Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Varför beter sig min 9000 såhär vid fullgas?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228

    Varför beter sig min 9000 såhär vid fullgas?

    Det verkar som att jag äntligen har fått i ordning på bränsleförsörjningen till min bil nu. Felet var att jag hade den äldre typen av pumparmartur till 900/9000 och tidiga 9-5 där det är ett 6mm plaströr från själva pumpen och upp/ut.
    Efter att ha bytt till den nyare modellen där denna är 8mm istället så sitter slangklämman åt runt plaströret på ett helt annat sätt och det blir inget läckage eller tryckfall när man har bytt till en kraftigare pump och skarvar plaströret med en bit gummislang.

    Men dessvärre så går fortfarande inte bilen som den ska.
    Här är en film från en provkörning för en stund sedan, dessvärre så fick jag inte igång min actionkamera så jag var tvungen att filma med mobilen så det blev lite skakigt att hålla i luren samtidigt som man ska köra rakt framåt och även växla samtidigt. Men man märker tydligt hur det är precis som att gasen slår till/från när man trycker plattan i mattan, det är alltså inte jag som stampar-släpper-stampar-släpper som man annars skulle kunna tro.
    https://www.youtube.com/watch?v=XOfQOVe2M8M

    Tar jag ur säkring #5 så kan man lätt trycka plattan i mattan och det skjuter faktiskt iväg ganska bra även på grundladdtryck nu med nya turbon utan att man får detta fenomenet.
    Tidigare så gjorde bilen ungefär samma sak redan vid grundladdtryck men byte av tändstift och en annan tändkassett verkar ha löst problemet.

    Jag är ju ingen expert på detta men det känns inte som misständningar utan mer som "nedreglering" av effekten.

    En kompis filmade även lite igår kväll när vi var ute och körde för att få med lambda och avgastemperatur.

    Med grundladdtryck:
    https://www.youtube.com/watch?v=mR6TeQD3QUo

    Med säkring #5 monterad:
    https://www.youtube.com/watch?vKieS2q1-xY

    Mina däck är lite i bredaste laget så dessvärre så skrapar det lite vänster bak. Det är det man hör i bakgrunden.

    Bilen är en 1997:a med följande setup:

    B234 med svarvade kolvar och T7 topplock och toppackning.
    Vanliga T5-kammarna.
    Standard Trionic 5.5 motorstyrning.
    3-bars tryckgivare.
    Siemens 875cc spridare.
    Henko 275LPH bränslepump.
    T7 magnetventil med 3D-printad hållare.
    Värmeplatta tillfilad för att fungera som adapter mellan insug (T5) och topplock (T7).
    Orginal T25-grenrör fast av äldre modell för att kunna använda EGR-anslutningen för att kunna sätta dit en avgastempgivare på cylinder #4.
    TD04-19t turbo med avgashus #7, turbon är ihopsatt med både orginal och Kinugawa-delar.
    Kompressorn är 11-bladig billetfräst.
    3" rostfritt avgassystem hela vägen ihopmonterat med V-bandsflänsar första biten för att lätt kunna byta ut katalysatorn mot en enkel rörbit som det sitter en påsvetsad mutter för montage av bredbandslambdasond på.
    Laddluftkylaren är något tjockare än orginal och är tillverkad helt i aluminium, alltså inga gavlar i plast.
    Eftermarknads Simotaluftfilter för bättre luftflöde.

    Innovative LC-2 bredbandslambda.
    3mm Pentronic typ K termoelement för mätning av avgastemperaturen på cylinder #4.

    240mm svänghjul.
    6-puckad sinterlamell med fjädrat centrum.
    Spec tryckplatta.
    Renoverad växellåda med stålhylsa och Quaife differentialbroms.

    Bilstein B6/B8 stötdämpare.
    Sänkfjädrar (röda Maptun eller Speedparts tror jag).
    Maptun fjäderbensstag.
    Alla bussningar i fram/bakvagn och till motorn utbytta till polyuretan.

    Kör på E85 och egen programvara (utgått från en .BIN-fil för en aero). Laddar 1,4 bar som max för tillfället.
    Har säkert glömt något ytterliggare som jag har gjort med bilen.
    Senast redigerat av EPG den 2019-05-01 klockan 16:51.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Jag skulle börja med att ändra spridarkonstanten med 1 så du får lite mer bränsle över hela registret eller feta på mappen ordentligt.
    Du bör ligga nära lambda 1 på låglast och ner mot 0.8 då turbon börjar trycka på.
    Börja med för mycket bränsle för att sedan justera mot magrare blandning.
    Boostmapparna (pid) bör nog också ses över.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228
    Jag hittade felet. Det fanns en spärr som ströp bränslet om laddtrycket översteg 1,34 bar ([Tryck_vakt_tab!]). Vad nu denna ska vara bra för?
    Jag ändrade denna så den ligger 0,05 bar över max boost request i boostmappen.
    Nu slås inte laddtrycket ifrån på samma sätt längre men det händer fortfarande någon enstaka gång sådär.
    Kan det vara så att jag behöver justera mina PID-parametrar lite för att ibland så gör laddtrycksregleringen en översläng så det en kort stund överstiger 1,45 bar?
    Laddar 1,4 bar som mest och har alltså lagt spärren 0,05bar över =1,45bar.

    Bränslet ligger perfekt nu. Lambda svänger mellan 0,98 och 1,02 under normal körning och går ned till 0,78 vid höglast.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Jappmannen Visa inlägg
    Jag hittade felet. Det fanns en spärr som ströp bränslet om laddtrycket översteg 1,34 bar ([Tryck_vakt_tab!]). Vad nu denna ska vara bra för?
    För att inte ladda sönder motorn eller kringutrustning om regleringen tappar kontrollen t.ex. p.g.a hårdvara som failar?


    En laddtrycksöversläng på 0,05 bar får du nog räkna med förekommer ganska frekvent.
    Lägg 0,2-0,3 över, minst, om du vill undvika att gå i denna då och då...

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228
    Det är ju samma givare som används till "vanliga" tryckmätningen som till "säkerhetsfunktionen" vilket i min värld känns lite konstigt eftersom jag jobbar i den branshen jag gör. Här gödslar man hellre med både tryckvakter och trycktransmittrar än att man har en för lite. Som jag ser det så är det därför ingen säkerhetsfunktion för om givaren skulle börja mäta för lågt tryck så spelar det ingen roll om man har en säkerhetsfunktion som slår ifrån vid ett högre tryck eftersom att den då också kommer att mäta fel.
    Det enda som det skyddar emot är om slangen till wastegateställdonet skulle råka hoppa av typ.
    Som jag ser det så kan man därför lika gärna blockera skiten (om det går).

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228
    Dessutom så är både spannet i min VE-mapp och i tändningsmappen. -1 - 1,82 bar (gauge). Plus att min 19t inte klarar att ladda mycket mer än knappt 2 bar för då hamnar jag utanför kompressordiagrammet. Om jag som jag har tänkt kommer att ladda som mest 1,82 bar så finns det helt enkelt inget utrymme för något "höglarm" för när det väl slår till så är jag då redan långt utanför både tändningsmapp, VE-mapp och kompressordiagram.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    När man mappar bränsle o tändning för max boost och lägger in det i tabellen och sedan laddar på mer så finns stor sannolikhet att bränslet blir för lite vilket orsaker spikning och skjuter motorn.
    Även om B234 är stadig.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    För att inte ladda sönder motorn eller kringutrustning om regleringen tappar kontrollen t.ex. p.g.a hårdvara som failar?


    En laddtrycksöversläng på 0,05 bar får du nog räkna med förekommer ganska frekvent.
    Lägg 0,2-0,3 över, minst, om du vill undvika att gå i denna då och då...

    Mvh
    Eller för att det inte ska kunna pystrimmas hur som helst.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    Jag hade satt laddtryckspärren ~0.2 över max begärt laddtryck till att börja med och sen börjat tune:a laddtrycksreglering. När du känner dig nöjd så hade jag satt laddtryckspärren på 0.1-0.15 över för att täcka för eventuella överslängar.

    Svårt att säga utifrån filmen, men jag tror att du behöver börja justera din laddtrycksreglering med helt avstängd PID.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228
    Citat Ursprungligen postat av Schwartz Visa inlägg
    Jag hade satt laddtryckspärren ~0.2 över max begärt laddtryck till att börja med och sen börjat tune:a laddtrycksreglering. När du känner dig nöjd så hade jag satt laddtryckspärren på 0.1-0.15 över för att täcka för eventuella överslängar.

    Svårt att säga utifrån filmen, men jag tror att du behöver börja justera din laddtrycksreglering med helt avstängd PID.
    Filmen är delvis överspelad (haha!) eftersom att jag hittade att problemen berodde på för lågt ställd "[Tryck_vakt_tab!]".
    Just nu är det finjusteringarna det handlar om.
    Det står ju exakt hur man ska gå till väga i T5suitepärmen med att gå online i boxen under drift så tanken är att göra det så fort jag har fått hem min OBD2-stickkontakt så jag kan bygga mig en canbuskabel. Har nämligen aldrig experimenterat med detta (eller med avstängd PID-reglering) tidigare.

    Jag har redan nu dragit kablar från canbuskontakten i "akvariet" till OBD2-kontakten. Problemet är bara att det går inte att ha den inkopplad för då går tändningen på bilen igång så jag måste fixa någon liten strömbrytare någonstanns.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

Liknande ämnen

  1. Varför ser tändstiftet ut såhär?
    Av Mr.Vit i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-04-30, 12:39
  2. Varför gör min varvräknare såhär??
    Av -Konrad- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-19, 18:21
  3. Varför ser tändkassetten ut såhär? (bild)
    Av Dahlgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-10-28, 05:42
  4. Förstöra en 9000 Aero såhär??
    Av Jari i forum Allmänt
    Svar: 89
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 23:41
  5. Bilder på nya bilen, varför är det såhär?!
    Av Bilskojaren i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-07-10, 23:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •