Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: ng9-3 strulade tändningslås?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981

    ng9-3 strulade tändningslås?

    Lagom till sin tio-årsdag började Saabina att gå in i en liten trotsperiod. Saabina är en för övrigt pigg ng9-3 biopower aero från 2009, med maptun steg 1. 14000 mil.

    Det började med att strålkastarna fortsatte att lysa när man drog ur nyckeln snabbt för någon månad sedan. Även og9-5 verkade utveckla den funktionen när tändningslåset blev slitet enligt internet. Medföraren ombads göra detta under lite mer kontrollerade former och sen dess har det funkat. Men för några dagar sedan tvärdog bilen sisådär 2 minuter efter att den startats. Försökte rulla igång med farten jag hade, men det var som att tändningen var avslagen. Stannade helt, vred om och tog ur nyckeln och startade försiktigt igen. Gick som en klocka. Det kan såklart vara en ren slump också, men hata slumpen som GW säger.

    Såhär kan vi ju inte ha det. Låter det rimligt att det är tändningslåset? Den har inte sagt något om rattlås-fel som verkar vara ett vanligt problem på ng9-3, men det kanske kommer.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Det kan nog vara tändningslåset men det finns säkert andra möjliga orsaker. Symptomen stämmer inte med när mitt tändningslås (ISM) lade av. Jag fick alltid meddelande om rattlåsfel i SID. Detsamma fick en kollega. I de två fallen var det inte samma fel på kretskortet. I mitt fall hade kåpan på en oscillator till kretsen som kommunicerar med nyckeln trillat av. Kollegans kretskort hade inget synligt fel. Men men, en så risig konstruktion har säkert många fler möjliga problem. Kan du prova att läsa ut felkoder med Tech2 så kanske du får någon mer ledtråd så du inte byter ISM i onödan. Det finns tre slädar med kontaktbleck inne i ISM. Varje släde har två kontakter som gör kontakt med olika kontaktytor på kretskortet när nyckeln sätts i och när den vrids. För några har det hjälp att göra rent kontakterna. I mitt fall tror jag att kåpan till oscillatorn trillade av när jag öppnade ISM för att göra rent kontakterna. Det fungerade med spontana larmar före mitt misslyckade försök men därefter var det stendött.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2019
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Liknande fel hos mig också..lampan,,sedan rattlåset ville inte låsa...kupefläkten stannade inte...kontrolllampor lyste hela tiden...
    Inga felmeddelande.
    ryckte till nyckel isatt i låset..fram-bak,,höger-vänster...sedan börjat sakta funka igen allt..utom fläkten,den går hela tiden så plockat bort säkringen...har köpt nu tändlås och skall byte nu snart bara hitta ngn som fixar.
    köpt låset på speedpart, (billigaste) men "underdelen" finns inte med utan man ska flytta över från gamla och kolla de "fingrarna" som andra skrivit här...det står i manualen också..

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Tack för svar!

    Nej symptomen stämmer inte klockrent med tändningslåset, framförallt i att den inte säger något om rattlåsfel i SID (det verkar annars vara ett väldigt vanligt problem). Den har för övrigt inte skickat några felmeddelanden eller felkoder alls vad jag kunnat se. Har dock ingen Tech2, så det ska väl inte uteslutas dock. Min teori är att just kontakten för rattlåset av de tre du nämner faktiskt inte glappar, men å andra sidan borde det vara den signalen som krävs för att just aktivera rattlåset och stänga av strålkastare.

    Om man lyfter blicken lite. Finns det några andra fel som skulle kunna trigga detta? Det ska ju inte heller uteslutas att det är olika fel som bara råkar komma ungefär samtidigt. Den har haft lite exter för sig med att vinkla ner backspegeln (samma som vippbrytaren för att justera råkar stå åt, alltså inte automatiska funktionen) och det känns långsökt att det är relaterat, så visst kan det vara olika fel.

    Edit: För att förtydliga. När den stängde av sig automagiskt var det alltså precis som att tändningen var av. Övrig elektronik funkade vad jag kunde se, men rattlås och bromsservo försvann också.

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    - Min teori är att just kontakten för rattlåset av de tre du nämner faktiskt inte glappar, -
    - mens det kanskje er akkurat det den skal gjøre
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    - mens det kanskje er akkurat det den skal gjøre
    Ja du tänker så! Jag tänker att den inte ger någon spöksignal som ger fel i SID, men om den inte ger signal när den ska heller (så rattlås aktiveras och lampor etc stängs av) kan man såklart säga att det också är ett glapp.

    Bränslepump anges som ett tänkbart fel till varför den plötsligt dör enligt några amerikanska forum. Tydligen är symptomet ganska snarlikt fel på ISM där bilen dör plötsligt, men den kan fungera klockrent igen vid återstart. Eftersom Saabina är en Biopower verkar det riktigt marigt att byta den dock.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •