Läs i WIS är ett konstruktivt råd. Det finns många trådar som rekommenderar luftman. Det gör inte jag. Det gör inte WIS.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Det tror jag att TCarlsson har gjort, faktiskt...
1. En tanke bara, spydig eller inte, har du brytt dig om att lufta "bakåt" i systemet under tiden, alltså de bakre kretsarna...?
2. Kanske dags att få tråden att heta "problem vid luftning av bromsar på og9-5" istället...?
Mvh
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Jag har provat att lufta alla hjul.
Jag har provat att lufta bara fram.
Jag har använt mig av både längst-ifrån metoden.
Jag har använt metoden som står i WIS.
Jag har luftat med bara framvagnen på pallbockar och med hela bilen på pallbockar.
Jag har luftat manuellt utan hjälpmedel.
Jag har luftat med två-mans metoden.
Jag har luftat med min VIGOR.
Endast vid ETT tillfälle hade jag problem att få bort bubblorna, de andra gångerna har bubblorna försvunnit.
Det är ENDAST när jag luftar 314-oken som detta problemet uppstår. Jag monterade ju tillbaka originalbromsarna och det var inga problem efteråt.
Senast redigerat av loffeleguan den 2019-09-22 klockan 00:26.
Saab 9-3 SC 1,8t BioPower Vector -08
Maptun Steg 5
Luftningen uppåt?
Är det OEM 314mm?
Är den olustig när du är ute på vägen med 314mm?
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Ja luftnippeln sitter ovanför bromsslangen.
Ja, det är original ATE ok.
Bromspedalen tar i princip i botten.
Jag har INTE detta problemet med original-oken.
Saab 9-3 SC 1,8t BioPower Vector -08
Maptun Steg 5
Ok. Bra med en sammanfattning av läget.
Du verkar ju ha testat allt... í ¾í´”í ½í¸ž
Idé: jämfört med originaloken har du andra bromsslangar. Ser 314mm slangarna ut att expandera mer än övriga slangar under tryck?
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Slangarna är helt nya och jag kan inte se att slangarna expanderar.
Nånting är ju uppenbart inte som det ska.
Saab 9-3 SC 1,8t BioPower Vector -08
Maptun Steg 5
Nån som har en bra ide om hur jag ska få bort låsringen från huvudcylindern? Där är inga hål för en låsringstång och mina borrar vill inte gå genom. Har beställt repsats både till denna och den som sitter på bilen för säkerhet skull. Hade ju hoppats att slippa köpa helt ny.
IMG_20190928_185241.jpg
Saab 9-3 SC 1,8t BioPower Vector -08
Maptun Steg 5
Uppdatering
Eftersom bromsarna blev märkbart sämre sist jag monterade och luftade 314 bromsarna så köpte jag en ny huvudcylinder för säkerhetskull (av märket ABS). Luftade den manuellt fastspänd i skruvstäd, monterade den på bilen och luftade därefter hela systemet med VIGOR. INGET tryck i pedalen och INGA bromsar överhuvudtaget. Monterade tillbaka originaloken och precis samma sak med dom.
Lämnade in bilen på verkstad och dom ringde innan idag och sa att dom har provat lufta med deras vakuumsug och det hjälper inte. Dom hittar heller inget läckage nånstans, så dom ska plocka av den nya huvudcylindern och se hur den ser ut inuti.
Värsta fall får dom väl montera tillbaka den gamla igen. Om inte det heller skulle funka, har ni några tips?
Saab 9-3 SC 1,8t BioPower Vector -08
Maptun Steg 5
HA, den satans stången hade kommit på snett inne i bromsservon. Nu har jag bromsar i alla fall och tänker inte göra mer på bromsarna detta året i alla fall.
Tack ändå alla som engagerat sig i min tråd.
Saab 9-3 SC 1,8t BioPower Vector -08
Maptun Steg 5
Hej!
Har jag förstått dig rätt i att du nu kör med de gamla originaloken och ny huvudcylinder, om det är så fungerar bromsarna som dom gjorde från början nu då?, d.v.s. funkar som dom ska
Frågar för jag undrar om du haft fel på den gamla huvudcylindern och hur gick det med låsringen (utan uttag för låsringstång) du fick förmodligen inte bort den eftersom du köpte en ny?
Hur som helst är det gött att du nu kan använda bilen, även om bromsarna kanske inte är som du vill ha dom
SAAB 9-5 Vector-Griffin 09 sedan 2,0t BioPower, Polar White
Korrekt, men dom tar sämre än dom gjorde innan. Nu tar dom som de gjorde med 314-oken fast nu med originaloken istället. Jag vet inte om det är huvudcylindern eller luftningen på verkstan som gör det men jag har bromsar i alla fall.
Jag har inte fått av låsringen, den måste nog borras i en pelarborr så man får mer kraft. Bilden på huvudcylindern är inte den som satt på bilen utan det är en som jag plockade på skroten som jag hade tänkte renovera och montera. Den som satt på bilen ligger nu i bagaget så jag vet faktiskt inte om det var fel på den men så här i efterhand tror jag inte där är nåt fel på den. Något som är ganska korkat på huvudcylinder ->01 är att den ena utgången sitter undertill (inte på sidan eller ovan som på de nyare), vilket gör den svår att lufta.
Jag vet inte om det är nåt med konstruktionen på servo/huvudcylinder ->01 som gör att det inte funkar med 314-oken eller om det är hydraulaggregatet på bilar utan TCS som gör det.
Senast redigerat av loffeleguan den 2019-10-23 klockan 14:32.
Saab 9-3 SC 1,8t BioPower Vector -08
Maptun Steg 5
Ingen som har koll på om det går att montera servo+huvudcylinder från 02-> på min ->01? Jag vet att nyare huvudcylinder bara går ihop med nyare bromsservo och att det är andra bromsrör men passar själva servot bolt-on?
Saab 9-3 SC 1,8t BioPower Vector -08
Maptun Steg 5
Ja, det går bra att montera "fel" bromsservo, bara man har en matchande huvudcylinder och får till det med bromsrören. Jag har själv bytt ett antal läckande bromsservon genom åren. 2002-2004 verkar vara sämst.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Tack för svaret.
Tänker att det måste nästan vara något med systemet i de tidigare modellerna (->01) som gör att 314 bromsarna inte blir bra. Jag vet att innerdiametern är samma på alla 9-5 bromshuvudcylindrar men själva konstruktionen invändigt är kanske annorlunda. 02-05 har ju en annan och sen 06-10 har ytterligare en ny. De måste ju ha bytat av en anledning. Även sett att det finns olika artikelnummer från ATE på bromsservon.
Tittade på bildelsbasen och hittade följande.
98-01 03.7747-1502.4
02-05 03.7747-3901.4
06-10 03.7747-3903.4
Nu har ATE
98-01 03.7745-3003.4
02-10 03.7745.3902.4
Saab 9-3 SC 1,8t BioPower Vector -08
Maptun Steg 5
Eftersom bromsaggregatet är flyttat till ny position 2002, och sen lite till 2005 så passar det inte med 2002- rör på en -01. Räkna med att tillverka egna rör, eller modifiera några.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Ja jag såg det när jag var på skroten och tittade närmare på hur det hela ser ut. Såg då även att det lilla röret på sidan av vätskebehållaren är pluggat på de nyare modellerna. Vet inte hur det funkar rent tekniskt men det kanske blir mer tryck i systemet på så vis.
Får väl köpa en nyare modell sen istället.
Saab 9-3 SC 1,8t BioPower Vector -08
Maptun Steg 5
Det är pluggat på bilar med automat.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död