Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Knackar/rasslar vid låga varvtal NG9-3 1,8t

  1. #1

    Knackar/rasslar vid låga varvtal NG9-3 1,8t

    Hej!

    Jag har en 93 SS 1,8T 2008.

    Idag märkte jag att den låter, rasslar, skakar, vibrerar..... vid låga varvtal. Inget jag har tänkt på tidigare då det inte hörs med dörren stängd.

    Vid högre varvtal försvinner ljudet/vibrationerna.

    Kan det vara just vibrationer som gör att någon lös del låter eller är detta något "typiskt" ljud/fel i motorn som bör kollas upp?

    Det här är när bilen är stillastående. Vid körning hörs/märks inget konstigt.

    Lägger upp en liten video där man kan höra ljudet.



    Ha det bra!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Försvinner ljudet om du trampar ner kopplingen? Isf kan man misstänka dubbelmassesvänghjulet, även om en 1.8t 2008 bör ha 5växlad låda med solidsvänghjul. Fast bilen kanske är en 2009a?

    Det låter lite för "snällt" för att vara ett ram- eller vevlager.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Försvinner ljudet om du trampar ner kopplingen? Isf kan man misstänka dubbelmassesvänghjulet, även om en 1.8t 2008 bör ha 5växlad låda med solidsvänghjul. Fast bilen kanske är en 2009a?

    Det låter lite för "snällt" för att vara ett ram- eller vevlager.

    Mvh
    Hmm det står 2008 men den är 6 växlad. Ska prova med kopplingen och återkommer.

    Tack för hjälpen!

  4. #4
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833
    Kanske är AC-kompressorn som sjunger på sista? Liknar slamret på vår trötta kompressor. Prova att stänga av AC:n (AUTO) och hör om det blir tystare.
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av wicerd Visa inlägg
    Hmm det står 2008 men den är 6 växlad. Ska prova med kopplingen och återkommer.

    Tack för hjälpen!

    Provade igår och du har helt rätt. Ljudet försvinner när jag trycker ner kopplingen. Så då kan det vara dubbelmassesvänghjulet? Är det nått jag behöver oroa mig för?

    Tack än en gång för hjälpen!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av axelsson Visa inlägg
    Kanske är AC-kompressorn som sjunger på sista? Liknar slamret på vår trötta kompressor. Prova att stänga av AC:n (AUTO) och hör om det blir tystare.
    Hej! Tack för tipset. Som tidigare kommentar tipsade om så försvinner ljudet när jag trampar ner kopplingen men ska testa att stänga av AC:n i dag och se vad som händer.

    Ha det gott!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Försvinner ljudet om du trampar ner kopplingen? Isf kan man misstänka dubbelmassesvänghjulet, även om en 1.8t 2008 bör ha 5växlad låda med solidsvänghjul. Fast bilen kanske är en 2009a?

    Det låter lite för "snällt" för att vara ett ram- eller vevlager.

    Mvh
    Provade igår och du har helt rätt. Ljudet försvinner när jag trycker ner kopplingen. Så då kan det vara dubbelmassesvänghjulet? Är det nått jag behöver oroa mig för?

    Tack än en gång för hjälpen!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Vingåker Södermanland
    Inlägg
    140
    Hade samma fenomen/ljud i min,fick tipps (från en känd SAAB firma) om att fylla på lite mer olja i lådan än de ska vara, är ett drev som skramlar, blev helt tyst sedan.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Prova först att fylla på olja.

    Jag hade likadant skrammel på min (också 6-växlad m. dubbelmassesvänghjul). Blev helt tyst efter byte av svänghjulet (byttes i samband med kopplingsbyte)

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    47
    Medlem#
    10094
    Tja!
    Har samma jävla skrammel på min oxå även om kopplingen vill slira lite ibland (steg1) så ids jag inte byta hela paketet utan ska testa fylla på olja som ni rek.
    Dock är min bil sjuuukt tungväxlad på vintern så ett oljebyte till nån bättre olja för det endamålet vore kanon.
    Vad rek isf och vart tömmer/fyller man oljan?
    2010 ng9-3 2.0t BP kau748.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •