Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Uppgradera ljudsystem med slutsteg & baslåda OG9-5 Dame Edna

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Uppgradera ljudsystem med slutsteg & baslåda OG9-5 Dame Edna

    Hej jag har en saab 9-5 2.0 t -06.

    Jag har letat runt på diverse forum kring hur man skall installera eftermarknadsslutsteg och baslåda.
    Mitt problem är att jag inte vet vad skillnaden på as1 as2 och as3 är. Har förstått att det finns något slutsteg på något av paketen men att den var på ca 120 Hz som är ganska opassande för baslåda.

    Jag undrar även om hur man på ett enkelt sätt ska installera ett eftermarknads steg som man kan använda för att driva baslåda. Är väldigt okunnig om hur man bygger ljud och speciellt med detta system så är tacksam för alla svar.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Från och med 2006 så har du den nyare stereon, dvs den med grön skärm.
    Från 2006 heter inte heller ljudsystemen AS1/2/3 utan Premium 70 (4 högtalare), Premium 150 (7 högtalare) och Prestige 200 (8 eller 9 högtalare beroende på kombi eller sedan).

    Premium 70 har 2 högtalare på instrumentpanelens ovansida, samt 1 högtalare vardera i bakdörrarna.
    Premium 150 har förutom ovanstående, en högtalare i mitten av instrumentpanelen och dessutom högtalare i dörrarna fram.
    Prestige 200 har förutom ovanstående 2 bashögtalare i hatthyllan (sedan) eller baslåda i bagaget (kombi).

    På Premium 70 drivs högtalarna direkt av stereons inbyggda förstärkare.
    På Premium 150 och Prestige 200 så drivs högtalarna av ett slutsteg placerat vid framsätespassagerarens högra fot.
    Slutsteget på Premium 150 och Prestige drivs med högnivå in till skillnad från 98-05 där det var balanserade ingångar och det skiljde på huvudenheten mellan AS1 (Premium 70) och AS2/3, men funktionen är densamma.

    Så, nu borde du kunna identifiera din stereo så kan vi gå vidare från det (min gissning är Premium 150, det var vanligast).

  3. #3
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    277
    Citat Ursprungligen postat av Robban521 Visa inlägg
    Hej jag har en saab 9-5 2.0 t -06.

    Jag har letat runt på diverse forum kring hur man skall installera eftermarknadsslutsteg och baslåda.
    Mitt problem är att jag inte vet vad skillnaden på as1 as2 och as3 är. Har förstått att det finns något slutsteg på något av paketen men att den var på ca 120 Hz som är ganska opassande för baslåda.

    Jag undrar även om hur man på ett enkelt sätt ska installera ett eftermarknads steg som man kan använda för att driva baslåda. Är väldigt okunnig om hur man bygger ljud och speciellt med detta system så är tacksam för alla svar.
    På min 9-5 med AS 2 lät jag Backes Ljudbyggeri, https://www.backesljud.se, montera ett 5-kanals DLS-slutsteg samt byta ut alla högtalare mot DLS och JL Audio. Dessutom byggde han en baslåda till skuffen med en Jl Audio 10W3v3. Det blev en brutal skillnad på ljudet och värt varenda öre.
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -

    installera aktiv baslåda i Saab 9-5 -07. Behöver tips

    Hej,

    Jag har en aktiv bas, (länk nedan) och undrar om den går att installera i min Saab 9-5 -07 i skuffen på ett "lätt" sätt :-)
    Det är stereo nivå 2, alltså inte den sämsta och inte den bästa heller som jag har.

    Det jag behöver är lågnivå från stereon antar jag?
    Signal på något sätt och ström 12v

    Någon som vet om det går att få ut lågnivå ur stereon med något färdigt kablage man kan köpa?
    Finns det signal som går att få från stereon för basen?
    Finns det något ställe som man kan ta 12v i backluckan?

    Tack för hjälp!
    mvh Thomas




    https://www.boote-forum.de/showthread.php?t=235562

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    2007 har ingen lågnivå ut. Slutsteget som du redan har, tar högnivå in. Lådan du länkar till har högnivå in, använd den.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Hej och Tack,

    Hur gör man med signal och sedan ström.
    Antar att man behöver koppla på någon signal typ antenn eller liknande för att slå på och av subben när man startar bilen så den inte är igång hela tiden.
    Var är vettigast att ta ström ifrån?

  7. #7
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Bäst är väl om du drar ny 12v från batteriet med ny säkring. "Startsignalen" kanske du kan ta från antennförstärkaren som jag borde starta ihop med huvudenheten. Kombin har sin radioantenn på vänstra sidan längst bak i sidorutan. Sedanen kan jag inte.

Liknande ämnen

  1. Förbättra helljuset OG9-5 Dame Edna -06/-10
    Av John Eriksson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 151
    Senaste inlägg: 2023-10-14, 10:16
  2. [LÖST] Dåligt halvljus OG9-5 Dame Edna projektorlinser
    Av Eken92 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2019-11-24, 20:21
  3. Hur fästa ett sånt här extraljusfäste? OG9-5 Dame Edna
    Av daspunner i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-02-02, 11:28
  4. [LÖST] Reflex på strålkastare/sidomarkeringsljus OG9-5 Dame Edna
    Av ratscore i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-08-13, 11:11
  5. Panel runt växelspaken OG9-5 Dame Edna
    Av Puttel i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-05-27, 16:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •