Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hur ta ur motor utan att tömma AC OG9-3 T5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -

    Hur ta ur motor utan att tömma AC OG9-3 T5

    Hej!

    Har gett mig på att försöka ta ur motorn ur min bil och genom att följa instruktioner från diverse håll så har jag fått loss det mesta, tror endast jag har länkaget från växelspak samt bränsleledningar kvar att lossa. Min plan är att ställa motor och växellåda, antingen med eller utan subframe, på en rullplatta och sedan lyfta upp bilen.

    Hoppas någon vänlig själ vill hjälpa mig med föjande fråga:
    Hur sänker jag ned motorn utan att plocka bort AC-kompressorn? Jag har lossat kompressorn och kan flytta den lite grand, men jag kan inte se hur jag ska lyckas tråckla förbi motor med vattenpump och ha kompressorn kvar. Ingen av de instruktioner jag läst nämner att vattenpumpen ska bort. Går det flytta motorn mer än vad jag tror? Bifogar en förtydligande bild, vattenpump i blått, kompressor i rött.

    Bilmodell: SAAB 9-3 2.0 SE cabriolet, T5 B204L 185 hk automat

    Tack på förhand!
    Magnus

    IMG_20190519_181320824.jpg

  2. #2
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    jag tar alltid motorn uppåt, och låter kompressorn hänga kvar.

    en grej att tänka på är att kompressorn hänger på en liten krok, även efter du lossat skruvarna, så kan behövas lite micklande innan den är fri. jag har på mina bilar använt ett drivdon för att knäcka av kroken i aluminium. blir mycket lättare att jobba med enligt mig.

    skall du ta motorn neråt så måste du nog lossa vattenpump och servopump, alternativt insug för att kunna flytta bak motorn mera, men är inte helt säker där, jag tar som sagt alltid uppåt.

    Möjligt att du även kan hänga av den och vika den neråt och sedan framåt under kylarbalken. den sitter med gummislangar en bit. Kabeln till kopplingen lär du då även behöva hänga av.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Aha, du tror att slangarna är såpass flexibla att jag kan försöka bända ned den under kylarbalken? Jag har inte vågat ta i så mycket. Någon krok har jag inte sett till, kanske beror på årsmodell, eller så har jag mer att upptäcka. :-)

    Får se om det dyker in någon annan "nedåttagare" som vet...

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Vargön/Västra Tunhem
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Jag kommer inte ihåg var jag gömde undan AC-kompressorn när jag tog ur den neråt på en og9-3 för några år sedan, men jag lyckades iallafall. Jag hade däremot lyft bort turbo, grenrör och insug innan vilket gör stor skillnad. Tror faktiskt att jag bara lyfte bort fläkt med kåpa och la kompressorn på främre balken på subframen, men minnet kan svika.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tömma olja utan söl vid service NG9-3 TTiD
    Av Mobil1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-12-05, 10:33
  2. Vilken avtappningsventil för att tömma motor på kylvätska
    Av mika_s i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-11-22, 22:04
  3. [LÖST] Demontera AC-kompressor vid motorbyte utan att tömma OG9-5
    Av lillafrilla i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-20, 17:52
  4. Acc: Ta ur bil utan att tömma?
    Av putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-07, 18:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •