Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Motorvibrationer/Motorstörningar på 9-5 -06 B205E BioPower

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Post Motorvibrationer/Motorstörningar på 9-5 -06 B205E BioPower

    Ja jag älskar ju min bil men det är saker som stör mig som gör att jag inte tycker den är lika kul att köra längre.

    1. Att köra på 5ans växel vid 80-95km/h (strax under 2000varv) gör att det blir nå hiskeliga vibrationer i bilen och ett resonans ljud som är grymt irriterande, speciellt när man har mest landsväg till och från jobbet med just dom hastigheterna.... gasar jag på så ökar vibrationerna, inga jätte vibrationer eller ryck bara vibration helt enkelt, över 95-100km/h så är det inga problem och under 80 går det att åka på 5an men helst inte under 70km/h för då blir det 4an. Vibrationerna är mest vid svaga motlut och uppförs backar, på planväg och nerför så märks det inte utan bara när motorn blir belastad.

    2. Vid start av kall motor, på morgonen och efter jobbet så är den orolig på att starta och ibland får man hjälpa till med gasen, precis som om man hade en gammal förgasar bil och har för mycket choke utdragen :P Den kan vara så oberoende av vad jag har för bränsle i den och vilken blandning, dock ibland så kan den starta rätt så okej. Har bytt slangar till VV, dock inte backventilen vid spjällhuset men jag har en ny i metall från Maptun som jag tänkt montera och se ifall det blir nån skillnad. Har ingen tillgång till open sid eller tech2 men vi har Autocom på jobbet ifall det går att kolla något värde med den?

    3. Återigen vid varje kallstart när man åker iväg och gör första accelerationen så gungar bilen på gasen 1-2 gånger innan den skjuter iväg även fast man håller gaspedalen stilla, känns som den gasar och släpper och gasar och släpper och sen har man kontrollen igen. Har alltid undrat varför den gör så här?

    Lite info om bilen: 9-5 kombi 2006 2.0t BioPower manuell, 32.600mil, orginal programvara, 2,5" BSR halvsats, J/R insats filter, Aero TD04 turbo

    Skulle några av felen avhjälpas vid en steg 1 uppdatering för mer kraft?

    Kan en utsliten kamkedja vara boven? Har ej tagit ur spännaren och mätt men tycker det låter lite från kamkedje sidan.

    Mycket funderingar och man blir lika irriterad varje gång, jag vill ju att motorn ska gå som den ska men vet inte riktigt vart jag ska börja leta felet?
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Pkt. 2 Så provar jag med en ny inställning som man gör med Tech2an.
    Det är att man höjer "idle" grundtomgången? och man kan höja den med 30 rpm men jag provar men 20 och det verkar fungera.
    Ska prova och sänka till 10 för att se om den håller sig normal. Mitt problem är när motorn är kall vid 5-15 grader med E85.
    Automater är den som verkar vara den mest drabbade.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    1. Kan vara för lite fett i de inre drivknutarna. Då vibrerar det vid belastning.

    2. Med 32000mil så är det säkert luftläckage nånstans. Byt o-ringar över och under spjällhuset, alla vacuumslangar, O-ringarna vid kobran och de som sitter i snabbkopplingarna med röd låsning.

    3. Säkert kopplad till etanoladaptionen.

    St1-program ger en märkbart piggare bil men lagar inga fel.

    Sliten kamkedja påverkar inte motorgången nämnvärt förutom ljud. Om det inte är något som är heltrasigt då.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Pkt. 2 Så provar jag med en ny inställning som man gör med Tech2an.
    Det är att man höjer "idle" grundtomgången? och man kan höja den med 30 rpm men jag provar men 20 och det verkar fungera.
    Ska prova och sänka till 10 för att se om den håller sig normal. Mitt problem är när motorn är kall vid 5-15 grader med E85.
    Automater är den som verkar vara den mest drabbade.
    Känns inte som att det har med just det att göra, känns mer som att det skulle ha nåt med bränsle blandningen att göra.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    1. Kan vara för lite fett i de inre drivknutarna. Då vibrerar det vid belastning.

    2. Med 32000mil så är det säkert luftläckage nånstans. Byt o-ringar över och under spjällhuset, alla vacuumslangar, O-ringarna vid kobran och de som sitter i snabbkopplingarna med röd låsning.

    3. Säkert kopplad till etanoladaptionen.

    St1-program ger en märkbart piggare bil men lagar inga fel.

    Sliten kamkedja påverkar inte motorgången nämnvärt förutom ljud. Om det inte är något som är heltrasigt då.
    1. Har inga som helst läckage på inre drivknutarna och det är bara vid dessa hastigheter jag har detta fenomen. Min motorkudde till momentstaget under motorn är lite trött, kan det göra så att det blir dessa högfrekventa vibrationer ifrån motorn?

    2. Bytte turbo i höstas så allt i packning och o-rings väg är bytt där. Bytte även alla vakuumslangar och den övre o-ringen till anslutningen på spjällhuset. I övrigt har jag inte bytt nåt mer i o-rings väg.

    3. Vad kan man göra åt det? Måste man ha tech2a för att kunna fixa och felsöka den biten?

    Jag vill ju gärna uppgradera till steg 1 men jag vill ju att bilen ska gå som den ska först.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    1. Det är inte säkert att det syns läckage.

    2. Byt under spjällhuset också, och de vid snabbkopplingarna.

    3. Tech2 eller OpenSID behövs för att kunna läsa aktuell etanolhalt.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Motorvibrationer B2x5 Automat
    Av Cam7272 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2017-07-10, 13:08
  2. motorvibrationer, stomljud
    Av Martin H i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-09, 13:55
  3. Motorvibrationer 9000 ltt, Turboproblem??**Problem Löst**
    Av Maxivenn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 01:43
  4. Motorvibrationer
    Av Larme i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-10, 11:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •