Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Trimsatser/-boxar till OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Cristos
    Inlägg
    2

    Trimsatser/-boxar till OG9-5

    Hej!
    Jag tänkte pigga upp min trötta och törstiga SAAB 9-5 2,3 -04... Den har snart gått 18000 mil.. inte mycket tycker jag.
    Är det någon som har erfarenhet av trimsatser och / eller trimboxar som florerar i handeln.

    Jag tänkte slippa att lämna in bilen för chippning, men en liten box att ansluta själv skulle ju sitta fint.
    Det är väl ungefär samma "peng" men mycket smidigare.

    Det där att den var törstig tror jag att jag fixade med att skruva ur lamdasonderna och rengöra dem. Sedan drog den betydligt mindre.. 0.74 på en resa mellan Huddik och Umeå och en maxhatighet mellan 100 och 120 km/tim

    // Christer
    MVH/Cristos

  2. #2
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Hej Christer!

    Det finns otaliga trådar om att trimma och vilka som är bäst. Först och främst får du fundera kring vad du vill ha för sluteffekt, för hålet för trimning är oerhört djupt...hornen växer lätt och snabbt när man väl börjat. Så börja som sagt med att göra en plan för vilken nivå du vill ligga på.
    Därefter bör du se över bilen så den är i skick att klara mer påfrestning av trim. Är koppling fräsch, oljebyten gjorda med korta intervaller som 500-1500mil osv. 18k på mätaren är inte fy skam, jag trimmade min förra OG9-3 vid 20k på mätaren (iofs byttes nästan hela motorn men det behöver vi inte nämna här).

    Chip är inte så vanligt idag, det är inte heller så att bilen måste lämnas bort alla gånger för att den ska bli trimmad. Maptun är enda företag jag har haft att göra med därför uttalar jag mig endast om de, andra får flika in med sina erfarenheter. De erbjuder i alla fall en Maptuner X som man antingen lånar och skickar tillbaka eller köper av de och behåller så kan du trimma på uppfarten bäst du vill.

    Välkommen in i träsket...
    Senast redigerat av Kerim den 2019-06-02 klockan 20:17.
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    12367
    Säger som Kerim, har inte erfarenhet av något annat än Maptun, men om du vill slippa krånglet och bara peta i en box i OBD-uttaget så borde Maptun Steg 1 vara smidigast.

Liknande ämnen

  1. Kan någon förtydliga hur ett byta av T7-boxar går till?
    Av agehall i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-09-17, 22:04
  2. Nån som har kunskap om montera boxar till bakstötfångaren?
    Av Russe i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 22:55
  3. Trimma 9000 2.3t -95 till orginal Aero eller..? (Trim boxar)
    Av 9000 CSE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-10-03, 09:22
  4. Skillnad på boxar till og900?
    Av ZaKski i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 14:29
  5. vilka boxar till vilka årsmodeller?
    Av chrill3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-13, 18:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •