Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Tabbade mig vid kontroll av kedjespännare, vågar jag starta bilen? OG9-5 / B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    Tabbade mig vid kontroll av kedjespännare, vågar jag starta bilen? OG9-5 / B2x5

    Hej!

    Kontrollerade precis kedjespännaren på min saab 9-5 -98 och lyckades tappa den lilla plastbiten som ligger inuti fjädern. Skruvade tillbaka fjädern in i spännaren och den verkar fungera precis som vanligt. Vad är det exakt plastbiten gör och vågar jag köra med bilen utan den eller måste jag helt enkelt köpa en helt ny spännare?

    Såg dessutom att spännaren låg på 16mm, hur akut skulle ni säga att ett byte är? Bilen har bara gått 14'200 mil.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Det är längesedan jag plockade med spännaren på min og9-3 från 2000 med B205-motor så jag kan inte svara på om det kan fungera utan plastbit.
    Däremot vet jag att spännaren på min motor spänner upp till 19 mm (tom litet drygt). Om det gäller alla spännare om det är bra för motorn att köra ända dit vet jag inte

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Jag kan livligt föreställa mig att plastbiten endast minimerar självsvängningar i fjädern. Minskar risken för att den går av alltså.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Pinnen styr fjädern så att den inte kantrar eller viker sig.

    Ang 16mm så hade jag lyssnat efter oljud också, men ändå budgeterat för ett kedjebyte. Jag har fått känslan av att original kedjesats börjar ta slut hos Orio så det kanske är läge att köpa en för att ha på hyllan.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Hyvens den 2019-05-21 klockan 09:10.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av gaffeltrucken Visa inlägg
    Hej!

    Kontrollerade precis kedjespännaren på min saab 9-5 -98 och lyckades tappa den lilla plastbiten som ligger inuti fjädern. Skruvade tillbaka fjädern in i spännaren och den verkar fungera precis som vanligt. Vad är det exakt plastbiten gör och vågar jag köra med bilen utan den eller måste jag helt enkelt köpa en helt ny spännare?

    Såg dessutom att spännaren låg på 16mm, hur akut skulle ni säga att ett byte är? Bilen har bara gått 14'200 mil.
    Jag skulle inte.köra utan plastbit, den hindrar jatt kedjan är slack innan bilen fått oljetryck. Däremot vet jag inte om den kan kugga över när den ligger på 16mm ute, så jag skulle inte chansa.

    Kedjan räcker i sig till flera tusen mil till, osäkerheten är dock vilket skick balansaxelkedjan är i.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Tack för råden! Jag tar det säkra före det osäkra och införskaffar en ny spännare helt enkelt. Får bara hoppas att jag inte lyckas göra om samma sak igen

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Varför skulle plastbiten hindra att kedjan är slack? Det är ju en mekanisk spärr i dem som sköter om den saken. Oljetrycket belastar bara spännaren så den klickar ut vartefter allt slits men spärrar gör ju den mekaniska spärren som sagt.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det är väl plastbiten som har klackarna (och fjäderfäste) för att den inte ska kunna tryckas tillbaka när det saknas oljetryck (dvs. de första tiondels sekundrarna vid kallstart).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Nä det låter konstigt........då skulle man ju inte kunna ta bort detta och mäta hur långt spännaren har gått ut då? Spärrsegmentet ligger väl mot den rörliga delen av spännaren och sen den fasta gängade i motorn. DU kan ju ta bort skruv och fjäder och sen gänga ur spännaren utan att den släpper "läget" för det?

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Du har rätt, det är en annan plastbit än den med klackarna på.

    Skulle dock ändå inte köra utan den, den sitter av en anledning, och den anledningen kan rimligen bara vara risk för att spännaren inte fungerar som den ska.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Köp original kedjesats.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    På min viggen var sträckaren ute max 20 mm efter 18000 mil.
    Ersättningsmotorn till min 9-5 BP med garanterat 7200 mil var ute 16 mm.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Du har rätt, det är en annan plastbit än den med klackarna på.

    Skulle dock ändå inte köra utan den, den sitter av en anledning, och den anledningen kan rimligen bara vara risk för att spännaren inte fungerar som den ska.
    Alla klackar som förhindrar den att tryckas ihop är av metall.

  14. #14
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Michael Rasmussen Visa inlägg
    På min viggen var sträckaren ute max 20 mm efter 18000 mil.
    Ersättningsmotorn till min 9-5 BP med garanterat 7200 mil var ute 16 mm.
    Det är lite det som är "grejjen" med B205/B235, känslan är att kedjan ALLTID bör bytas om man väl tar sig tid och mäter sträckaren

    Personligen vet jag inte ens om jag skulle bry mig om och mäta ens OM det nu inte är en bil som jag genuint vill ha kvar och som är värd att spara på, just pga ovan.

    Hur många 9-5 rullar inte dagligen med bottnade spännare som säkert går X antal tusen mil ytterligare trots det?

    Ja, jag vet att mitt resonemang inte håller för alla bilar, men rör det sig om en 5000kronors-bil som bara skall åka till och från jobbet typ så är det ju ingen idé.

    Så med andra ord, om man ändå inte har ambitioner att byta kedja på bilen så är det ju ingen idé att mäta i princip

    Det är väl, trots allt, inte såååå vanligt med faktiska haverier på kamkedja? Snarare bör väl balansaxelkedjor vara de som slits först? Eller dreven snarare kanske.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Det är lite det som är "grejjen" med B205/B235, känslan är att kedjan ALLTID bör bytas om man väl tar sig tid och mäter sträckaren

    Personligen vet jag inte ens om jag skulle bry mig om och mäta ens OM det nu inte är en bil som jag genuint vill ha kvar och som är värd att spara på, just pga ovan.

    Hur många 9-5 rullar inte dagligen med bottnade spännare som säkert går X antal tusen mil ytterligare trots det?

    Ja, jag vet att mitt resonemang inte håller för alla bilar, men rör det sig om en 5000kronors-bil som bara skall åka till och från jobbet typ så är det ju ingen idé.

    Så med andra ord, om man ändå inte har ambitioner att byta kedja på bilen så är det ju ingen idé att mäta i princip

    Det är väl, trots allt, inte såååå vanligt med faktiska haverier på kamkedja? Snarare bör väl balansaxelkedjor vara de som slits först? Eller dreven snarare kanske.
    Så sannolikheten för att kedjan börjar rassla så fort den passerat 15mm tolkar jag som ganska låg då? Nu fick jag ju ge 20k för den men känns ändå trist att behöva lägga 50% av den summan på en reparation. Bilen är precis som du säger enbart ett transportmedel för mig. Hade varit kul att kunna "busköra" men har accepterat att då blir det en annan prisklass :P

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av gaffeltrucken Visa inlägg
    Så sannolikheten för att kedjan börjar rassla så fort den passerat 15mm tolkar jag som ganska låg då? Nu fick jag ju ge 20k för den men känns ändå trist att behöva lägga 50% av den summan på en reparation. Bilen är precis som du säger enbart ett transportmedel för mig. Hade varit kul att kunna "busköra" men har accepterat att då blir det en annan prisklass :P
    Nää inte direkt

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av gaffeltrucken Visa inlägg
    Så sannolikheten för att kedjan börjar rassla så fort den passerat 15mm tolkar jag som ganska låg då? Nu fick jag ju ge 20k för den men känns ändå trist att behöva lägga 50% av den summan på en reparation. Bilen är precis som du säger enbart ett transportmedel för mig. Hade varit kul att kunna "busköra" men har accepterat att då blir det en annan prisklass :P
    Min rasslade vid 15,5 mm.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Hur många 9-5 rullar inte dagligen med bottnade spännare som säkert går X antal tusen mil ytterligare trots det?
    Har du något belägg för att så skulle vara fallet, eller är det vad du tror?

    Den uppfattningen jag fått är att slitaget ökar drastiskt när sträckaren bottnat, och det då är relativt bråttom att byta kedja.

    Det är ganska lång förvarning från 15mm till 19mm så man har tid att planera för kedjebytet. Även om man löper en ökande risk för att balansaxelkedjan havererar och kanske trasslar in sig när den havererar.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Har du något belägg för att så skulle vara fallet, eller är det vad du tror?

    Den uppfattningen jag fått är att slitaget ökar drastiskt när sträckaren bottnat, och det då är relativt bråttom att byta kedja.

    Det är ganska lång förvarning från 15mm till 19mm så man har tid att planera för kedjebytet. Även om man löper en ökande risk för att balansaxelkedjan havererar och kanske trasslar in sig när den havererar.
    Nä, inget belägg alls utan mer att jag upplever de haverier och problem man läser och hör om verkar vara kolvar, vevhusventilation och lager i princip. Mina "argument" för att inte byta kedja och undvika att underhålla sin bil är ju inget råd jag ger utan jag är mer personligen bara intresserad av hur vanligt det är med haveri typ.

    Upplever det nästan vanligare med haveri på B207 på just kamdrivning? Men det är baserat på personlig erfarenhet så det är ju inte tillräckligt för någon typ av statistiskt grundande så det är väl därför jag är intresserad av vad övriga anser typ

    Finns väl t om nån tråd nånstans med info om hur fort en ny kedja slits över tid

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Oljetrycks varning sen dog bilen OG9-5 B2x5
    Av metarkingen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-05-29, 23:06
  2. Problem med att starta bilen OG9-5 B2x5
    Av Alfredsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-08-21, 23:16
  3. Vågar jag köra bilen?
    Av DameEdna i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-12-20, 19:45
  4. Vågar man chipa bilen ?
    Av 95grizzly i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-09, 23:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •