Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Toppackning gått efter 6000mil. Vatten i olja

  1. #1
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883

    Toppackning gått efter 6000mil. Vatten i olja

    Renoverade motorn för 2 år sen. Bilen gått 6000 mil efter. Allt byttes och renoverades.
    Inget fel på toppen..mätte allt var inom ramarna för godtagbart. Bytte topppackningen samtidigt.

    Nu har jag vatten i oljan. Drar en halv liter vatten på 10 mil. Drar även vatten när bilen står still. Oljan är som oboy och oljestickan ökar. Jag har inget tryck i expansionskärlet om jag nu skulle få kompression. Luktar inte avser. Ryker inte speciellt mycket.

    Kondens uteslutet.

    Prova dra toppen en extra gång. 2 bultar 8-10 satt inte lika hårt som de andra men ändå hårt. Jag gjorde om proceduren som man ska. Kollade om det var vatten i cylindern när jag bytte tändstift. Nej inget vatten.

    40,60nm
    Dra 90 grader.

    Läcker ändå?
    Har kört med bilen 6000 mil och nu kommer det.

    Spricka i block?
    Kanal i turbon som spruckit?
    Spricka i toppen?
    Topppackningen igen?

    Har sökt. Känner ingen där en stålpackning smäller efter 6k mil.


    Saab 9-5 06.
    Byter olja och servar mina bilar

    En annan sak är att vattnet kommer in tydligen när motorn inte går. Oförändrat i expansionskärlet.
    När motorn kallnar så försvinner det kylarvatten.
    Senast redigerat av toorp den 2021-12-12 klockan 17:19.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Original topplockspackning eller piratdel?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Proparts. Såg nu historiken på ordern. Borde vetat bättre.

    Tänkte inte på att proparts stålpackning kunde vara skit. Inga rörliga delar. Stål som stål. Men men

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Då hade jag bytt packningen som första åtgärd.

    2 användare gillar detta inlägg

    RZ, Vfr

    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Satt tryck på kylsystemet inatt. Och idag är cylinder 1 närmaste kylkanalen blöt. Ligger en pöl i kolvtoppen.

    Så det ser ut som packningen gått.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


  6. #6
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Jag skulle passa på att få toppen planad samtidigt med packningsbyte. Vet inte vad det kostar nu men duktiga och mindre firmor brukar inte vara så dyra på att plana toppen.

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Iaf mäta upp och se om den behövs planas, tyvärr har man väl sällan grejer för det hemma (planskiva typ)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Rivit ner allt. Packningen jätte fin.
    Toppen är skev. La den på och den vicka.

    Förstår inte varför. Bilen har inte gått varm.

  9. #9
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288

    Toppackning gått efter 6000mil. Vatten i olja

    Vad la du den på? Helt kliniskt rengjord? Man ser inte lika lätt på en plåtpackning om den är dålig som på en gammal hederlig topplockspackning.

  10. #10
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    La den på blocket utan stålpackning. Tryckte ner och rubba. Du kan i princip spegla dig på ytan. Finns inga rester på varken topp eller block. Helt rent. Men glappar ändå.

    - - - Uppdaterad - - -

    Kan vara blocket också. Ska höra med grannen längre bort om han kolla toppen med mått. Så jag är helt söker.

  11. #11
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Aldrig meckat SAAB-motor på djupet, men vilken typ av topplocksbultar är det? Var köptes dem (original/okänt)? Smordes gängor eller inte innan grad/momentdragning och med vad isf (kan ha stor betydelse)? Sögs bulthålen rena? Kryssdrogs allt enligt konstens alla regler? Var momentnyckeln kalibrerad?
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  12. #12
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Original, ej nya modellen . Sträckt andra gången nu. Bulthålen sögs med vacumn pump.
    Bultarna droppades i lite olja för att inte skärs gängorna.


    Har två momendragare. Båda slår ifrån på samma NM. Sen vinkelskiva.

    Vill inte droppa bultarna med kopparpasta. Ena bulten har en oljekanal i sig. Till toppen.

  13. #13
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Läcker ändå..nu börjar jag misstänka turbon. Packning bytt och toppen var helt ok.

    Blåser jag med munnen i expansionskärlet ökar läckaget direkt när oljepluggen är ut. Man ser glycolen öka.


    Närmaste trycket och rinningen från pluggen är turbon.

    Antingen turbon eller spricka i blocket.

  14. #14
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Hittade felet

    Lossade oljepickupen från turbon. Som går ner till oljetråget. Rinner från turbon... Den där oljesump röret ner till tråget.

    Antar spricka..
    Rinner glycol från det röret.

  15. #15
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Verkar väldigt märkligt. Hur skulle det förklara att du får vatten på kolvtoppen när du trycksatt systemet menar du?

    2 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Möjligt att det läckte där också, eftersom jag såg det när bilen vila under dagarna. Visst var det glycol i cylinder ett.
    Och tändstiftet var något vitare där.


    Det rann glycol från oljepickupen från turbon när jag blåste i expansionskärlet.
    Varför det var olja i cylindern 1 kan inte jag svara på. Det fanns i allafall där, inte olja utan röd glycol.

    Min granne mätte toppen och det var helt okej. Jag bytte i allafall toppackningen.

    När jag topsa kolvtoppen så var det utan tvekan glycol. De andra kolvarna var torra.
    Senast redigerat av Vfr den 2021-12-11 klockan 23:05. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  17. #17
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Sätter tråden som löst. Bytte packningen och nu är det torrt och fint i alla kolvar.


    Tog ur garret turbon och mycket riktigt, det pissar vatten ur oljereturen. Trycksätter jag vattenkanalen (till turbon) och pluggar vattenreturen (från turbon) kommer det ur oljereturen istället. Då är det med största sannolikhet spricka.


    tycker ochså det är märkligt att första kolven hade vatten. Trycksatte kanske lite för hårt (bar) och då räcker minsta lilla glipa. Kan också har varit packningen. Nu är den bytt med. Som jag skrev först, satt två bult löst, dock andra sidan av toppen men men.


    Bild 1 visar spisen.
    Bild 2 Visar packningen. Färgen bortskrapad.


    Två fel kanske i samma tillfälle. Dränkte i allafall oljan med vatten ganska omgående.

    Hur turbon kan läcka förvånar mig mer. Inget glapp och drar ingen olja. Motorn aldrig gått varm.
    Ska kära upp den. Jag vet att det är en skit turbo, men spricka i 0,3 cm gjutgods, är konstigt.

    Hur jag konstatera turboras, lossade oljereturen (från turbo), trycksatte expansionskärlet och det pissa kylarvatten ur (oljereturen) som går ner till oljetråget från turbon. det är separata kanaler med 0,3cm gjutgods. (oljekanal , vattenkanal)
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av toorp den 2021-12-12 klockan 18:43.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

Liknande ämnen

  1. Vatten i olja efter vattenpumpsbyte OG9-5
    Av steffeman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2018-02-23, 00:16
  2. Toppackning gått?
    Av borkas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 23:32
  3. läcker olja.Trasig Toppackning???
    Av peps9_3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 12:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •