Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Byta skivor och belägg runtom OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -

    Byta skivor och belägg runtom OG9-5

    Hej!

    Skall ge mig på att byta bromsar för första gången, undrar lite vad för tips och tricks ni har? Vilka verktyg kommer behövas?
    Har förstått att jag behöver köpa en 7mm insex och en E20 torx, resterande verktyg har jag hemma.
    Behöver jag en kolvpress för att pressa tillbaka bakre kolven? Eller funkar det med polygrip? pressas den rakt in eller snurrar den när den går tillbaka?

    Hur tight är det att komma åt den övre E20 torx på oken bak? Behöver jag köpa någon ledad förlängare till den? Hylsa eller Fast nyckel?

    Tack på förhand.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Mina erfarenheter från första (och enda) gången jag bytt bromsskivor runt om på min og9-5a är:
    - Bak så sitter fjäderbenen nära glidpinnarna vilket lämnar väldigt lite utrymme för din 7mm-insexnyckel. Så för att komma åt glidpinnen måste alltså ha ett ett 7mm insex-verktyg som inte bygger på höjden - för mig var hylsa + spärrskaft för högt och det slutade med en helt vanlig insexnyckel à la IKEA (fast i 7mm-utförande) som inhandlades på mekonomen - kanske inte det bekvämaste att skruva ett flertal varv med, men den fick i.a.f. plats.
    - E20-torxarna var inga problem att komma åt, men de kan sitta riktigt hårt - i synnerhet om skivorna aldrig bytts tidigare. I så fall kan en rejäl förlängare vara lämpligt.

    Kolvarna pressade jag tillbaka med en polygrip.
    Senast redigerat av jellybear den 2019-05-21 klockan 12:38. Anledning: Fixade faktafel.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Underbart jellybear, precis som jag trodde. Men vad är allt detta snack om att kolvarna roterar när de går in/ut? Är det bara något jag fått för mig?

    Bilen har gått 20k nu, jag köpte bilen vid 15 och har aldrig bytt innan. Möjligt att det är original skivorna?

    Vad skulle du tippa att man skall avsätta för tid till detta jobbet? Mellan tummen och pekfingret?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Skivan fram hålls i navet med insex storlek 5, inte torx. 9-5 har inga kolvar som behöver skruvas tillbaka. Detta brukar bara gälla ok med integrerad parkeringsbroms. Räkna minst en timme per sida fram om du inte gjort jobbet förut. Det kan vara lämpligt att rensa byglarna från rost där beläggen löper. Tex med en fil. Se till att navet är helt rent innan nya skivor monteras.
    Bak är mer jobb då man oftast behöver se över parkeringsbromsen också. Dammskydden är ofta trasiga och hävarmen ihoprostad. Jag är noga med att göra rent backarnas anliggningsyta också. Räkna med mer tid här.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Tack Hyvens, får räkna med 6 timmar+ då.
    Vet att det är insex 5mm till skivan, men sitter ju e20 torx till bygeln. Bra tips att fila rost på byglarna, brukar man lägga på fett kring glidpunkterna?

    Är detta hävarmen du pratar om? https://www.maptunparts.se/bromssyst...9-5-1998-.html

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Ja, det är den hävarmen.

    Och här är dammskydden: https://www.maptunparts.se/bromssyst...1998-2010.html
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Skivan fram hålls i navet med insex storlek 5, inte torx.
    Helt rätt. Tankevurpa av mig.

    Citat Ursprungligen postat av landqvist00 Visa inlägg
    Vad skulle du tippa att man skall avsätta för tid till detta jobbet? Mellan tummen och pekfingret?
    Jag gjorde det vid två olika tillfällen, fram först och bak någon vecka senare. Det är som Hyvens säger mer jobb bak p.g.a. handbromsen, men för mig blev det tvärt om p.g.a. E20-torxarna som satt som berget fram. Det tog nog in alles, med "plocka fram och plocka undan"-tid ca 6 timmar. Skulle jag göra om det idag skulle det gå väsentligt snabbare.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Med tanke på handbromsen, behöver man släppa på spänningen på bromsbackarna innan man tar av skivan? eller glider skivan av?

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av landqvist00 Visa inlägg
    Med tanke på handbromsen, behöver man släppa på spänningen på bromsbackarna innan man tar av skivan? eller glider skivan av?
    Jag släppte på justerskruven några hack (=det för backarna längre ifrån skivan) innan jag plockade av skivan. Rätt eller fel vet jag inte, men det gick...

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Jag släppte på justerskruven några hack (=det för backarna längre ifrån skivan) innan jag plockade av skivan. Rätt eller fel vet jag inte, men det gick...
    Precis det jag menade. När man ställer in handbromsen, släpper man på skruven inne i kupén, sen justerar backarna?

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    627
    Citat Ursprungligen postat av landqvist00 Visa inlägg
    Med tanke på handbromsen, behöver man släppa på spänningen på bromsbackarna innan man tar av skivan? eller glider skivan av?
    Kan nog bero på hur sliten skivan är på insidan. När jag bytte senast fick jag skruva in backarna för att få av skivan.
    Audi e-tron 55 Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Man släpper vantskruven i trumman så mycket det går. Man vill inte ha backarna förspända öht när man demonterar dom. Räcker inte detta så får man släppa på wiren. När man monterar så börjar jag med att justera vid trumman, och tar bara wiren det sista vid behov. Det är frestande att fuska inför en besiktning med att bara justera i kupén, och har man gjort det nån gång så får man börja om och göra rätt från början vid ett bromsbyte.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Tusen tack hörni för alla svaren, tror jag fått med mig allt nu.

    Förhoppningsvis blir det ett bra resultat

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Denna gillar jag skarpt till att pressa tillbaka kolvarna med.

    https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...tyg-2000016990
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av landqvist00 Visa inlägg
    Precis det jag menade. När man ställer in handbromsen, släpper man på skruven inne i kupén, sen justerar backarna?
    Jag menar tvärt om, justerskruven i trumman är den jag släpper ut innan skivan tas bort, sedan justerar jag där när nya skivan är på. Spänn åt skruven tills att hjulet inte går att snurra trots släppt handbromsspak, sedan släpper du skruven något hack så hjulet precis kan snurra. Om vajern var rätt justerad innan ska du inte behöva pilla på kupéskruven, den spänns bara om vajern är slapp och du måste dra spaken långt trots att backarna är rätt justerade.

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...-mm-2000034767

    Denna insexnyckel funkar vettigt och är billig

    Det som också brukar gå är att lasta bärarmen lite (med en domkraft) så fjäderbenet komprimeras något, då kan det ibland gå att komma åt mellan fjädervarven med förlängare+7mm hylsa+spärrskaft.


    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Denna gillar jag skarpt till att pressa tillbaka kolvarna med.

    https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...tyg-2000016990
    Brukar köra det gamla belägget och en tving, fungerar också bra om man inte vill köpa verktyg även om den där är smidigare såklart om man skruvar mycket bromsar.

  17. #17
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Ett tips till...har skivorna aldrig blivit bytta (det visste du nu inte förstod jag det som så förutsätt att de suttit sedan fabrik=länge) och ta med en gummiklubba modell hård. Du kan behöva ”övertyga” skivorna att släppa navet, både fram som bak. Just bak sitter ju bromsbackarna som känt, även om du släppt allt på justerskruven finns stor risk att skivan bara vägrar lämna navet. Jag skulle undvika som andra nämnt att justera vajern i kupén även om justerskruven är släppt på och skivan vägrar släppa. Några övertygande slag på olika platser där du även snurrar skivan för att inte slå på samma ställe (så den lossnar snett, gör det ännu bökigare att få av) och du har snart skivan i din famn. Den glider tyvärr sällan av hehe!

    Bra att göra är att rengöra navet när skivorna är borta (som det redan skrivits om!) för att eliminera risken att skivorna monteras på snett vilket kan resultera i vibrationer som följd och skador på de nya bromsarna. Innan montering kan du smeta på lite (inte för mkt) kopparfett på navet och endast på navet för att förenkla ett framtida byte eller om något behöver åtgärdas inom snar framtid pga oväntat fel, så sitter inte de nya skivorna som berget igen.

    Lycka till

    //Kerim
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  18. #18
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    På min bak vägrade justerskruven att röra sig alls. Fick applicera våld på andra sätt. Men det blir ju "lite dyrare" när man våldar

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  19. #19
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Kerim Visa inlägg
    Ett tips till...har skivorna aldrig blivit bytta (det visste du nu inte förstod jag det som så förutsätt att de suttit sedan fabrik=länge) och ta med en gummiklubba modell hård. Du kan behöva ”övertyga” skivorna att släppa navet, både fram som bak. Just bak sitter ju bromsbackarna som känt, även om du släppt allt på justerskruven finns stor risk att skivan bara vägrar lämna navet. Jag skulle undvika som andra nämnt att justera vajern i kupén även om justerskruven är släppt på och skivan vägrar släppa. Några övertygande slag på olika platser där du även snurrar skivan för att inte slå på samma ställe (så den lossnar snett, gör det ännu bökigare att få av) och du har snart skivan i din famn. Den glider tyvärr sällan av hehe!

    Bra att göra är att rengöra navet när skivorna är borta (som det redan skrivits om!) för att eliminera risken att skivorna monteras på snett vilket kan resultera i vibrationer som följd och skador på de nya bromsarna. Innan montering kan du smeta på lite (inte för mkt) kopparfett på navet och endast på navet för att förenkla ett framtida byte eller om något behöver åtgärdas inom snar framtid pga oväntat fel, så sitter inte de nya skivorna som berget igen.

    Lycka till

    //Kerim
    Ja, framskivor på 9-5 kan sitta förjävligt ibland. Naven har i princip samma mått som skivans innerdiameter vilket gör att rosten som byggs upp agerar stoppkloss, dålig konstruktion!

    Har bankat på ett par skivor en gång så hårt att de sprack innan de släppte från navet. En annan gång hände verkligen ingenting och då fick jag klyva skivan med vinkelslip och spräcka navet så spänningen släppte...

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Imorgonbitti skall jag dra igång, börjar bak och får se om tiden räcker till för alla 4.
    Applicerar ni loctite på bultarna för bygeln? Eller är det overkill?

Liknande ämnen

  1. Broms skivor + belägg
    Av d_beerg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-22, 23:13
  2. Ang nya skivor och belägg.
    Av Shindou i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-20, 12:26
  3. Byte skivor och belägg bak 9-5
    Av Fenix i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-21, 22:14
  4. Svårt att byta Skivor och Belägg?
    Av aero_marcus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-07-12, 12:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •