Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Slirande koppling med steg1, NG9-3 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    20

    Slirande koppling med steg1, NG9-3 B207

    Hejsan.
    Jag har äntligen blivit saab ägare igen efter 5 års uppehåll.
    Bilen i fråga är en NG9-3 Aero 2.0T -04 som jag tänkte få lite känsla och turbo tryck som från min gamla saab 9000 aero.
    och eftersom vi har BSR återförsäljare här i Umeå så var jag lat och tog deras steg1.
    ÅF sa att det skulle kunna ta upp till 10 mil innan programvaran blir 100%.
    Så jag tänkte att jag skulle köra lugnt tills dess och idag när jag skulle lufta bilen riktigt så efter kom upp i hastighet och skulle köra full gas på 5 från ca 2200rpm och uppåt så började den slira på kopplingen.
    provade några rundor på e4 och varje gång på 3-4-5 så känner man och ser på rpm mätaren att kopplingen slirar.
    Och av programmerade trimmet till original så slutade den att slira på kopplingen.
    in med programvaran och vips så började den slira igen.
    så nu undrar jag om det är ett vanligt förekommande på bara steg 1 och läst några trådar och blir inte mer klokare av det.
    Så vad ska jag göra? man får ju inte precis lämna tillbaka programvaran.

    Så nu undra jag.
    1. Vad man kan göra åt programvaran.
    2. Om man åker på kopplingsbyte, Vilken koppling/tryckplatta/urtrampningslagret mm. behöver man och vilket/vad passar mig och min plånbok? (heltidssjukskriven sedan 6år tillbaka)

    Hoppas att denna bil kommer att överleva tills jag har råd att införskaffa MapTun E85 Steg 1+ eller E85 Steg 3.

  2. #2
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Hej!
    Är det inte enklast att, i ditt läge, anpassa högerfoten till verkligheten tills att du fått ordning på drivlinan? Kopplingen kommer ju inte att gå sönder om du tar det lite lungt. Lägg pengarna på hög tills ett kopplingsbyte är ekonomiskt möjligt.
    En av mina kärror (bruksbilen) har väntat på nya spridare hela sommaren, inga problem att låta bli fullgasrepor. Men är det svårt att inte ge full gas bör du plocka bort trimmet tillsvidare.
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-08-08 klockan 01:58.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    20
    Jo det är absolut inget problem att ge fullt men när det kommer en liten sate i en Ferrari eller Bugatti så ska dom få lukta på Saab rumpan för sedan och se damm molnet sakta glesna för att sedan försvinna.

    Nämen känns lite surt att lägga ut pengar på något som man inte kan utnyttja.
    Skulle vara bättre att lägga det på tex fälgar eller exteriör eller interiör som man kan bruka eller se hela tiden.
    Eller varför inte kopplings kit som detta inlägg handlar om också.
    Så får man spara till kopplings bytet och för att sedan spara till ett riktigt trimm från maptun.
    OBS! EJ SPONSTAT INLÄGG. Så ni vet.
    Senast redigerat av hekut den 2018-08-08 klockan 20:50.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Jag har kört med steg 3 Saab 9-5 aero i 2år snart med sliten koppling och visst är man sugen att ge på fullt framförallt med etanol men ett gäng full gas repor sen kan det bli tvärstopp. Hur långt har din bil gått ?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Det går ju såklart att låta någon ta ner vridmomentet lite lagom tills det slutar slira. Prestandan kommer att minska lika mycket. Jag tror inte BSR erbjuder den tjänsten.

    Har du 5- eller 6-växlad låda? 9-5 B235R koppling ihop med enkelmassesvänghjul eller 9-3 V6 FWD koppling är de vanligaste uppgraderingskopplingarna. Budgetera minst 10k för material och arbete.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av hekut Visa inlägg
    Jo det är absolut inget problem att ge fullt men när det kommer en liten sate i en Ferrari eller Bugatti så ska dom få lukta på Saab rumpan för sedan och se damm molnet sakta glesna för att sedan försvinna.

    Nämen känns lite surt att lägga ut pengar på något som man inte kan utnyttja.
    Skulle vara bättre att lägga det på tex fälgar eller exteriör eller interiör som man kan bruka eller se hela tiden.
    Eller varför inte kopplings kit som detta inlägg handlar om också.
    Så får man spara till kopplings bytet och för att sedan spara till ett riktigt trimm från maptun.
    OBS! EJ SPONSTAT INLÄGG. Så ni vet.
    2200 rpm på femman? Är det inte bättre att växla ner i stället.
    Jag har kört med mitt BSR och originalkoppling i över 10 år och 10 000 mil och kopplingen funkar perfekt, men det kanske beror på jur man använder pedalerna...

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Maptun o Nordic har utformat en del av sina program så man ska kunna anv sin orginal koppling OM den är relativt fräsch vilket jag ej tror Bsr har gjort och därav problem med slirande koppling

  8. #8
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Det var ett enkelt beslut att stoppa ner en B235R-koppling i min bil, NG9-3 -08 1,8t BP med fempetad manuell låda när den direkt började slira efter Rolf Uhr lagt in sitt steg 1. Den var sliten sen tidigare, kopplingen, när jag köpte bilen, trots endast 9700 mil på mätaren då. Nu på 14k, mer sliten. Slirade inte, men tog högt. Med steg 1, kom sliret direkt vid halvgas på trean i 80. Så en repa tillbaka till Norrköping, och en ny B235R-koppling över dagen medan vi körde tvådagars på Kolmården. Kostade inte ens 10k det bytet. Hade fräsch slavcylinder, då sparade en slant där. Så nu har jag istället det "jobbiga" avklarat med fortsatt trim, och kan fortsätta längre upp i vridet än vad jag faktiskt tänkt från början. Steg 1 var jag nöjd med initialt, men med en koppling som i en 9-5 tål 450 Nm, så finns det gott om utrymme att leka.........
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    47
    Medlem#
    9455
    Kopplingarna på B207 är kända för att vara svagaste länken på dessa bilar. Inte alls ovanligt att de börjar slira redan runt 330nm som de flesta steg1 brukar ligga på. I mitt fall kände jag att det var läge att uppgradera redan innan jag bytte programvara i min. Hade oljud från urtrampningslagret dock fresh koppling, men bytte hela kittet till V6ans koppling (6vxl låda). Bytte även till Borsch 550cc spridare och kör nu ett program av Mackan med 240hk/400nm på e85.
    9³SC 2.0t BioPower -08
    garaget.org/Mac2thaPac

Liknande ämnen

  1. Slirande koppling 99 T16
    Av rallyelwood i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-07-30, 01:26
  2. Slirande koppling 9-5
    Av Euroman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 13:49
  3. Slirande koppling 9-3ss -03
    Av Saab_Magnus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-15, 14:36
  4. Slirande koppling!
    Av Toleman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-27, 21:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •