Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Hängig förrardörr OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Härryda
    Inlägg
    16
    Medlem#
    1337-

    Hängig förrardörr OG9-5

    Hej! var och besiktade bilen i veckan och fick en tvåa på att förrar dörren hängde för mycket...
    Den är cirka 0.5-1 cm glapp/tills dörren stängs riktigt (Jaaa jag visste detta ínnan besiktning men tänkte inte de skulle ge mig en tvåa på det )

    Men till mitt problem... jag kollade på dörren och såg att det är nedersta "gångjärnet" som hänger och ser att det är sprinten som är kass... har då försökt att slå ut sprinten men det gick ej... (kanske gjorde fel) <.< funderar på ifall det verkligen skulle kunna gå att byta bara sprinten? för jag orkar verkligen inte byta dörr

    tack för svar i förhand!
    mvh sebastian

    Gäller OG9-5 2003 Vector
    /Moderator
    Senast redigerat av Moderator den 2019-05-28 klockan 15:14. Anledning: Bilmodell i första inlägget

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Åt vilket håll försökte du slå ur sprinten?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    jag har aldrig hört talas om nån som fått en tvåa på det..

    Med det sagt så hänger dörren liite på min aero också.. om det är relativt lätt att slå ur sprintarna vore det en bra grej att göra.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Jag har justerat många dörrar, men aldrig någon som varit så mycket som en centimeter för låg i bakkant. Hur ser springan ut mellan dörr och framskärm jämfört med andra sidan?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Jag har haft en med liknande glapp som det nog borde satts en 2:a på vid besiktning men det gick den gången... Samma sak så brukar/ska de kolla att låskolven faktiskt låser utan att man måste smälla igen dörren. Menar alltså det "läget" på dörrlåset där dörren inte är stängd men inte heller går öppna utan att rycka i handtaget om ni fattar.

    Har även kännt flera på skroten som varit riktigt glapp, konstruktionen är väl väldigt beroende av konstant smörjning vilket de (oftast) aldrig får så den höga friktionen gör att sprintarna (och säkerligen hålet med) slits ut. Jag hann dock aldrig fixa glappet, bilen blev skrot före.

    Jag skulle tro det är riktigt svårt att slå ur denna på plats, liknande konstruktioner brukar nypa nått så innihelvete i godset och det kan nästan bli värre när det är slitet för då hugger alla grader/kanter i precis allt på väg ut.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Härryda
    Inlägg
    16
    Medlem#
    1337-
    Det är en OG9-5 2003 Vector

    Jag har fösökt slå ut sprinten lite från båda hållen

    och sprinten ser ut så att på ovan sidan är den plan med gångjärnet och på undersidan så är den typ smalare så man kan ungefär få in en lite skruv mejsel vid sidorna
    Senast redigerat av Moderator den 2019-05-28 klockan 10:17.

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Det kan ju vara så att sprinten slitits på sådant sätt att den fått "klackar" och därför inte kan knackas ur. Har du någon/något som kan lyfta dörren i bakkant samtidigt som du försöker knacka upp sprinten?

    Om det känns lättare att arbeta med dörren avtagen så tar man av dörren så här enligt Saabs verkstadshandbok "WIS".

    1. Ta bort ledningsnätets anslutning i dörren.
    2. Demontera dörrstoppet från a-stolpen.
    3. Ta loss mutter från nedre gångjärnsfästet först.
    4. Ta loss mutter från övre gångjärnsfästet och håll samtidigt i dörren.
    5. Lyft försiktigt av dörren från gångjärnens fästen.


    Tänk på att en dörr är tung!
    Ta hjälp av någon att lyfta av dörren är mitt tips. Är rutan nervevad så kan det gå att lyfta även i rutbågen. Se upp för eventuella vassa kanter där.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973
    Det är inte så att det är lättare att byta dörr?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Härryda
    Inlägg
    16
    Medlem#
    1337-
    Jag har tagit av dörren och försökt men det gick inte alls... så funderar på om man ska ta vinkelslipen och kapa av den?...

    Det är nog lättare att bara byta dörr men har inte lust med det i nuläget <.<

  10. #10
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av BaDb0LL Visa inlägg
    Jag har tagit av dörren och försökt men det gick inte alls... så funderar på om man ska ta vinkelslipen och kapa av den?...

    Det är nog lättare att bara byta dörr men har inte lust med det i nuläget <.<
    Om du nu kapar sönder dörren/gångjärnet/sprinten, hur har du tänkt lösa problemet i nästa steg?

    Sprinten verkar dock finnas att köpa fortfarande, 4767653, och har listpris 35kr/st

    Borra ur sprinten är nog ev det som kan funka om den inte är konisk man nu lyckas borra helt rakt och inte skada splinesdelen. Värme kan ev funka om det går utan att bränna upp nått annat plast i närheten, dock förstör det ju lack och rostskydd så det får du fixa sen i så fall.
    lg_13a7c407-8b6d-4c07-bffe-91ba66c993c9.jpg

    Däremot skulle jag räkna med att gångjärnsdelen i både kaross och dörr är skadat/slitet om nu dörren är så glapp och inte bara sprinten i sig.

    Gångjärnsdelen i dörren bör heta 5335419 och har listpris på 688kr/st.... Nedre delen i karossen bör heta 5335385 och har listpris 893kr/st, övre delen 5335377 och listpris 886kr

    OBS! Dessa är inte säkert det är rätt.artnr för din bil, kolla noga innan om du nu tänker beställa, använde det bara för fingervisning kring pris.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Härryda
    Inlägg
    16
    Medlem#
    1337-
    Tillbaka nu igen och fixade problemet lite "fuskigt" sålänge... höjde öppdörren med gångjärnen på karosen och pekade den översta lite upp och nedersta lite ner så att det blev spänn i mellan båda... funkar och tänkte testa det genom besiktningen för allt glapp är borta.

    Dock när jag skulle ut kom självklart ett nytt problem upp... så får fixa det innan besiktningen!

    Mvh Sebastian.

  12. #12
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Glappar det inte under själva besiktningen så lär det gå igenom.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #13
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    125
    Medlem#
    13223
    Hittade denna tråd när jag också råkade ut för att förardörren börjat hänga. Nu märkte jag inte detta på samma sätt som TS. I mitt fall observerade jag ett tydligt knäpp varje gång bilen snabbt ändrade hastighet, t ex start och stopp. Letade och lyssnade länge för att inte planlöst börja byta bussningar m m, utan att hitta det. Inte förrän jag undrade hur knäppet låter från utsidan och därför öppnade förardörren på glänt vid start/stopp, försvann knäppet så länge som dörren var öppen. Så fort dörren var stängd återkom knäppet. Jag trodde först att det var låset som börjat ge upp, men då noterade jag att dörren hängde ner och glappade när man lyfte den. Det visade sig vara ett ordentligt glapp i nedre gångjärnet. Jag skaffade nya sprintar till gångjärnet, men det var helt omöjligt för mig att lyckas slå ur dessa med drivdorn, så det fick bli verkstadsbesök istället. Där var de tvungna att demontera dörren och använda värme för att få loss sprintarna, så det verkar inte vara ett enkelt jobb om man inte har rätta grejor att jobba med.
    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

Liknande ämnen

  1. Gällande stötdämpare bak hängig 9-5 aero
    Av Karlqvist i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-11-06, 22:56
  2. Hängig bakvagn Saab 9-5 sedan -00
    Av TurboTom82 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-06-08, 19:12
  3. Hängig bak OG9-3
    Av Martin 2445 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-05-17, 11:14
  4. 9000 CDE -90, väldigt hängig bak!
    Av weeeman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-25, 11:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •