Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Bilen skakar till när jag släpper gasen NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -

    Bilen skakar till när jag släpper gasen NG9-3

    Hej på er!

    Jag är ny till Saab och bilar överlag (precis köpt min första bil) så ni får ursäkta mina novisa ordval

    Har som sagt precis köpt min första bil, en Saab 9-3 från 2008.

    Den är fantastiskt fin och jag är smått kär, men en sak stör mig och det är att bilen skakar till om jag släpper gaspedalen för fort och speciellt vid lägre hastigheter. Det går att känna av vid högre hastigheter också, men knappt.

    Vad kan vara fel tro?

    - Bilmodell: 9-3 2008 2.0t (Facelift), manuell
    - Modifikationer på bilen: Den har gått igenom någon slags Maptun och har delar från DO88, men riktigt vad vet jag inte. Har bara ögnat igenom papperna än. Återkommer om det är av vikt!
    - Miltal: ~19500

    Tack på förhand
    Senast redigerat av johanruda den 2019-05-16 klockan 08:48.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Kan du känna om det kommer från motorn eller bromsarna ? För kan komma från dina bromsar, typ skeva broms skivor eller kärvande bromsok

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Försöker tänka efter, men vet inte riktigt. Ska köra runt lite utan att bromsa allt för mycket och se om någon skiva blir varm.
    Vet inte om skaka är riktigt rätt ord. Det är mer som att den "juckar" om du förstår, som att det är något som svajar fram och tillbaka. Pratade lite med pappa som tror att det är upphängningen av motorn. Vad tror du?

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Det beror lite på om den skakar en gång, eller hela tiden.
    Om det är så att motorupphängningen är kass så är det ganska lätt att se. Öppna huven, och välj växelvis R/N/D om du har automat, eller stå med foten på bromsen och hitta dragläge med kopplingen om du har manuell. Motorn skall såklart röra sig vid dessa tillfällen, men inte i någon större omfattning. Rör den sig en decimeter eller mer så är motorkuddarna kassa.
    Du säger att det sitter Do88-prylar på den och att den varit hos Maptun. Det är inte så att den är sänkt?
    Ett vanligt fel när man sänker bilar som gått en bit är att drivaxlarna hamnar i ett annat läge i klockorna och så börjar man känna vibrationer antingen vid acceleration eller motorbroms. Beroende på hur långt bilen hade gått vid sänkning samt graden av sänkning kan avgöra hur mycket det vibrerar. Samma fenomen kan också uppstå om fjädrarna fram går av (vilket är rätt vanligt), då ändras också läget.
    Dessa vibrationer kan vara rätt kraftiga och om det är olika slitage på sidorna så kan man få en ratt som slår fram och tillbaka som vid skeva bromsskivor.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det beror lite på om den skakar en gång, eller hela tiden.
    Om det är så att motorupphängningen är kass så är det ganska lätt att se. Öppna huven, och välj växelvis R/N/D om du har automat, eller stå med foten på bromsen och hitta dragläge med kopplingen om du har manuell. Motorn skall såklart röra sig vid dessa tillfällen, men inte i någon större omfattning. Rör den sig en decimeter eller mer så är motorkuddarna kassa.
    Du säger att det sitter Do88-prylar på den och att den varit hos Maptun. Det är inte så att den är sänkt?
    Ett vanligt fel när man sänker bilar som gått en bit är att drivaxlarna hamnar i ett annat läge i klockorna och så börjar man känna vibrationer antingen vid acceleration eller motorbroms. Beroende på hur långt bilen hade gått vid sänkning samt graden av sänkning kan avgöra hur mycket det vibrerar. Samma fenomen kan också uppstå om fjädrarna fram går av (vilket är rätt vanligt), då ändras också läget.
    Dessa vibrationer kan vara rätt kraftiga och om det är olika slitage på sidorna så kan man få en ratt som slår fram och tillbaka som vid skeva bromsskivor.
    Tack för ditt svar!
    Jag ska definitivt kolla upp det du säger.
    Vill också tillägga att det inte är vibrationer i ratten utan det är hela bilen som gungar till.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Hur långt har bilen gått?

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    19500 mil enligt första posten
    Det kan inte vara så att det är trimmet som känns? Maptun brukar väl göra bra saker, men alla kan ha en dålig dag, och det kan vara någon tidigare ägare gjort som gör att trimmet funkar mindre bra. "Gungar till" är lite vagt. Är det kraftigt eller bara lite lätt "gung"?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    19500 mil enligt första posten
    Det kan inte vara så att det är trimmet som känns? Maptun brukar väl göra bra saker, men alla kan ha en dålig dag, och det kan vara någon tidigare ägare gjort som gör att trimmet funkar mindre bra. "Gungar till" är lite vagt. Är det kraftigt eller bara lite lätt "gung"?
    Känns lite som när du släpper upp kopplingen för fort. Tänk första gången du övningskör och bilen hoppar. Inte fullt så kraftigt dock.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Jag tyckte det blev bättre när jag rengjorde spjällhuset på min.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Skulle nog påstå att min Ng 9-3 håller på lite så också. Den är lite hoppig om man kör långsamt i alla fall. Den har alltid varit sådan men har väl mer än en gång irriterat mig på det!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Skulle nog påstå att min Ng 9-3 håller på lite så också. Den är lite hoppig om man kör långsamt i alla fall. Den har alltid varit sådan men har väl mer än en gång irriterat mig på det!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Har du haft den sedan ny?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Nej. Drygt 3 år. Kört 6500 mil med den.

    Jag märkte någon vinter i början att den gick lite ryckigt vid kallstart men det försvann sen.

    Är nog lite inne på masthugg att det kan ha att göra med spjällhuset.

    Men är det mer ryckigt när den är kall?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Om det vore spjällhuset, skulle inte motorn gå ojämnt i så fall? För det gör den inte.
    Har heller inga felkoder alls så det känns mer som att det är något "utanför" systemet i sig.

  14. #14
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Kollade du det där med att bromsa fast bilen och lätta på kopplingen/ge lite gas (om automat) ?
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Kollade du det där med att bromsa fast bilen och lätta på kopplingen/ge lite gas (om automat) ?
    Jag har ingen parkering hemma hos mig än så bilen står på annan plats just nu. Därför har jag inte kunnat kolla än, men senare i veckan förhoppningsvis!

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Färgelanda
    Inlägg
    24
    Hade detta problem på en 9000 för några år sedan. Felet på min bil var att fjädrarna i lamellen gått av
    9000 CSE 2.3T A50 -97 Steg 2+ Nordic
    9-5 2,3 SC -08, Biopower Steg 1 Maptun

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Lasse4126 Visa inlägg
    Hade detta problem på en 9000 för några år sedan. Felet på min bil var att fjädrarna i lamellen gått av
    Kopplingen är ganska nyss bytt så det borde inte vara problemet så länge förra ägaren inte kört rally, men såklart möjligt. Skriver upp det på listan att kolla

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Har nu kollat kuddarna. Motorn rör sig inte mer än den ska så det är inte det.
    Drivaxlarna då antar jag?

  19. #19
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Vilken växellåda har du? 6vxl manuell har dubbelmassesvänghjul. De kan rassla och rycka lite när de är trötta. (Speciellt i kombination med trötta motorbussningar som på min)
    Senast redigerat av whiskeycola den 2019-05-15 klockan 21:21.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Vilken växellåda har du? 6vxl manuell har dubbelmassesvänghjul. De kan rassla och rycka lite när de är trötta. (Speciellt i kombination med trötta motorbussningar som på min)
    6vxl manuell har jag, ja.
    Har googlat lite på symptom för att se vad det är jag ska kolla efter. Rassel och vibrationer i kopplingspedalen var det jag kom fram till och det är inget jag märkt av, men jag ska kolla närmare nästa gång.

Liknande ämnen

  1. Bilen dör när jag släpper gasen
    Av h1m4n i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-08-26, 17:52
  2. Bilen hackar när man släpper gasen, 9000-97:a
    Av Zingo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-19, 16:09
  3. Bilen skakar när man trycker på gasen ???
    Av Jonas_b i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2008-07-28, 16:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •