Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Råd önskas vid montering Maptun steg 3 BP OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    12367

    Råd önskas vid montering Maptun steg 3 BP OG9-5

    Godafton!

    Jag ska under morgondagen ge mig på att försöka montera Maptuns steg 3 med Biopowerfunktion (har redan vanligt steg 3). Alltså byta bränslepump och spridare i princip. Tänkte byta bränslefiltret också, mest för att jag råkar ha ett liggandes.
    Då jag är allt annat än bilmekaniker och mest fumlar mig fram efter hand så tänkte jag kolla om det är någon som har tips eller goda råd? Jag har hyfsad koll på hur det går till.

    Gäller en 2006 9-5 vector, 2.3T

  2. #2
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Hej!

    Innan du sätter igång med att byta något i bränslesystemet, se till att starta motorn sedan drar du säkring 15 så motorn stannar av sig självt när den inte får mer bränsle. Vrid av tändningen och sätt tillbaka säkringen.

    För att byta bränslepump finns guide här!

    Vid byte av bränslefilter är det klokt att ha nya tätningsbrickor utifall de som sitter är dåliga eller slitna. Notera flödesriktningen vid demontering av gammalt så du får det rätt när du sätter dit det nya. Åtdragningsmoment är 21Nm på båda banjobultarna. Kontrollera läckage när bilen är startad igen.

    Vid byte av spridare hittade jag denna tråd du kan läsa. Står lite tips och trix där.

    Lycka till, berätta hur det går

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Kerim Visa inlägg
    Vid byte av bränslefilter är det klokt att ha nya tätningsbrickor utifall de som sitter är dåliga eller slitna. Notera flödesriktningen vid demontering av gammalt så du får det rätt när du sätter dit det nya. Åtdragningsmoment är 21Nm på båda banjobultarna.
    Lästips: Specialverktyg för att byta bränslefilter på OG9-5 05-10
    Och det gäller EJ original BioPowerbilar som saknar filter.

  4. #4
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Hej kolla vad för btr som sitter på bilen nu. Normalt/vanligt är att för steg 3 bensin sitter det en 3.5 bars btr. På steg 3 biopower med andra spridare ska det vara original 3.0 bars btr. Dubbelkolla iaf så att det sitter rätt grejor.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    12367
    Det sitter 3.5 bars btr nu. Spelar det någon roll? Har kvar den gamla, men inte med mig i garaget.

    En annan fråga. Monterat spridarna nu precis men det är ett helvete med dom så kallade spacers som maptun skickade med (två bultar). Dom sitter och fuel rail (Svenska?) sitter men jag vet inte om jag fått ner spridarna tillräckligt i blocket. Jag kan fortfarande se o-ringarna på spridarna

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    12367
    Ska båda bultarna/spacers sitta "mot motorn" eller ska det sitta en på varje sida av fuelrailen? Börjar känna mig helt dum i huvudet på det här

  7. #7
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Hathhe Visa inlägg
    Det sitter 3.5 bars btr nu. Spelar det någon roll? Har kvar den gamla, men inte med mig i garaget.
    Ja det spelar stor roll du kommer få fel adaption av bränslet. Du lurar trionic helt enkelt.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ

    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    12367
    Okej, då monterar jag original igen. Tack för att du sa det! Jag tänkte frågat på maptun men glömde och när jag kom på det tänkte jag att det säkert inte spelar någon roll för så hade det framgått någonstans -.-

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Hathhe Visa inlägg
    Ska båda bultarna/spacers sitta "mot motorn" eller ska det sitta en på varje sida av fuelrailen?
    Bultar? Är det inte muttrar du fått? Det fick jag som "spacers" från MapTun.

    Hur som så ska de monteras mellan motorn & fulerailen, så den distanseras ut för att spridarna är längre.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    12367
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Bultar? Är det inte muttrar du fått? Det fick jag som "spacers" från MapTun.

    Hur som så ska de monteras mellan motorn & fulerailen, så den distanseras ut för att spridarna är längre.
    Jo, helt rätt, muttrar (jag som är trött i huet). Men när jag satte båda muttrarna tillsammans mot blocket så kunde jag inte skruva ner fuelrailen långt nog för att spridarna ska gå hela vägen in i blocket. Men kan vara jag som gör saker i fel ordning eller på fel sätt.
    Muttrarna självlåser mot varandra, så det kan vara en orsak. En annan orsak kan vara att jag monterade spridarna i railen för att sedan montera som helhet, men det är väl vad man brukar göra.
    Jag kanske helt enkelt höll på lite för länge och hann bli lite för trött. Nya tag imorgon

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Dra inte åt muttrarna på skruven mot fulerailen, skruven måste kunna snurra så du kan skruva i den ner i motorns insug. Snurra på första muttern så den "låser" mot fulerailen, backa sedan den muttern lite, precis så skruven kan snurra. Håll fast första muttern & snurra sedan på andra muttern så den låser mot första muttern. Då ska skruven fortfarande kunna snurra & muttrarna låser mot varandra.

    Får du inte ner allt så kanske du behöver ge spridarnas nedre o-ringar lite smörj, så de glider på plats när du pressar dem på plats uppifrån.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Smörj oringar med vaselin för att de ska glida in lätt i rail och insug. Muttrar som agerar distans ska vara lite lösa så det går att skruva ned skruven så det sitter fast bra. Det är lite pill. När det är klart ska det se ut så här.

    3 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Jag skulle vänta med soppafilter bytet så att den hinner samla upp dom rester som lossnar vid E85 tankning.

    3 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    12367
    Dag två. Med ny energi och klart huvud tog installationen 5-10 minuter. Pumpen laddar och det läcker inte bensin. Programmering pågår!

    Ang det här med bränslefilter. Min tanke var att byta nu så att inte etanolen släpar med sig massa skit från det gamla filtret som säkert aldrig är bytt, men det är kanske bättre att vänta oavsett. Rimligt att låta det gå en tank etanol och sen byta? Kommer ju vara en mix typ 20/80 98 och etanol i första tanken

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Bränslefiltret släpper inte något utan det är ifrån tanken.
    Kör 5-6 tankningar.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Tips och råd önskas :) Lackning och montering av vinge
    Av LRV- i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-04, 21:32
  2. Kostnad för montering Maptun steg 3
    Av monty i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-24, 15:40
  3. Maptun Steg 3 Vs BSR Steg 3. Vilket är bäst?
    Av BorgaN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-29, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •