Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Det regnar in OG9-5 SC -08

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    32

    Det regnar in OG9-5 SC -08

    Hej, tog ut bilen ur garaget i går och den fick stå ute i måttligt regn. Jag upptäckte senare att det blivit blött på golvet på förarsidan mot mitten, den var helt torr innan. ACn har inte varit igång så det är inte kondens. Jag gjorde testet med full fläkt+AC och det droppar ur bägge dräneringsrören så jag sluter mig till att de inte är insatta. Har någon tips på vad jag kan leta efter?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Har rutan bliv bytt så kan dom ha slarvat med tätningen runt den.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Du är säker på att det är vatten utifrån och inte kylarvätska?

  4. #4
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Som Jellybear skriver kan det vara kylarvätska. Jag hjälpte en kille här på forumet med att byta TWICE på samma bilmodell då den visade dig vara bränd. Orsaken? Kylarvätska hade letat sig ned genom ventilationsrören som går under förarstolen till passageraren bakom och dennes fötter, och där börjat läcka och därmed skadat TWICE.

    Försök lukta dig till om det är lite söt doft om det blöta området. Finns säkert teststickor för att kolla om det finns glukol i vätska, vet dock ej var man hittar sånt.
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  5. #5
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Smaka på det. Bara blöt ett finger och en droppe på tungan. Smakar det satans bäskt och luktar sött är det glykol. Undvik att svälja. Dock den mängden är ofarlig, men bättre safe than sorry

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  6. #6
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    ? Glykol brukar smaka ganska sött.

    Vi ett tillfälle brukade några hos en tidigare arbetsgivare anordna litet inoficiell vinprovning
    på fredag eftermiddag. Just den här gången hade en av dom varit söderut och inhandlat
    litet vitt österrikiskt vin. Som naturligtvis skulle provas. Men så hade någon läst i en tidning
    om en skandal i österrike där man hällt glykol i vinet för att söta upp det. Det var "ganska"
    allvarligt. Vinet man köpt var mycket riktigt det som var sötat, men man bestämde
    sig för att köra vinprovningen ändå, men spotta ut det och noga skölja
    munnen efteråt.

    https://www.svd.se/skandalen-som-gjo...edande-vinland

    Jag deltog inte själv, men en kollega som var med rapporterade att vinet smakat utsökt
    och att det hade en icke föraktlig sötma...
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    32
    Tack för alla svar.

    Jag är tämligen säker på att det inte är kylarvätska men ska smaka. Jag har heller aldrig behövt fylla på kylmedel. Jag misstänkte under hösten att det kom in fukt men var inte säker då. Då kunde jag också se att det droppade kondens från dräneringen under bägge stolarna (test med full fläkt, stängd kupé, AC på) så jag slöt mig till att dräneringen från ACn inte var igensatt.

    Sedan dess har bilen varit avställd och aldrig varit i regn förrän nu. Jag backade ut bilen ur garaget och lät den stå ute i regn (efter att ha stått inne i tre veckor, garanterat tort) och det blev blött. Så jag antar det inte heller är kondens eftersom ACn inte var på.

    Rutan är inte bytt enligt förra ägaren.

    Jag är lite utan idéer, jag får försöka felsöka men vet inte riktigt var jag ska börja...

  8. #8
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Ett annat tips om man misstänker kylarvätskeläckage är att peta
    med fingrarna runt nedre luftutsläppen ovanför fötterna. Får man
    ett vitt pulver på fingrarna som smakar sött är det dags
    att byta värmeelementet.

    Jag minns att man kunde sticka in fingrarna nere vid OG9-5'ans värmeelement
    i passagerarsedans fotände efter att ha dragit ut kupéluftfiltret och hitta
    löv och allehanda smuts som letat sig ner där och som täppt igen dräneringen.

    Det kan ju vara "halvtäppt"...
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Glykol är inte nyttigt så jag skulle inte rekommendera att smaka.. "förr" för länge sen brukade bilmekar smaka på kylarvätskan för att avgöra glykolhalten, ju sötare desto mer.. men folk blev seriöst sjuka av det.

    man kan se om det dunstar och vilken färg det blir på typ ett hushållspapper, tyvärr inte lika lätt med den svaga rosa färgen påp många moderna vätskor.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Köpråd Saab 9-3 Aero Sportcombi 2008-
    Av SaabMyran i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-06-06, 09:30
  2. Coilovers Saab 9-3 sportcombi 2008
    Av EliasAkerblom i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-02-10, 09:33
  3. bränsleförbrukning 9-5 2.0t sportcombi 2008
    Av berntlars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-18, 23:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •