Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Klapprande ljud framvagn ng9-3

  1. #1

    Klapprande ljud framvagn ng9-3

    Har ett klapprande ljud i framvagnen när jag kör på smått ojämnt underlag så som kullersten och småbulor/hål.

    Bytte axial lager, fjäderben/dämpare och stabilisatorstagen på båda sidor. Fjäderbenshållaren uppe såg fin ut så bytte aldrig den. Nån som har några idéer om vad de kan vara? Har ruckat och slitit i allt jag ser i framvagnen och kan inte hitta några glapp.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Krängningshämmarens infästning i subframe?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Staget som går mellan båda sidor längs axeln? Hur kollar jag detta smidigast?

  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av alleballe89 Visa inlägg
    Staget som går mellan båda sidor längs axeln? Hur kollar jag detta smidigast?
    Just det! Krängningshämmaren. Men den sitter med gummibussningar, så det borde man se/känna om det är något som kan "klappra".

    Annars kan ju något i avgassystemet ligga emot och låta. Hela motorn rör ju sig, så ljudet behöver inte komma från chassit/framvagnen...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #5
    Ja precis. Dämparna var ändå slut när jag bytte dom så det behövdes göras i vilket fall som helst. Var bara så säker på att ljudet skulle försvinna när jag bytte allt. Svårt att lokalisera vart ljudet kommer ifrån när man sitter inne i kupén. Låter som att de kommer framifrån. Kändes precis på gummiklammorna som håller krängningshämmaren och kan inte känna några glapp där.

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Lite surt när felet är kvar trots att man lagat det!
    Men det är ju lika bra att gå igenom allt som ändå behövs oavsett. Bara att leta vidare.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Man kan tycka att krängningshämmarens infästningar i balken inte borde leva om men det kan de mycket väl göra och det räcker oftast med jättelitet glapp för att det ska låta. Dessutom kan det glappa när den står på backen men hissar man upp och det rör sig lite så nyper det fast och är "glappfritt". Nåt annat vanligt problem än dessa och stabstagen i sig vet jag inte på NG9-3. Glappa spindelleder eller fjäderbenslager låter sällan i dem.
    En del stötdämpare kan dock låta ibland men det är inte så vanligt på någon bil även om det händer.

  8. #8
    Ska hissa upp bilen i helgen titta lite mer noggrant på krängningshämmaren och se om jag kan känna något.

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Vissa leder kan vara svåra att känna efter glapp då de kan ligga i spänn, t ex krängningshämmarstagen. Är de tokslut (vilket de brukar va) så kan man oftast hissa bilen och rycka i dem och känna glapp.

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458
    Inte själva krängningshämmaren utan stagen till den. Dessa stag. Dom brukar bli glappiga och kallas för "klapperstag".
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Inte själva krängningshämmaren utan stagen till den. Dessa stag. Dom brukar bli glappiga och kallas för "klapperstag".
    Dom är redan bytta tillsammans med axial lager och fjäderben. Tänkte mer på kopparna som man skruvar fast staget i uppifrån motorutrymmet. Har känt på länkarmsbussningar osv men kan inte känna något glapp däromkring heller.

    - - - Uppdaterad - - -

    Råkade radera mitt inlägg men har bytt axial lager, fjäderben och krängnignsstagen. Krängningshämmaren är ej glapp. Inte heller några bussningar som känns glappiga. Men bytte aldrig koppen som man skruvar fast fjäderbenet i uppe vid motorn. Hur vet man om den är kass?

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Kunnat dra åt toppmuttern bra när bilen stått på backen?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Kunnat dra åt toppmuttern bra när bilen stått på backen?
    Centermuttern som sitter i motorutrymmet sitter som berget. Går inte dra en mm till.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av alleballe89 Visa inlägg
    Centermuttern som sitter i motorutrymmet sitter som berget. Går inte dra en mm till.
    Även när den står på backen.

  14. #14
    Det konstiga är att de bara hörs när jag kör på jättesmå ojämnheter som typ kullersten eller grus. Vid större gropar i vägen eller brunnslock låter det ingenting. Kan även känna det o golvet när de kluckar. Precis som att nåt ligger löst och slår mot något.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Jag tyckte jag blev av med lite slammer när jag bytte klamrarna till servoröret. 10 kr styck, 2 stycken.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Hur många har / har haft problem med klapprande framvagn?
    Av taxan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2010-08-21, 16:06
  2. [LÖST] Klapprande framvagn OG9-5
    Av T16_AeRo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-12-28, 08:25
  3. Klapprande ljud / 9000Aero
    Av Magnus 2074 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-07, 13:38
  4. Klapprande ventil? Åtgärd? (nu med ljud!)
    Av mps i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-08-01, 14:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •