Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: Byta skivor och belägg runtom OG9-5

  1. #21
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Jag har aldrig applicerat loctite för några bultar gällande bromsarna. WIS säger dock att du ska använda Loctite 242 för bromsskivans låsskruv (4Nm) samt för bultarna till oken (140Nm+45 grader). Hur du väljer att göra, är upp till dig
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  2. #22
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Har aldrig gänglås på bulten som håller skivan, tvärt om en liten klick fett typ för de rostar fast fint.

    Smetar alltid på lite gänglås på bultarna till bygeln/spindeln, kontrollera också att dessa inte är sträckta och har fått en "midja", byt i så fall! En kompis har tappat bromsok av den anledningen (bult som gick av) och jag själv har tappat bromsok pga bult som gängat upp sig så det är då man lär sig och blir noga

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Har aldrig gänglås på bulten som håller skivan, tvärt om en liten klick fett typ för de rostar fast fint.

    Smetar alltid på lite gänglås på bultarna till bygeln/spindeln, kontrollera också att dessa inte är sträckta och har fått en "midja", byt i så fall! En kompis har tappat bromsok av den anledningen (bult som gick av) och jag själv har tappat bromsok pga bult som gängat upp sig så det är då man lär sig och blir noga
    nu menade jag e20 torxen till bygeln ang loctite, men jag har köpt en tub fett (koppar?) för glidpunkter och till bulten till skivan

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Kerim Visa inlägg
    Jag har aldrig applicerat loctite för några bultar gällande bromsarna. WIS säger dock att du ska använda Loctite 242 för bromsskivans låsskruv (4Nm) samt för bultarna till oken (140Nm+45 grader). Hur du väljer att göra, är upp till dig
    tyvärr glömde jag köpa en momentnyckel(heter det väl?) men kan ju tycka att man klarar sig utan. Dra åt lagom mycket

  4. #24
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag gillar inte kopparfett, använder hellre aluminiumbaserat dito.

    Men vad du än gör, använd inte denna koppargegga på glidpinnarna.
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s..._90297771.html

    Där skall man använda annat bromsfett, typ. https://www.oljemagasinet.se/index.p...roduct_id=3630 .
    Jag använder själv "PBR rubber grease" för ändamålet. Vilket numera heter "Bosch Rubber Grease RG4", om jag förstått det rätt.

  5. #25
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Brukar fylla på med det fett vi änvänder för att smörja traktorn. Funkar kalas bra. smörjer pinnarna sen stoppar jag in smörjmunstycket på fettsprutan och fyller på allt utrymme som blir kvar efter att man monterat gildbulten. Funkar ypperligt och en dröm att ta loss sen.
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  6. #26
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Inget jag skulle rekomendera att göra...

  7. #27
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Inget jag skulle rekomendera att göra...
    Och jag bara RENT rejält när jag fixar klossar och skivor.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #28
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Hellre rent & underhålla oftare, än att kladda på sådant "traktorfett" som inte skall vara där.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


  9. #29
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Jag har smetat på detta vid senaste skivbytet, på glidpinnar och glidytor där beläggen går emot oket (fast på 9-3 då). Återstår att se hur det funkar.
    https://www.biltema.se/bilvard/smorj...sta-2000037637
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  10. #30
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Funkar säkert på glidytorna i OKen för beläggen. Men jag hade inte smetat på det på glidpinnarna som går in i gummibussningarna.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


  11. #31
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Motivering?
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  12. #32
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag har fått lära mig av min morbror (RIP) som dels kört rally (med SAAB) & dels varit bilmekaniker genom hela sitt liv. Glidpinnarna ska vara "rena" eller lätt ytsmorda med ett för ändamålet lämpligt fett. Dessa glidpinnar går in i gummi/plast-bussningarna & man vill inte riskera att gummit sväller så det kärvar. Numera är väl detta gummi troligen petroliumresistent. Men jag använder mig sparsamt av "PBR rubber grease" (castor oil/ricinolje baserat) på rekommendation av min morbror, då detta inte bygger upp något kvarvarande gegg inne i dessa "gummi rör". Varje gång man skruvar ut så är det rent & fint.

    2 användare gillar detta inlägg



  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Haha, nu sitter jag här, oket av men bultarna till tor en vägrar släppa...

  14. #34
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471

    Byta skivor och belägg runtom OG9-5

    Jag har använt ATE fett enligt bild förr på glidpinnar. Nu på Griffin är det monterat torrt. Allt var nytt vid montage. Vill minnas att wis inte nämner ngt om smörj på pinnarna.



    Det man bör ha koll på är de hål i oken där de svarta gummidelarna sitter. Det kan bli rost som sväller och trycker ihop gummit så det kärvar. Var med om det på silverpilen, det låg skit som tryckte och orsakade lite strul.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  15. #35
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Den ATE Bremszylinder-Paste var jag på G att handla igår för att kolla om det är något motsvarande PBR. Men det fanns inga kvar i lager, i den Mekonomen butik jag var inne i.

  16. #36
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av landqvist00 Visa inlägg
    Haha, nu sitter jag här, oket av men bultarna till tor en vägrar släppa...
    Fått loss den ännu?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  17. #37
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Jag har använt ATE fett enligt bild förr på glidpinnar. Nu på Griffin är det monterat torrt. Allt var nytt vid montage. Vill minnas att wis inte nämner ngt om smörj på pinnarna.



    Det man bör ha koll på är de hål i oken där de svarta gummidelarna sitter. Det kan bli rost som sväller och trycker ihop gummit så det kärvar. Var med om det på silverpilen, det låg skit som tryckte och orsakade lite strul.
    Den där funkar mycket bra till glidpinnar och alla andra gummidelar, t ex vid renovering av bromsok!

    Denna funkar mycket bra för att smörja alla ytor där det är metall mot metall, t ex baksidan belägg mot kolv/bromsok och mot beläggens kanter där de löper i bromsoksbyglarna.

    41Se7i8pa8L.jpg

    Och ett annat tips... Använd ALDRIG några andra glidpinnar än ATE/original! Alla eftermarknads jag stött på hittils är varnligt elförzinkat svartstål och rostar över en vinter och börjar kärva. De originalmonterade är rostfritt och blir aldrig dåliga, gör rent dem med stålborste eller nått så är det bara köra. Lätt gjort att testa med en magnet så man har "rätt" pinnar, de ska i princip inte vara magnetiska alls.

  18. #38
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    ATE PlastiLube köpte jag en tub igår, då den förra håller på att ta slut. Men den används enbart till bromsokets yttre glidytor & mot bromsklossar.

    Jag brukar spraya glidpinnarna med Brakecleaner & sen så putsa rent med en trasa. Har aldrig behövt ta till stålborste eller liknande som kan "repa".
    Senast redigerat av Fredrik / 1941 den 2019-05-26 klockan 13:21.

  19. #39
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Hej alla! Tack för alla grymma tips.
    Åkte idag hem till en kollega som är bättre på att skruva och meka än en annan.
    Han dömde skivorna fram till att vara fina, och jag hittade trots allt efter lite letande bland kvittona ett bromsbyte fram för 4 år sedan. Belägen fram byttes.

    Bak var I stort behov av att byta både skivor och belägg, av med däcken och till min förvåning sitter det sexkant bultar till bygeln, och insex för att hålla fast skivan, medans där fram satt det inv torx till bygeln och insex till skivan... Nåväl!

    Justeringsskruven höger bak var fast rostad, så vilja och våld för att få bort skivan, skadade därmed bromsbackarna på köpet... nåväl!

    Till min förvåning så säljs bromsskivor i en pack, och belägg i 2 pack. Nåväl, en runda till biltema fick det bli för inköp av skiva 2.

    Massa pill och fanskap för att få ihop backarna, men det gick tillslut det med. Allt gott på med ny skiva nya belägg, inga problem.

    Vänster sida gick galant, justerskruven var det inga problem med.

    Lång dag, åkte hemmifrån klockan 9 och är äntligen hemma.

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #40
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    ATE PlastiLube köpte jag en tub igår, då den förra håller på att ta slut. Men den används enbart till bromsokets yttre glidytor & mot bromsklossar.

    Jag brukar spraya glidpinnarna med Brakecleaner & sen så putsa rent med en trasa. Har aldrig behövt ta till stålborste eller liknande som kan "repa".
    Det brukar bildas en grov beläggning på den delen av glidpinnen som sticker utanför gummibussningen, antagligen är det väl gummirester och fett mest men det kan sitta rätt hårt och brukar va svårt och få helt rent med bara en trasa. Original glidpinnar är så hårda så jag har aldrig lyckats göra några synbara repor/skador på pinnarna med stålborste man ska ju så klart inte putsa mer än nödvändigt

Liknande ämnen

  1. Broms skivor + belägg
    Av d_beerg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-22, 23:13
  2. Ang nya skivor och belägg.
    Av Shindou i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-20, 12:26
  3. Byte skivor och belägg bak 9-5
    Av Fenix i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-21, 22:14
  4. Svårt att byta Skivor och Belägg?
    Av aero_marcus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-07-12, 12:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •