regskyltarnas positioner bildruta för bildruta. Man hinner önska sig massor av processor-kärnor , internminne och snabba hårddiskar under tiden man gör film. Det faktum att jag har samma dator idag som när den där filmen gjordes 2013 (och datorn var gammal redan då) innebär att jag inte är riktigt 4K-beredd än.

    Med det sagt: När du bestämmer dig för vilket slutresultat du önskar, glöm inte att en hög upplösning ofta kräver en dator som kostar en stor hög med pengar om du vill göra avancerad redigering. Vid enklare redigering så är det oftast dock inga större problem.

    Skulle jag köpa kamera idag så känns funktionen anti-skak som något jag skulle vilja ha. Kan ju redigeras bort i efterhand, men då är det det här med datorkraften igen. Skakfritt direkt ur kameran minskar dessutom risken för lite "udda och konstiga" panoreringar. Känns som man stannar upp lite, för att sedan köra ikapp när det görs i efterhand.

    https://www.youtube.com/watch?v=N6sUlhy1ej4
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  9. #9
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Tack för alla tips och svar mioh!
    Ska ta mig en funderare...lutar dock åt en GoPro 6 eller 7 och en Feiyutech 6. Med den borde filmerna
    bli skapligt oskakiga direkt ur kameran
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

Liknande ämnen

  1. Prisvärd 4G telefon
    Av SaabAero i forum Off Topic
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2015-08-31, 17:12
  2. Denna 9-5:a prisvärd ?
    Av Lusse i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-01-15, 01:39
  3. prisvärd sportkopling?
    Av 9000 a50 maptun steg 3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-13, 20:55
  4. Prisvärd avgastempmätare?
    Av T16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 08:03
  5. Prisvärd?
    Av Randulf i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-01-20, 13:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •