Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Og 9-3 Aero, sänkningsfunderingar.

  1. #1
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098

    Og 9-3 Aero, sänkningsfunderingar.

    Jag var rätt nöjd med stuket på bilen tills jag bytte framfjädrar eftersom båda enligt besiktningen gått av längst ner. Nu i efterhand när jag begriper lite bättre så tror jag nog att det är mer sannolikt att någon tidigare ägare kapat dom. Hur som helst, jag bytte fjädrar i samband med att slavcylindern givit upp och bilen blev minst 3cm högre i fronten än den var innan. En orsak till detta är att jag i brist på bättre vetande köpte billigast möjliga fjädrar och inte hade koll på vilket chassi jag har. Bortsett från att bilen nu är löjligt hög fram har jag fått en massa klonkande från framvagnen som inte fanns där innan.

    Jag vet nu vilka fjädrar jag ska köpa för att få motsvarande som satt som original, men jag är rädd att det efter det arbetsamma bytet ändå kan bli för högt i fronten. Så jag tänker att jag lika gärna kan köpa en hel fjäder-sänkningssats och byta bak också. Men om jag ska sänka bilen vill jag sänka den högst måttligt. Jag har kollat runt på olika sänkfjädersatser och det verkar som att dem som sänker minst sänker 3cm på ett standardchassi och det borde bli 2 cm på en Aero?

    Bilen har originalfälgar och original däck-dimensioner och jag hittade den här bilden https://www.mad4wheels.com/saab/9-3-...llpaper-272293 där jag tycker sänkningen ser måttlig och "rätt" ut för mig.

    Jag har hört att en sänkningssats kan göra att bilen ändå ser lite högre framtill och det kanske bara är så det är från början och det är nåt man får leva med? Jag fick ett tips av någon att jag skulle skulle kapa lite på framfjädrarna om jag köpte en 30/30 sänkningssats men låter som ett dåligt råd.


    Har någon har tips på fjädrar/fjädersats så är jag tacksam. Är det något annat jag bör veta om sänkning som påverkar slutresultatet så är jag också tacksam för påpekanden!
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av montahue den 2019-05-12 klockan 15:14.
    Saab 9³ Aero Coupé -02 Laserröd
    Saab 9³ Vector SS tx-paket Biopower -10 Laserröd
    Saab 9³ Aero 5D -01 Cosmic Blue

  2. #2
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Hej, du har PM
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  3. #3
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av montahue Visa inlägg
    Jag fick ett tips av någon att jag skulle skulle kapa lite på framfjädrarna om jag köpte en 30/30 sänkningssats men låter som ett dåligt råd.
    Det kan jag hålla med om låter som ett dåligt råd.

    Som du själv nämner, så är det "oftast" så att om man investerar i en 30-sats och ersätter gamla trötta std-chassi-fjädrar med dessa så är höjdskillnaden knappt märkbar.
    Om du däremot inte är främmande för en snarare "hellre lägre satt bil än för hög" så är nog en 40-sats bättre...

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. Sänkningsfunderingar
    Av fullodum i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-20, 00:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •