Sidan 4 av 7 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 140

Ämne: Uppgradera bromsar 308mm eller 314mm? OG9-5 -01

  1. #61
    Grundladd loffeleguans avatar
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    140
    Medlem#
    12519
    Allt ser torrt ut men ska kolla det inte tar tjuvlyft mellan bromsrör och slang.

  2. #62
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av loffeleguan Visa inlägg
    Jag kollade i WIS och där står det att hela systemet tar 0,9 liter så med tanke på att jag använde en hel liter tyder på att nåt måste va fel. Eller?
    Nej inte nödvändigtvis alls. Det kan krävas mycket vätskeflöde för att få med luften. Luften gömmer sig gärna i olika "hörn" och vätskan strömmar bara förbi.

    Citat Ursprungligen postat av loffeleguan Visa inlägg
    Allt ser torrt ut men ska kolla det inte tar tjuvlyft mellan bromsrör och slang.


    Annars tycker jag detta tidigare inlägg sammanfattar det ganska bra:
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Det kan ibland vara knepigt att få ut all luft. Har du möjlighet med en medhjälpare som kan trycka på bromspedalen så det blir bra skjuts på vätskan, så kan luften ibland följa med ut av bara farten.

    Skruva åt nippeln, tryck på bromspedalen, släpp nippeln så vätskan trycks ut, låt bromspedalen vara kvar nedtryckt, skruva åt nippeln, släpp upp bromspedalen sakta.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #63
    Grundladd loffeleguans avatar
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    140
    Medlem#
    12519
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Det kan ibland vara knepigt att få ut all luft. Har du möjlighet med en medhjälpare som kan trycka på bromspedalen så det blir bra skjuts på vätskan, så kan luften ibland följa med ut av bara farten.

    Skruva åt nippeln, tryck på bromspedalen, släpp nippeln så vätskan trycks ut, låt bromspedalen vara kvar nedtryckt, skruva åt nippeln, släpp upp bromspedalen sakta.
    Har ju provat det idag, gjorde ingen skillnad.
    Saab 9-3 SC 1,8t BioPower Vector -08
    Maptun Steg 5

  4. #64
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Jobbigt!
    Fast du fick ju ut luft. Så det är säkert skillnad i systemet. Är det mycket luft tar det rimligen längre tid bara. Ibland kan man förstås undra HUR lååång tiiid.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #65
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 325
    Saknar man tryckluft är en Luftman ett bra hjälpmedel
    https://www.mekonomen.se/bil/verktyg...rktyg-pa1267sv

    En liten varning dock. Använd inte för högt tryck. Max 1bar räcker gått å väl. 0,5bar funkar också.

    När det är besvärligt att få ur luften brukar jag koppla Luftman till lämplig nippel på insuget istället och låta motorn gå på tomgång en stund.
    Är det bubblor i systemet är vakuumsugning effektivt för att bli kvitt luften

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #66
    Grundladd loffeleguans avatar
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    140
    Medlem#
    12519
    Detta har jag gjort idag.
    1. Köpt luftningsbehållare med backventil.
    2. Dragit åt mellan bromsrör och bromsslang ytterligare.
    3. Luftat alla 4 hjulen enligt längst-ifrån-huvudcylinder-metoden.

    Har kommit fram till följande.
    1. Ingen luft i bakoken
    2. Väldigt svårt att lufta framoken. Här upptäckte jag att eftersom det var mycket svårare att få ut vätska ur oken fram så var jag tvungen att lossa nippeln lite mer än bak, då märkte jag att det droppade sakta ner från nippeln längs oket och ner på marken. Så min gissning är att det är nån slags stopp i nippeln så det trycks ut vätska vid gängorna istället, därav att det är svårt att lufta och även kanske inte så konstigt att jag inte fick bort bubblorna innan eftersom luft kröp in genom gängorna samtidigt som jag försökte lufta. Hängde ni med?
    3. Efter jag luftat denna gången blev både pedalen och bromsen faktiskt lite bättre. Pedalen tar liite högre upp och mer kraft vid inbromsning men ändå inte alls som det ska.

    Så nipplar ska jag köpa nya helt klart men frågan är om det kanske ändå inte är lika bra att köpa en ny huvudcylinder också? Mekonomen har en som kostar dryga 600 kr. Vad hade ni gjort?


    Vet ni om det går att montera bromsservo och huvudcylinder från nyare årsmodell? Såna fall kunde man ju plockat bättre begagnat från senare årsmodell av OG9-5 på en självplock skrot.
    Senast redigerat av loffeleguan den 2019-08-21 klockan 17:37.
    Saab 9-3 SC 1,8t BioPower Vector -08
    Maptun Steg 5

  7. #67
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Jag är personligen inte ett fan av såna luftare med backventil, då de förlitar sig på att det är tätt när man släpper upp pedalen för att inte luften skall sugas in igen. Det riskerar då att komma in ny luft via gängorna då dessa inte är täta, ju fräschare bromsok ju större risk att det suger luft.

    Gängorna är inte designade för att vara täta, så är inte något fel för att det läcker där när nippeln är öppen.

    Att trycka ut vätskan, så vätskan alltid går åt samma håll vid luftning är enligt mig enda sättet. antingen genom att ha någon annan som trampar, så att man kan stänga nippeln när man släpper upp, eller genom något av tidigare tipsade verktyg där man trycksätter systemet via behållaren.

    att vakumsuga vid nippeln kan också fungera, så suger den både från gängor och från oket, men flödet går aldrig in i oket så det kan komma in luft där. med de är det dock svårt att avgöra om det är slut på luft just eftersom det kommer med luft via gängorna.

    3 användare gillar detta inlägg



  8. #68
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Du får köpa kvalitets high-tech nipplar. https://www.stahlbus.com/info/en/pro...oduct-overview

  9. #69
    Grundladd loffeleguans avatar
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    140
    Medlem#
    12519
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    Jag är personligen inte ett fan av såna luftare med backventil, då de förlitar sig på att det är tätt när man släpper upp pedalen för att inte luften skall sugas in igen. Det riskerar då att komma in ny luft via gängorna då dessa inte är täta, ju fräschare bromsok ju större risk att det suger luft.

    Gängorna är inte designade för att vara täta, så är inte något fel för att det läcker där när nippeln är öppen.

    Att trycka ut vätskan, så vätskan alltid går åt samma håll vid luftning är enligt mig enda sättet. antingen genom att ha någon annan som trampar, så att man kan stänga nippeln när man släpper upp, eller genom något av tidigare tipsade verktyg där man trycksätter systemet via behållaren.

    att vakumsuga vid nippeln kan också fungera, så suger den både från gängor och från oket, men flödet går aldrig in i oket så det kan komma in luft där. med de är det dock svårt att avgöra om det är slut på luft just eftersom det kommer med luft via gängorna.
    Jag har aldrig haft det problemet på någon bil tidigare att det kommer bromsvätska mellan nippeln och oket vid luftning, och andra sidan har jag alltid använt mig av tycklyft när jag luftat med en automatisk påfyllare vid behålleran (typ denna https://verktygsboden.se/bromsvaetsk...are-pneumatisk) så det är första gången jag använder en sån manuell manick med backventil. Men att bromsvätskan pressas ut mellan gängorna och oket borde tyda på att det är nåt stopp i själva nippeln för jag fick skruva den ganska långt ut för att överhuvudtaget få ut nån vätska. Nåja, nu har jag beställt ett verktyg för att trycksätta behållaren. Men ingen här som har nån åsikt om huvudcylindern?
    Saab 9-3 SC 1,8t BioPower Vector -08
    Maptun Steg 5

  10. #70
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Bara för att vara säker, du har satt oken på rätt sida så att luftningsnipplarna sitter uppåt?

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #71
    Grundladd loffeleguans avatar
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    140
    Medlem#
    12519
    Jag satte dom med nippeln ner med vilje

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC 1,8t BioPower Vector -08
    Maptun Steg 5

  12. #72
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Det har ju hänt förr. Har en gammal bilkompis som monterade big-brake kitt på sin Ford Sierra "cossie". Han berättade att det gick åt mycket bromsvätska för luftningen, innan han insåg att oken var felvända.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #73
    Grundladd loffeleguans avatar
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    140
    Medlem#
    12519
    Jag har dubbel dubbel dubbel kollat
    Saab 9-3 SC 1,8t BioPower Vector -08
    Maptun Steg 5

  14. #74
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    9074
    Citat Ursprungligen postat av loffeleguan Visa inlägg
    Nu har jag provat lufta igen för hand med hjälp av en kompis och det kom bubblor direkt. Får inte bort bubblorna hur jag än gör.. suck.. Har servon eller huvudcylindern gått tro?
    Vet inte om jag vågar lägga pengar på ett dyrt verktyg, man är ju rädd att det inte ska hjälpa.
    Om du menar själva servo-"klockan" den stora runda så har den ingen direkt kontakt med bromsvätskan och kan därför inte trycka in luft i systemet, möjligen kan det vara nåt med huvudcylindern
    SAAB 9-5 Vector-Griffin 09 sedan 2,0t BioPower, Polar White

  15. #75
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    9074
    Citat Ursprungligen postat av loffeleguan Visa inlägg
    Detta har jag gjort idag.
    1. Köpt luftningsbehållare med backventil.
    2. Dragit åt mellan bromsrör och bromsslang ytterligare.
    3. Luftat alla 4 hjulen enligt längst-ifrån-huvudcylinder-metoden.

    Har kommit fram till följande.
    1. Ingen luft i bakoken
    2. Väldigt svårt att lufta framoken. Här upptäckte jag att eftersom det var mycket svårare att få ut vätska ur oken fram så var jag tvungen att lossa nippeln lite mer än bak, då märkte jag att det droppade sakta ner från nippeln längs oket och ner på marken. Så min gissning är att det är nån slags stopp i nippeln så det trycks ut vätska vid gängorna istället, därav att det är svårt att lufta och även kanske inte så konstigt att jag inte fick bort bubblorna innan eftersom luft kröp in genom gängorna samtidigt som jag försökte lufta. Hängde ni med?
    3. Efter jag luftat denna gången blev både pedalen och bromsen faktiskt lite bättre. Pedalen tar liite högre upp och mer kraft vid inbromsning men ändå inte alls som det ska.

    Så nipplar ska jag köpa nya helt klart men frågan är om det kanske ändå inte är lika bra att köpa en ny huvudcylinder också? Mekonomen har en som kostar dryga 600 kr. Vad hade ni gjort?
    Om det endast kom ut vätska via nipplarnas gängor är det något fel, kommer det vätska via gängor och "rätt" väg (vilket i sig inte är fel beroende på hur mycket du öppnar) skulle jag ändå bytt dem då nipplarna är billiga men på gamla ok kan jängorna i själva oken vara slitna också

    Så testa med nya nipplar först

    Vad gäller huvudcylindern så köp original, har själv gjort misstaget med pirat cylinder för många år sedan då jag behövde byta
    Det var en helg, loppet i cylindern var ok så jag ville egentligen ha en renoveringssats, Biltema var öppet och där fans en komplett huvudcylinder med vätsketank som jag köpte

    När jag sedan skulle lufta (med av mig ovan nämnda luftare) sprack vätskebehållaren i två delar,!
    Jag hade den gamla felfria behållaren kvar som jag satte dit, fyllde på och skulle lufta igen ...bromspedalen sjönk till botten!
    Demonterade, inspekterade och såg genast att det fans grader i den nya Biltema-cylindern som gjorde att de två tätningarna som skulle trycka ut vätskan i kretsarna gick sönder innan jag ens luftat färdigt!

    Mitt råd är alltså att köpa original huvudcylinder, vad du hittar en sådan billigast kan säkert andra här svara på
    SAAB 9-5 Vector-Griffin 09 sedan 2,0t BioPower, Polar White

  16. #76
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av loffeleguan Visa inlägg
    Har kommit fram till följande.
    1. Ingen luft i bakoken
    2. Väldigt svårt att lufta framoken. Här upptäckte jag att eftersom det var mycket svårare att få ut vätska ur oken fram så var jag tvungen att lossa nippeln lite mer än bak, då märkte jag att det droppade sakta ner från nippeln längs oket och ner på marken. Så min gissning är att det är nån slags stopp i nippeln så det trycks ut vätska vid gängorna istället, därav att det är svårt att lufta och även kanske inte så konstigt att jag inte fick bort bubblorna innan eftersom luft kröp in genom gängorna samtidigt som jag försökte lufta. Hängde ni med?
    3. Efter jag luftat denna gången blev både pedalen och bromsen faktiskt lite bättre. Pedalen tar liite högre upp och mer kraft vid inbromsning men ändå inte alls som det ska.
    När man luftar med övertryck är det helt normalt med läckage i gängorna. Eftersom det blir bättre när man luftar vet vi lösningen på problemet. Lufta tills all luft är borta.


    Citat Ursprungligen postat av loffeleguan Visa inlägg
    Så nipplar ska jag köpa nya helt klart men frågan är om det kanske ändå inte är lika bra att köpa en ny huvudcylinder också? Mekonomen har en som kostar dryga 600 kr. Vad hade ni gjort?
    Eftersom oken är bytta och symptomen tyder på luft i systemet hade jag först luftat färdigt. Dvs till symptomen är borta. Sedan hade jag antagligen inte gjort mer med detta.

    Skulle jag sedan köpa något för att ytterligare förbättra bromssystemet ligger stålomspunna bromsslangar bra till...

    Citat Ursprungligen postat av loffeleguan Visa inlägg
    Vet ni om det går att montera bromsservo och huvudcylinder från nyare årsmodell? Såna fall kunde man ju plockat bättre begagnat från senare årsmodell av OG9-5 på en självplock skrot.
    Man kan ju plocka hjulskruvar och vindrutetorkarblad samtidigt... hm ...hm.. förlåt... Menar bara att det är bättre att lösa ett problem i sänder. Att något av detta skulle ha påverkats det minsta av bytet till 314mm ok låter väääldigt otrooligt. Tycker jag.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #77
    Grundladd loffeleguans avatar
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    140
    Medlem#
    12519
    Jag har inte luftat med hjälp av övertryck.

    Oken köpte jag begagnade från Bildelslagret i Trollhättan, de hade suttit på en 06 (tro jag det var) som gått dryga 17.000 mil. Jag fick bort luften igår men känslan i pedalen blev ändå inte helt 100%, det är därför jag misstänker att kanske huvudcylindern läcker internt. Risken finns ju att jag har tryckt pedalen lite för hårt när jag luftat efter bytet till 314 bromsarna.
    Saab 9-3 SC 1,8t BioPower Vector -08
    Maptun Steg 5

  18. #78
    Grundladd loffeleguans avatar
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    140
    Medlem#
    12519
    Citat Ursprungligen postat av FASSAN Visa inlägg
    Om det endast kom ut vätska via nipplarnas gängor är det något fel, kommer det vätska via gängor och "rätt" väg (vilket i sig inte är fel beroende på hur mycket du öppnar) skulle jag ändå bytt dem då nipplarna är billiga men på gamla ok kan jängorna i själva oken vara slitna också

    Så testa med nya nipplar först

    Vad gäller huvudcylindern så köp original, har själv gjort misstaget med pirat cylinder för många år sedan då jag behövde byta
    Det var en helg, loppet i cylindern var ok så jag ville egentligen ha en renoveringssats, Biltema var öppet och där fans en komplett huvudcylinder med vätsketank som jag köpte

    När jag sedan skulle lufta (med av mig ovan nämnda luftare) sprack vätskebehållaren i två delar,!
    Jag hade den gamla felfria behållaren kvar som jag satte dit, fyllde på och skulle lufta igen ...bromspedalen sjönk till botten!
    Demonterade, inspekterade och såg genast att det fans grader i den nya Biltema-cylindern som gjorde att de två tätningarna som skulle trycka ut vätskan i kretsarna gick sönder innan jag ens luftat färdigt!

    Mitt råd är alltså att köpa original huvudcylinder, vad du hittar en sådan billigast kan säkert andra här svara på
    Att köpa original huvudcylinder finns inte på kartan, på Orios prislista står det 5000 kr https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...chTerm=4836698
    Däremot har jag hittat LPR som också finns med på listan i länken, för 800 kr.
    Saab 9-3 SC 1,8t BioPower Vector -08
    Maptun Steg 5

  19. #79
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 325
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Att något av detta skulle ha påverkats det minsta av bytet till 314mm ok låter väääldigt otrooligt. Tycker jag.
    Vill hävda att det inte är det minsta otroligt. Snarare ganska vanligt att man sabbar packningarna i huvudcylindern när kolven vid luftning får passera förbi det normala arbetsområdet.
    Men att dåliga packningar i huvudcyl skulle suga in luft är nog inte vanligt.

    Igensatta luftnipplar brukar jag rengöra med ett gem eller en stump ståltråd.

    Ett annat sätt att lufta är att anslut en slang till luftnippeln och låta andra änden vara öppen och placerad över vätskeytan i behållaren. Med tiden letar sig luften ut.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  20. #80
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    9074
    Citat Ursprungligen postat av loffeleguan Visa inlägg
    Att köpa original huvudcylinder finns inte på kartan, på Orios prislista står det 5000 kr https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...chTerm=4836698
    Däremot har jag hittat LPR som också finns med på listan i länken, för 800 kr.
    Att du inte vill köpa från Orio förstår jag, Orio är ju ingen tillverkare och dom lägger säkert på en hel del

    Med original menade jag inte nödvändigtvis från Orio utan likvärdig, kanske från någon OEM?
    LPR kanske är ett bra alternativ? det kan säkert någon annan här på forumet svara på
    SAAB 9-5 Vector-Griffin 09 sedan 2,0t BioPower, Polar White

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-01-24, 15:32
  2. Uppgradera till 314mm bromsar, og 9-5 -01
    Av Victor W i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-05-08, 23:33
  3. 314mm bromsar eller 345mm bromsar? 314mm bromsok OG9-5
    Av läppglans i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-28, 20:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •