Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hur felsöker man bussningar i bakvagnen? OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    Hur felsöker man bussningar i bakvagnen? OG9-5

    Hej!
    Nu har bilen börjat "klonka" i bakvagnen i låga hastigheter. Som jag förstått beror detta mest troligt på att någon bussning har börjat ge upp.
    Hur felsöker jag vilken/vilka bussningar som behöver bytas? Har läst att man kan försöka "vicka" på hjulet men är det verkligen det enda sättet att felsöka på?

  2. #2
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Hej gaffeltrucken.

    Jag skulle säga att det enklaste sättet att kolla om det glappar vid eller i någon bussning är att komma nära de olika bussningarna och inspektera med ögat om något ser galet ut. T.ex. att höja upp bilen på en lyft alternativt lyfta bilen med domkraft så högt det går och ställa pallbockar under. Sen krypa in med ett järn av något slag och börja vicka på olika kontrollarmar och svingarmar för att manipulera ljudet så du kan lokalisera det.

    Här kan du se de olika typerna av bussningar som finns (alltså placeringen på bilen) som kan ge dig en fingervisning vilka i bakvagnen som kan orsaka ljudet. Det behöver dock inte vara bussningarna som orsakar klonkande ljud men oftast är det någonstans där gummi är inblandat med metall (finns ibland vid toppen eller botten av fjädrar på bilen eller liknande, som ett gummilager).

    //Kerim
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Inspektera krängningshämmarens infästning, A-bussningarna och kulbussningarna/ledlagren.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Kerim Visa inlägg
    Hej gaffeltrucken.

    Jag skulle säga att det enklaste sättet att kolla om det glappar vid eller i någon bussning är att komma nära de olika bussningarna och inspektera med ögat om något ser galet ut. T.ex. att höja upp bilen på en lyft alternativt lyfta bilen med domkraft så högt det går och ställa pallbockar under. Sen krypa in med ett järn av något slag och börja vicka på olika kontrollarmar och svingarmar för att manipulera ljudet så du kan lokalisera det.

    Här kan du se de olika typerna av bussningar som finns (alltså placeringen på bilen) som kan ge dig en fingervisning vilka i bakvagnen som kan orsaka ljudet. Det behöver dock inte vara bussningarna som orsakar klonkande ljud men oftast är det någonstans där gummi är inblandat med metall (finns ibland vid toppen eller botten av fjädrar på bilen eller liknande, som ett gummilager).

    //Kerim
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Inspektera krängningshämmarens infästning, A-bussningarna och kulbussningarna/ledlagren.

    Tack för råden, har väl en känsla av att det kan vara A-bussningarna efter att jag läst lite. Men återkommer i helgen när jag haft möjlighet att lyfta upp bilen.

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Källa till klonk skulle jag gissa är i denna ordning:

    1) Ledlager/kulleder övre
    2) Ledlager/kulleder nedre
    3) Stag krängningshämmare
    4) A-bussningar

    Ev delad 4:e plats med stötdämpare och ev fjäderbrott som kan ge "kul" missljud ibland.

    Det tråkiga är väl att du antagligen kommer märka att allt är slut haha, det brukar vara så.

Liknande ämnen

  1. Hur byter man bussningar i bakvagnen?
    Av robbban87 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-12, 16:23
  2. Trasiga Bussningar i bakvagnen på 9-5 02
    Av Thulo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 136
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 12:13
  3. Hur felsöker man?!?
    Av Mekarbruden i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 13:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •