Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Betalning vid beställning från Lichtex.de

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884

    Betalning vid beställning från Lichtex.de

    Hej alla,

    Skulle hjälpa tjejens syrra med att beställa från lichtex.de som jag läst lite om här på forumet.

    Betalningsmässigt så tog jag "BANK TRANSFER" som jag trodde var kreditkort (jag har inte Paypal).

    När jag tryckte på "beställ" så trodde jag att jag skulle skickas vidare till kortportalen. Men då stod det bar att ordern hade gått igenom och i mailen fick jag från https://my.trustedshops.com/. Någonting om att mitt köp hade blivit skyddat. Någon som vet vad detta är? Det var inget som jag såg någonting om någonstans på Lichtex. Kan man bara ignorera detta?

    På Lichtex hemsida där jag ser min order så stor det att det väntar på betalning. Verkar vara en banköverföring... står IBAN nummer osv. Är det bara att betala in på detta? Eller ska man göra något via trustedshops med betalningen?

    Tycker det var lite diffust detta...
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  2. #2
    Köp från dem innan ett par gånger, absolut inga problem

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Jag tolkar det hela som att den här "trustedshops" grejen är något som man bara kan ignorera och att jag får göra en banköverföring från banken. Behöver nog fasen hjälp av banken för att göra överföringen, det var en himlans massa nummer!

    I framtiden... är det "direct transfer" man ska välja för kort? Eller går det inte?

  4. #4
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Jag gjorde samma fel engång. Maila dem och förklara läget så kan de lösa det.
    Tror jag fick betala via paypal. Fick en länk tillbaka i mailet.

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Skulle hjälpa tjejens syrra med att beställa från lichtex.de som jag läst lite om här på forumet.
    Jag tycker det funkar bra, de är snabba och har bra priser.

    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Betalningsmässigt så tog jag "BANK TRANSFER" som jag trodde var kreditkort (jag har inte Paypal).
    Ja, det är ju bättre att veta än tro i många lägen... "Bank transfer" är banköverföring.

    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    När jag tryckte på "beställ" så trodde jag att jag skulle skickas vidare till kortportalen. Men då stod det bar att ordern hade gått igenom och i mailen fick jag från https://my.trustedshops.com/. Någonting om att mitt köp hade blivit skyddat. Någon som vet vad detta är? Det var inget som jag såg någonting om någonstans på Lichtex. Kan man bara ignorera detta?
    Antagligen. Men om man inte betalar blir det inga lampor...

    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    På Lichtex hemsida där jag ser min order så stor det att det väntar på betalning. Verkar vara en banköverföring... står IBAN nummer osv. Är det bara att betala in på detta? Eller ska man göra något via trustedshops med betalningen?
    Ännu en gång; Antagligen! Normalt skall en banköverföring inom EU gå lika snabbt som inom Sverige (En bra grej med EU!)

    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Tycker det var lite diffust detta...
    Onekligen...
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Jag gjorde samma fel engång. Maila dem och förklara läget så kan de lösa det.
    Tror jag fick betala via paypal. Fick en länk tillbaka i mailet.
    Ja ett mail, så de förstår att du är seriös och behöver info för att kunna betala, så fixar det sig säkert snabbt!

    Jag skulle rekommendera att du (och även tjejens syrra!) skaffar PayPal. Det är väldigt bekvämt. Jag skulle slarvigt beskriva det som ett slags internationellt Swish. Men med skillnaden att man kan betala med sitt kreditkort genom att säga att pengarna skall debiteras kortet. Det funkar med de allra flesta kort. Man betalar alltså med kort (fast via PayPal). Man kan därför betala i vilken valuta som helst utan att fundera på växling mm.

    Du kan dessutom ta emot pengar. De hamnar då på ditt eget konto hos PayPal, ungefär som ett bankkonto. Vid betalning nästa gång kan pengarna tas från kontot och om de inte räcker tas resten från kortet. Det finns lite inställningar, så man får det som man vill.

    Det fiffiga är att man lär sig ett sätt att betala oavsett vilken valuta eller var i världen mottagaren finns. Även många svenska butiker tar PayPal. Dessutom följer det med en försäkring som gör att man (under vissa omständigheter) kan få ersättning om säljaren luras.

    Lichtex, Levoil, Oeldepot, NeoBrothers mfl tar PayPal när man skall pyssla om Saaben.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Jag har mailat dom och sagt att jag skulle vilja betala med kort (eller ja paypal eller va det blir).

    Verkar som paypal är smidigt ja


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Banköverföring inom EU är inget konstigt, det är precis som inom Sverige - gå in på din internetbank under utlandsbetalning, ange mottagarens kontonummer i internationellt format, belopp (välj rätt valuta!) och skicka. Det tar någon enstaka bankdag och kostar gratis (tacka EU för det!).

    Du har alltså valt en banköverföring slm betalalternativ, då håller de inne på din order tills att de ser pengarna på sitt konto.

    Det som suger med paypal är deras avgifter (som du eller mottagaren betalar) samt deras usla växlingskurser... Billigast för alla inblandade brukar just banköverföring vara.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Jag mailade Lichtex. Fick svar direkt nu på morgonen. Dom cancellerade ordern. Jag fixade ett Paypal-konto och la en ny order. Hur smidigt som helst!!

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Man får vara glad att de numera har alternativ iallafall. Tyskland har varit hopplöst efter på den fronten och det finns många ställen som fortfarande inte ens tar kort när man är där. Förut var det ju nästan uteslutande manuella banköverföringar. Att man fick gå in på banken och nästan telegrafera pengar dit.........

  10. #10
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Och tips rent allmänt när man väl använder Paypal,se till att ändra till att betala i ursprungslandets valuta! Låter ni Paypal sköta valutaomräkningen så är kursen så dålig så att det blir väääldigt dyrt.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Sant!

    Jag tror jag fick Paypals valutaomvandling då jag fick betala 921kr för 82 EURO. Spelar kanske mindre roll denna gången men tyckte valutaomvandlingen var rätt kass. Dock tyckte jag det tydligt stod att jag betalade 82 EURO och inte 921 SEK.

    Värt att tänka på nästa gång och kika en gång extra.

  12. #12
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Och tips rent allmänt när man väl använder Paypal,se till att ändra till att betala i ursprungslandets valuta!
    Lite off-topic, men hur gör man det?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Lite off-topic, men hur gör man det?
    Se svaret ovan, men vet inte riktigt om det ser lika ut längre. Jag brukar lusläsa sidan precis innan jag bekräftar varje betalning, oftast finns en länk typ "Change currency" eller liknande. Lyckades även (på nått jävla ställe) hitta inställning för standardvaluta på mitt Paypalkonto, vet inte om det hjälper dock men eftersom jag aldrig betalar i SEK så kändes det som det var bättre det stod på EUR.

    Hur som helst så gäller dessutom denna inställnig per säljare/shop/mottagare! Jag "blåste" med andra ord mig själv för jag VISSTE jag hade ställt om detta men åkte på ~250kr extra i ren avgift från Paypal jämfört med om jag låtit banken tagit hand om omräkningen. Tror inte det var mer än typ 4000kr som grejen kostade dessutom så jävlar vad pengar de ska tjäna.

  15. #15
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Aha! Så det är dessutom per säljare. Ja, det hade jag ju inte tagit för självklart. Bra att du tar upp det. Bra för mig och även för andra här på forumet. På ett sätt är det lite off-topic, men samtidigt inte. Tråden handlar ju faktiskt om betalningar till utlandet, så det är bara ett litet tillägg och inte ett helt avvikande ämne
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  16. #16
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Nej, det GÅR att ställa om det permanent för alla transaktioner, men man måste i princip ha instruktioner steg för steg för det är tamejfan omöjligt att hitta om man letar.

    Mitt paypalkonto drar alltid i akruell utländsk valuta från mitt mastercard utan att jag ställer om, jag vet att det funkar

    Minns inte riktigt var jag fick instruktionerna, nåt forum var det.. EF kanske ? det var flera år sedan.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #17
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Jag märkte det först för typ 1 år sen när jag köpte en lite dyrare grej på eBay... "Vafan, det här stämmer ju inte..."

    Den höga avgiften döljs ju effektivt när det är 50-100kr man handlar saker för och det är väl där i krokarna den typiska Paypal-transaktionen ligger, fatta vad pengar de ska tjäna på det

Liknande ämnen

  1. Snabb ljudfråga innan beställning
    Av Subzero199 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-08, 20:21
  2. Specialemblem på beställning?
    Av niohundra i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 11:13
  3. Svar: 42
    Senaste inlägg: 2004-02-28, 01:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •