Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: B234 do's and dont's och motorstyrning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    B234 do's and dont's och motorstyrning

    Hej,
    Jag håller på att bygga en Westfield SEIW kitcar, för er som inte vet - en homage/kopia på Caterhams klassiska Super 7.

    Motorn i bilen kommer bli en B234 från en Saab 9000 som enligt utsago ska ha fått toppen utbytt mot en etanoltopp från 9-5 (kan det stämma?).
    Vidare kommer den paras med en 6vxl BMW låda och en Quaife diff.

    Jag har inte särskilt mycket erfarenhet av SAAB motorer och har därför sökt mig hit!

    • Effektmålet i förlängningen är 250-300 HK - vad göra?

    • Tanken är att bilen ska köras mycket på bana är det något som bör göras med hänsyn till det?

    • Har tänkt byta ut styrsystemet mot ett eftermarknads men fungerar då original tändkassett eller är det VAG eller liknande som gäller?
      En kommentar ang. sprut - detta är främst för att kunna skruva ner effekten till ett minimum vid transport eller regn då dessa bilar tenderar att bli rätt hysteriska med mycket effekt.

    • Övriga do's and dont's med dessa motorer?


    Är jätte tacksam för svar och tips!
    Med vänlig hälsning,
    Tobias

  2. #2
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Hej, låter som ett roligt projekt!

    1. Du behöver inte göra ett smack åt motorn för den effekten. Rent krasst går det säkerligen att köra uppåt 400HK om man håller nere laddtrycket, det som går först på dessa motorer är topplockpackningen. Den vanligaste åtgärden är att svarva ner kolvarna 1,1mm~ och byta till packning från en B2x5 motorn (9-5 97-10/9-3 00-02) så är det inga problem att köra uppåt 600hk på E85.

    2. Rent motormässigt så nja, egentligen inte. Skulle gissa på att vikten på bilen ligger runt 700-800kg i färdigt utförande? Beroende på hur hög G-kraft du lyckas komma upp i så kanske du eventuellt behöver göra något åt tråget men det låter jag vara osagt.

    3. Om jag minns rätt så kan du mappa "boost-by-gear" på 1an och 2an (och även resterande växlar om man pillar lite) i original Trionic 5.5 med T5Suite. Så rent krasst behöver man inte byta styrsystem. Men om du gör det så är det eftermarknadsspolar som gäller.

    4. Stabila motorer, jag anser att det är en av dom bästa motorerna under hela 90-talet. I princip skottsäkra och med mappbart styrsystem från fabrik för i stort sett inga pengar alls. Flödar bra jämfört med sina konkurrenter så finns gott om vrid redan långt ner i registret. Dom är inte jätte varvvilliga dock, du bör hålla dig under 7,000RPM med original innehåll.

  3. #3
    Sugmotor hellqs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    99
    Hur är oljemängden i 9000-trågen gämnfört med 900/9-3 T5-motorer? Har en 234 från en 9000 i garaget och om jag inte minns fel så ser det tråget mycket större ut.

    Jag blev lite nyfiken på det du sa om 600HK. Pratar vi då om att använda en t5 botten och topp med t7 packning och svarvade kolvar? och isf skulle man kunna använda smidda t7 kolvar istället för att svarva ner befintliga t5kolvar?
    Senast redigerat av hellq den 2019-05-08 klockan 22:02.

  4. #4
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av hellq Visa inlägg
    Hur är oljemängden i 9000-trågen gämnfört med 900/9-3 T5-motorer? Har en 234 från en 9000 i garaget och om jag inte minns fel så ser det tråget mycket större ut.

    Jag blev lite nyfiken på det du sa om 600HK. Pratar vi då om att använda en t5 botten och topp med t7 packning och svarvade kolvar? och isf skulle man kunna använda smidda t7 kolvar istället för att svarva ner befintliga t5kolvar?
    Vill minnas att det är 4,7Liter inkl filter i 9000 B2x4 94-98 Turbo och 4,2Liter inkl filter i 900NG/9-3OG med T5 Turbo.

    Precis det är standard receptet. Jag själv kör Saab 9000 Aero block (B234R) tillsammans med smidda "T7" kolvar från Wössner, BioPower topp från nyare 9-5, samt B202 Turbo kamaxlar från OG900 Aero för lite mera ryt på högre varv. Funkar alldeles utmärkt, dock med det "fega" effektuttaget på 306hk/466Nm. (Se Garaget.org länk i min signatur för mer info.. )

  5. #5
    Sugmotor hellqs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    99
    prismässigt oslagbart ISF. är aerospisarna annorlunda? och hur är biopowertopparna annorlunda?

    Ursäkta erövring av tråden!

    Hur funkar den låga oljemängden på bana? (var lite hit jag ville komma) Nissan 200 kan man ju säga har ju haft lite problem med liknande oljevolymer

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Till TS
    Skick på kamkedja samt balansaxlar eller inte tycker jag kan vara värt att fundera på.
    Val av turbo som ger högt vrid tidigt så behöver du inte växla så mycket, modern snurra.
    Vevhusventilation också intressant.

  7. #7
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av hellq Visa inlägg
    prismässigt oslagbart ISF. är aerospisarna annorlunda? och hur är biopowertopparna annorlunda?

    Ursäkta erövring av tråden!

    Hur funkar den låga oljemängden på bana? (var lite hit jag ville komma) Nissan 200 kan man ju säga har ju haft lite problem med liknande oljevolymer
    Det får man helt klart lov att säga.. Skiljer något mellan kamaxlarna och insugsventilerna i några enstaka fall, knappt märkbart. BioPower topparna har rostfria insugsventiler samt någon liten skillnad i själva cylinderhuvudet. Finns eventuellt någon liten fördel att köra BioPower topp om man ska tanka sprit men vanliga bensin toppar funkar mycket bra till de bränslet också.

    Jag har endast kört ett banpass med min 9-5a hyfsad fjädring, dåliga bromsar och vanliga gatdäck så inga enorma G-krafter. Hann knappast hålla koll på min oljetrycks mätare men jag såg aldrig varningslampan i instrumenthuset lysa. Har aldrig hört talas om att någon har oljetrycks/smörjningsproblem i en Saab motor vid banåkning men allt beror ju givetvis på hur långt man drar det.
    Senast redigerat av wille61 den 2019-05-08 klockan 23:16.

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Vad gäller skvalpande olja, kan det inte ha betydelse att man monterar motorn längsgående istället för på tvären och dessutom kanske i annan lutning? Jag gissar ju att tråg och skvalpskydd är konstruerade för hur motorn var tänkt att monteras?

  9. #9
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005
    Jag tycker mig ha sett att min mekaniska oljetrycksmätare fladdrat i tvära högerböjar vid bankörning, efter detta har jag vart väldigt noga med att lägga oljenivån på maxstrecket. Det borde finnas en del info om att längdsmontera Saab-motorer på nätet, här på STCS finns bl.a. denna tråden: http://forum.saabturboclub.com/showt...ighlight=saavo

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Vad gäller skvalpande olja, kan det inte ha betydelse att man monterar motorn längsgående istället för på tvären och dessutom kanske i annan lutning? Jag gissar ju att tråg och skvalpskydd är konstruerade för hur motorn var tänkt att monteras?
    Helt korrekt! Polaren har en b234R på sin superseven och byggde om tåget häromdagen då oljelampa lös vid skarpa högersvängar

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Startar om med mina svar på TS frågor.

    1. En helt standard B234E/L (alltså med T25 turbo), ett öppet avgasystem med sportkat plus tillhörande st3 program ger effekt inom det önskade spannet.
    2. Oljetråget som nämnts.
    3. Nira I3 fungerar med saabs tändkasett. Original Trionic5 går enkelt att begränsa till grundladdtryck med en brytare.

    Ang Etanol/Flexifuel/BioPower topp så kan det mycket väl stämma. Dessa passar rakt på. Insugskanalerna är annorlunda jämfört med en 9000-topp, så det krävs början på kanalerna från ett 9-5/9-3 insug med B205/B235 motor för att passa. För rakställning så behöver man nog bygga om insuget hursomhelst.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Jag ser ingen anledning att gå ifrån Trionic motorstyrning. Systemet är i princip gratis och enkelt programmerbart.
    Grundladdtryck på 0,4bar brukar räcka som effektbegränsning men även det blir rätt mycket på en 700kg bil.
    Jag skulle nog välja B234R istället, dvs samma motor men TD04-15T istället då den har lite mer fjong över 4000rpm.

    För banåkning är det väl läge att ägna oljekylningen en extra tanke. 9000 har en stor oljekylare från fabrik men kolvkylningen är också en effektiv oljevärmare.
    En annan nackdel med org oljekylare är det inte går att hitta anslutningar till den om man behöver göra nya slangar.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Hallå!
    Tack för alla svar!
    Bara för information så har jag köpt bilen påbörjad med i stort sätt allt som "ska" behövas i två pallar, dessutom har jag varit bortrest på arbete en tid därav att jag inte har så dålig koll på vad jag har för delar

    Kanske överväger att köra på Trionic ändå, har ju NordicUhr i byn så kunskapen finns ju i närheten.

    Har läst nånstans att Trionic kräver hastighetssignal för att gå som det ska?
    Måste man då ha kvar original mätarhus?
    Tanken är att köra en sån här rackare:
    https://www.race-technology.com/gb/r...products/dash2

    Tror det sitter den svarta tändkassetten på maskin, innebär det då Trionic 7? Några skillnader på att köra T7 istället för T5?

    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Helt korrekt! Polaren har en b234R på sin superseven och byggde om tåget häromdagen då oljelampa lös vid skarpa högersvängar
    Har du mer info kring detta?

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av Toobb Visa inlägg

    Tror det sitter den svarta tändkassetten på maskin, innebär det då Trionic 7? Några skillnader på att köra T7 istället för T5?
    T5 är klart enklare att pyssla med och framförallt när det ska monteras "stand alone".
    T5 ska ha röd kassett.

    Hastighetssignalen är inte nödvändig men väldigt bra å ha så det är värt lite besvär att fixa det. Signalen är en fyrkantvåg 0-12V. Finns ett antal varianter på lösning till detta.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Toobb Visa inlägg
    Kanske överväger att köra på Trionic ändå, har ju NordicUhr i byn så kunskapen finns ju i närheten.
    Har du Nordic i närheten så tycker jag absolut du ska behålla Trionic, det dom inte kan om Trionic finns det nog ingen som kan.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. Balansaxelpluggar B204/ B234/ B205/ B234
    Av Realpower i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-10-20, 18:54
  2. Typ av motorstyrning ?
    Av CoAx i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-11-26, 22:50
  3. Problem med motorstyrning
    Av saabjocke i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-06, 19:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •