Jag har aldrig applicerat loctite för några bultar gällande bromsarna. WIS säger dock att du ska använda Loctite 242 för bromsskivans låsskruv (4Nm) samt för bultarna till oken (140Nm+45 grader). Hur du väljer att göra, är upp till dig
Jag har aldrig applicerat loctite för några bultar gällande bromsarna. WIS säger dock att du ska använda Loctite 242 för bromsskivans låsskruv (4Nm) samt för bultarna till oken (140Nm+45 grader). Hur du väljer att göra, är upp till dig
Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.
Har aldrig gänglås på bulten som håller skivan, tvärt om en liten klick fett typ för de rostar fast fint.
Smetar alltid på lite gänglås på bultarna till bygeln/spindeln, kontrollera också att dessa inte är sträckta och har fått en "midja", byt i så fall! En kompis har tappat bromsok av den anledningen (bult som gick av) och jag själv har tappat bromsok pga bult som gängat upp sig så det är då man lär sig och blir noga
nu menade jag e20 torxen till bygeln ang loctite, men jag har köpt en tub fett (koppar?) för glidpunkter och till bulten till skivan
- - - Uppdaterad - - -
tyvärr glömde jag köpa en momentnyckel(heter det väl?) men kan ju tycka att man klarar sig utan. Dra åt lagom mycket
Jag gillar inte kopparfett, använder hellre aluminiumbaserat dito.
Men vad du än gör, använd inte denna koppargegga på glidpinnarna.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/s..._90297771.html
Där skall man använda annat bromsfett, typ. https://www.oljemagasinet.se/index.p...roduct_id=3630 .
Jag använder själv "PBR rubber grease" för ändamålet. Vilket numera heter "Bosch Rubber Grease RG4", om jag förstått det rätt.
Brukar fylla på med det fett vi änvänder för att smörja traktorn. Funkar kalas bra. smörjer pinnarna sen stoppar jag in smörjmunstycket på fettsprutan och fyller på allt utrymme som blir kvar efter att man monterat gildbulten. Funkar ypperligt och en dröm att ta loss sen.
Saab 9⁵ Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2
Inget jag skulle rekomendera att göra...
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Hellre rent & underhålla oftare, än att kladda på sådant "traktorfett" som inte skall vara där.
Jag har smetat på detta vid senaste skivbytet, på glidpinnar och glidytor där beläggen går emot oket (fast på 9-3 då). Återstår att se hur det funkar.
https://www.biltema.se/bilvard/smorj...sta-2000037637
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Funkar säkert på glidytorna i OKen för beläggen. Men jag hade inte smetat på det på glidpinnarna som går in i gummibussningarna.
Motivering?
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Jag har fått lära mig av min morbror (RIP) som dels kört rally (med SAAB) & dels varit bilmekaniker genom hela sitt liv. Glidpinnarna ska vara "rena" eller lätt ytsmorda med ett för ändamålet lämpligt fett. Dessa glidpinnar går in i gummi/plast-bussningarna & man vill inte riskera att gummit sväller så det kärvar. Numera är väl detta gummi troligen petroliumresistent. Men jag använder mig sparsamt av "PBR rubber grease" (castor oil/ricinolje baserat) på rekommendation av min morbror, då detta inte bygger upp något kvarvarande gegg inne i dessa "gummi rör". Varje gång man skruvar ut så är det rent & fint.
Haha, nu sitter jag här, oket av men bultarna till tor en vägrar släppa...
Jag har använt ATE fett enligt bild förr på glidpinnar. Nu på Griffin är det monterat torrt. Allt var nytt vid montage. Vill minnas att wis inte nämner ngt om smörj på pinnarna.
Det man bör ha koll på är de hål i oken där de svarta gummidelarna sitter. Det kan bli rost som sväller och trycker ihop gummit så det kärvar. Var med om det på silverpilen, det låg skit som tryckte och orsakade lite strul.
Den ATE Bremszylinder-Paste var jag på G att handla igår för att kolla om det är något motsvarande PBR. Men det fanns inga kvar i lager, i den Mekonomen butik jag var inne i.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Den där funkar mycket bra till glidpinnar och alla andra gummidelar, t ex vid renovering av bromsok!
Denna funkar mycket bra för att smörja alla ytor där det är metall mot metall, t ex baksidan belägg mot kolv/bromsok och mot beläggens kanter där de löper i bromsoksbyglarna.
41Se7i8pa8L.jpg
Och ett annat tips... Använd ALDRIG några andra glidpinnar än ATE/original! Alla eftermarknads jag stött på hittils är varnligt elförzinkat svartstål och rostar över en vinter och börjar kärva. De originalmonterade är rostfritt och blir aldrig dåliga, gör rent dem med stålborste eller nått så är det bara köra. Lätt gjort att testa med en magnet så man har "rätt" pinnar, de ska i princip inte vara magnetiska alls.
ATE PlastiLube köpte jag en tub igår, då den förra håller på att ta slut. Men den används enbart till bromsokets yttre glidytor & mot bromsklossar.
Jag brukar spraya glidpinnarna med Brakecleaner & sen så putsa rent med en trasa. Har aldrig behövt ta till stålborste eller liknande som kan "repa".
Senast redigerat av Fredrik / 1941 den 2019-05-26 klockan 13:21.
Hej alla! Tack för alla grymma tips.
Åkte idag hem till en kollega som är bättre på att skruva och meka än en annan.
Han dömde skivorna fram till att vara fina, och jag hittade trots allt efter lite letande bland kvittona ett bromsbyte fram för 4 år sedan. Belägen fram byttes.
Bak var I stort behov av att byta både skivor och belägg, av med däcken och till min förvåning sitter det sexkant bultar till bygeln, och insex för att hålla fast skivan, medans där fram satt det inv torx till bygeln och insex till skivan... Nåväl!
Justeringsskruven höger bak var fast rostad, så vilja och våld för att få bort skivan, skadade därmed bromsbackarna på köpet... nåväl!
Till min förvåning så säljs bromsskivor i en pack, och belägg i 2 pack. Nåväl, en runda till biltema fick det bli för inköp av skiva 2.
Massa pill och fanskap för att få ihop backarna, men det gick tillslut det med. Allt gott på med ny skiva nya belägg, inga problem.
Vänster sida gick galant, justerskruven var det inga problem med.
Lång dag, åkte hemmifrån klockan 9 och är äntligen hemma.
Det brukar bildas en grov beläggning på den delen av glidpinnen som sticker utanför gummibussningen, antagligen är det väl gummirester och fett mest men det kan sitta rätt hårt och brukar va svårt och få helt rent med bara en trasa. Original glidpinnar är så hårda så jag har aldrig lyckats göra några synbara repor/skador på pinnarna med stålborste man ska ju så klart inte putsa mer än nödvändigt