Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Trasig topplockspackning OG9-5 B2x5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Trasig topplockspackning OG9-5 B2x5

    Vi kör en 9-5 2.3t BP -10 som den senaste året har dragit kylarvätska. Jag fyller på 2-3 dl i månaden och den mängden har inte gjort mig så orolig. Nu har vi även haft tilltagande startproblem som kommer och går (yttrar sig som oren gång första 5-10 sekundrarna). Både startproblem och förbrukningen av kylarvätska kom ungefär samtidigt som jag chippade med Maptun steg 1 och körde mycket på E85. Vid tidigare service har det även noterats att motorn är fuktig på baksidan.

    Eftersom sommaren närmar sig med mer långkörningar tänkte jag kika lite närmare på bilen för att förstå vad felet är. Så idag har jag;
    * Försökt studera baksidan av motorn för att se var fukten kommer ifrån (Tyvärr är ju baksidan helt oåtkomlig på bilarna så det är inte så lätt att se (har försökt med ett USB-anslutet endoskop men det enda man såg då var massa slangar)).
    * Försökt efterdra pinbultarna till toppen. De satt alla fast med minst 80 Nm
    * Kollat efter sprickor runt turbo etc. Ser bra ut.
    * Kikat ned i cylindrarna. Cylinder 1 hade då grön vätska i sig. När jag sedan startade bilen så gick den dåligt de första 10 sekunderna. Hade dock förväntat mig röd vätska om det var kylvätska.,
    * Ser fint ut under ventilkåpan med "brun" olja. Även i påfyllningsröret.
    * Åtgång av kylarvätska tycker jag är högre då den står än när den rullar. Kan de läcka bara då bilen är kall?
    * Det puffar lite vit rök då första 10 sekunderna då jag kallstartar på både bensin och E85.


    Har topplockspackningen gått? Vad kan jag mer göra för att bli säker?


    Saker som jag gjort sedan tidigare;
    * Haft i läcksökningsmedel för att försöka se var kylvätskan tar vägen.
    * Låtit verkstanden kika på det i samband med vanlig service och de sa att de provtryckte från behållaren och att det då såg bra ut
    * Bytte spridarna eftersom den var svårstartade efter att jag kört mycket på E85. Blev ingen skillnad på startsvårigheten men den drar mindre bränsle nu.
    * Har läst ut felkoder och spikning och misständningar finns det x5 mer på cylinder 4 än resten.
    * Verkstaden sa att de såg felkod från tändkassetten men det är inget jag sett med min ODBC-läsare


    Edit: Bilen går ca 600 mil per år. Såg även att backventilen till vevhusventilationen var av.
    Senast redigerat av Patrik_B den 2019-05-25 klockan 19:16.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Fixa slangen/backventilen till vevhusventilationen.

    Det är vanligast att topplockspackningen havererar så att den drar kylarvätska på cylinder 4. Kolla kolvtopparna, den cylinder där det drar brukar vara mer rentvättad. När detta händer så drar den bara kylarvätska precis vid start. Det verkar oftast bli tätt när motorn blir varm.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426
    Japp. vevhusventilationen ska fixas snarast.

    Sen förstod jag inte din andra kommentar fullt ut. Tolkar jag dig rätt om du tror att topplockspackningen inte har gått? Med tanke på vattenspegeln i cylinder 1 plus att det är rätt kladdigt på baksidan av motorn så är det något som gått...

    Jag har bokat tid på verkstaden för att byta topplockspackningen. De kanske borde få börja med att ta reda på orsaken till felet?
    Senast redigerat av Patrik_B den 2019-05-29 klockan 22:50.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426
    Sedan bytet av topplockspackningen samt planing av toppen har den inte dragit någon kylvätska.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byte av topplockspackning B2x5 OG9-5
    Av Demon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2024-02-19, 10:29
  2. Topplockspackning trasig
    Av Sigvard69 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-10-19, 11:32
  3. trasig topplockspackning
    Av permartin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-25, 00:54
  4. [LÖST] Byte av topplockspackning OG9-5 B2x5
    Av Luis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-09-14, 16:53
  5. trasig topplockspackning??
    Av Eriksson866 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-24, 19:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •