Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Byta till smidda kolvar, behålla original stake? B2X5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    Byta till smidda kolvar, behålla original stake? B2X5

    Som rubriken lyder så ska jag byta kolvar på min 9-5 2,3 t7 (01) kan man behålla original stake eller måste man köpa smidda me? Motorn är tänkt att etanol konverteras och mappas till runt 260hk så inga extrema ingrepp utan vill bara göra rätt när man enda håller på, tackar för svar!!

    Mvh Jonte

  2. #2
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Orginal. annars blir det löljigt dyrt
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Ja men precis, dem vet hur man tar betalt.. tänkte bara om de har någon inverkan i övrigt att behålla original.

  4. #4
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Vid 260hk klarar du dig även på originalkolven men ska du ändå byta är det ypperligt med smidda. Staken som redan nämnt klarar du dig med på de krafterna, det är väl en bra bit upp till 350+ du bör ha T5-stakar som är grövre ist.
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  5. #5
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Original T7-vevstakar är likvärdiga med T5-vevstakar om inte till och med lite bättre. 500+ hästkrafter är inga problem på någon utav dom hur som haver.

    Dock behöver inte H-profil stakar vara speciellt dyrt: https://shop.klracing.se/sv/artiklar...-12/index.html

  6. #6
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Original T7-vevstakar är likvärdiga med T5-vevstakar om inte till och med lite bättre. 500+ hästkrafter är inga problem på någon utav dom hur som haver.
    Ah, mer än jag visste. Har läst så mycket om att T7-motorn inte är lika stark på punkter som kolv och stake. Gäller bra kolven då och måste vara därför det erbjuds smidda i de värre trimpaketen och inga stakar. Logiskt
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Ena kolven har tackat för sig så tänkte att jag byter allihop när man endå är nere och skruvar.

    Vem rekomenderar ni att optimera hos? Maptun eller Nordic? Känns som att Nordic är lite mer mån om sina kunder, men kan ju ha fel

  8. #8
    Maptun

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    En del bilar med kolvras kan behöva en borrning/honing till överdimension p.g.a för stora skador från tidigare kolv/ar.
    Jag hade en B235R med kolvras där det inte gick att med bara honing p.g.a för stora repor.

  10. #10
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062

    Byta till smidda kolvar, behålla original stake? B2X5

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_tokig Visa inlägg
    Känns som att Nordic är lite mer mån om sina kunder, men kan ju ha fel
    Jag har endast haft kontakt med Maptun och kan då säga att de är mycket mån om mig som kund. Mer detaljer kan du få i ett PM om du önskar Jag tvivlar inte ett dugg på att gänget på Nordic är mindre (eller mer) måna om sina kunder, är nog lika goa företag med anställda som bryr sig om sina kassakor...oss kunder som vill trimma och lämna in på kvalitetsservice..när man inte gör det själv

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Okej! Tack för egna erfarenheter

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    En del bilar med kolvras kan behöva en borrning/honing till överdimension p.g.a för stora skador från tidigare kolv/ar.
    Jag hade en B235R med kolvras där det inte gick att med bara honing p.g.a för stora repor.
    Kanske är helt grön men om man gör en honing, kan man fortfarande köra original mått eller måste man gå upp en dimension?

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Honing och borrning är två olika saker. Honing är det som ger kryssmönstret hos cylinderväggarna vilket håller oljan kvar.
    För att gå upp till överdimension så måste man först borra till överdimension och sedan hona.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-01 klockan 17:40. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Hur bör man göra om man byter vev i en välservad 2,0t motor till 2,3l vev? Inga kännbara vändkanter idag, kolvarna kommer ju vända längre ner men nå samma höjd.
    Behöver man horna?

    Med vänlig hälsning Andreas
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  14. #14
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Jag skulle hona.
    Tar ju inga tider och grejerna finns på Biltema.

    Du får ju bättre fäste för oljan på cylinderväggen med en fräsch honing.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-01 klockan 17:40. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Är man snäll så kanske man kan kalla det där som finns på Biltema för "en sorts honingsliknande utrustning", för någon riktig honingsutrustning är det inte. Jag hade skippat honingen vid kolvbyte om cylinderloppen ser bra ut och honing med riktig honingsutrustning utfört av någon som vet hur man gör inte är aktuellt. Ska man byta från 2,0 till 2,3 vev så skulle jag säga att man bör lämna in blocket för honing om det inte är väldigt fräscht.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-01 klockan 17:41. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  16. #16
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Dingleberry hone!(dont google dingleberry....) men så kan man hona ett block BEROR ju på vilket resultat man vill ha
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  17. #17
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Är man snäll så kanske man kan kalla det där som finns på Biltema för "en sorts honingsliknande utrustning", för någon riktig honingsutrustning är det inte. Jag hade skippat honingen vid kolvbyte om cylinderloppen ser bra ut och honing med riktig honingsutrustning utfört av någon som vet hur man gör inte är aktuellt. Ska man byta från 2,0 till 2,3 vev så skulle jag säga att man bör lämna in blocket för honing om det inte är väldigt fräscht.
    Har kört det i alla mina bilar. Finns inga problem alls.
    Felet beror snarare på att folk kör för hårt utan vatten och kylning För lite vatten och för mycket eller för lite rotation.
    Vändkanten lär finnas oavsett om han känner den eller ej. Men jag skulle gjort det med ett vev byte.

    Honingsverktyget som säljs är faktiskt helt okej.
    Men men
    Senast redigerat av toorp den 2019-05-25 klockan 20:09.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Vargön/Västra Tunhem
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Kerim Visa inlägg
    Ah, mer än jag visste. Har läst så mycket om att T7-motorn inte är lika stark på punkter som kolv och stake. Gäller bra kolven då och måste vara därför det erbjuds smidda i de värre trimpaketen och inga stakar. Logiskt
    Anledningen till att man säger "t5 kolvar och stakar" är att t5 har kortare stakar för samma cylindervolym så för att använda b2x4-stakar i en b2x5 får man plocka med stakarna också. Undantaget är väl om man har en b205 med b204 kolvar och b235 stakar. Skillnaden råkar vara så att b204 och b235 får samma längd

    För att upprepa svaret på om man måste byta stakar, nej det måste man inte förrän rätt höga effekter. Jag kom över kolvar och stakar billigt till min så har h-profil från bakaxeldelar.se men hade jag inte fått det priset hade jag bara kört kolvar. Jag kommer plocka 350-400hk och har ca 10.5:1 i komp jämfört med original 9.25:1. En av dom stora fördelarna är att de ofta är mer balanserade och skiljer mindre i vikt mellan cylindrarna. Men man kan ju balansera och väga in original också

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Saxtorp, Skåne
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Kapar denna tråden då det lite ligger i samma anda och en helt ny tråd känns galet.
    Har kommit över en b235r bil med en hel del godis monterat på den som stor downpipe och enligt uppgift smidda grejer i motorn (återstår ju att se) MEN nu till min fråga;
    Hur mycket av grejerna passar i en B205?
    Nämligen så att resten av bilen är skrot och har letat ett tag nu efter en fräsch 2.3t 06-10 att skrämma upp men fick ett erbjudande om en 2.0t 08 som ÄR SÅ djävla läcker!
    Hur mycket kommer passa på den från min B235R -01 med godiset?
    Tack!
    Har införskaffat min allra första Saab ng9-3 1.9tid -07 och tyckte den var underbar tills den slutade fungera.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    46
    Medlem#
    11464
    @vonfries
    Det du kan få problem med är växellänkaget. Om du tar en manuell drivlina från 01 och stoppar in i nyare 9-5:a så får du plocka med allt framför växelspaken från 01:an också.
    Utöver det har du den gamla vevhusventilationen och en annan kabelhärva men inget som borde ställa till något.

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2019-05-07, 01:37
  2. Byta ut original stereo fast behålla original slutsteg OG9-5
    Av Wonka_FX i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-10-02, 22:30
  3. [LÖST] Enklaste sätt att byta kolvar och kolvringar B2x5
    Av JDRacing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-05, 19:51
  4. Är jag dumsnål? (behålla t7 kolvar)
    Av NocaL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2006-07-30, 22:40
  5. Smidda eller inte smidda kolvar? B2x5
    Av Znyper i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 181
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 17:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •