Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Feil på ESP efter vinterförvaring OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2016
    Inlägg
    34
    Medlem#
    -

    Feil på ESP efter vinterförvaring OG9-5

    Det har oppstått en ABS/EPS feil med bilen mens den stod lagret i vinter. Bilen er en 2005 modell 2.0t trimmet med stg 1.

    Feilen vises ved at hastighetsmåleren er død, og ESP, ABS og ESP off lyser i hovedinstrumentet. MIU. Det kan nevnes at batteriet var helt dødt da jeg skulle hente bilen, så jeg måtte erstatte dette med et nytt.

    Jeg kan aktivere hastighets måleren Techer. Etter å lest mange tråder på diverse forum, kunne det syntes som feilen var i ABS/ESP modulen?

    Jeg har derfor skiftet denne, men ESP og ABS og ESP off lampene lyser fortsatt. (Jeg har ikke testkjørt bilen, da jeg ikke er ferdig med å lufte bremsene).

    Jeg får feilmelding C0551 - ESP ikke programmert, og C1382 Wheel sensor rear left. Dette er samme feilmeldinger jeg fikk før jeg skiftet ABS modulen.

    Kan jeg ha programmert feil? Den nye ESP enheten har riktig delenr., og er fra samme bil og samme årsmodell.

    Kan noen forklare meg step for step hvordan ESP skal programmeres med TechII? Jeg får bare fram valgene konfigurasjon og kalibrering av steering angle under MIU i Techen når jeg skal programmere?

    Kan feilen ha noen sammenheng med at batteriet var helt dødt da jeg hentet bilen? Kan det ha noen sammenheng med tildigere trimming? eller at jeg tidligere har skiftet "motorbokstav" i VIN for å få tubomåleren til å fungere etter at jeg byttet til MIU med turbo måler?

    Dette har dog virket før bilen ble parkert på vinter lagring. Dvs at feilen har kommet lenge etter både trimming og skifte av MIU. Og som nevnt, har alt dette tullet oppstått etter at batteriet kortsluttet
    M99 Saab 9-3SE turbo
    M06 Saab 9-3 Vector CV 2.0T

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Hjulsensorn vänster bak är den som används för att mäta hastighet. De utgår normal pga. glapp i kabel (avböjd, slitageskada) eller dålig kontakt i kontaktdon. Iblnad sitter dock felet i ABS-styrboxen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2016
    Inlägg
    34
    Medlem#
    -
    Takk for svar. Jeg har prøvd å bytte tilbake til den gamle ESP styreboksen etter først å ha åpnet den og sjekket at ingen av de tynne trådene inne i boksen hadde gått av. Dette hjalp ikke. Jeg har også prøvet å koble på et nytt hjulnav med hjulsensor. Det hjalp heller ikke. Alle de 3 andre hjulene gir hastighetsutslag i Techen når jeg dreier på dem. Venstre bakhjul er helt dødt.

    Hva mener du med glapp i kabel? Jeg har kontrollert kontakten til hjulsensoren, og den ser helt fin ut. Kan det være noe brudd på kabelen til hjulsensoren? Dette må vel i så fall være på den delen som går fra sensoren og inn bak tanken og inn i kupeen under baksetet? Den ser nå helt fin ut på avstand, men jeg må kanskje prøve å skjøte inn en ny kabel fra sensoren og koble den på ledningen under baksetet?

    En annen iden jeg har, er om det kan ha skjedd noe med ECU-en når batteriet kortslutet. ECUen henter jo også hastighetssignal fra samme krets.
    M99 Saab 9-3SE turbo
    M06 Saab 9-3 Vector CV 2.0T

Liknande ämnen

  1. Startproblem, Bosch insprut 9000 2.0t -91 - feil box?
    Av clutch i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 18:15
  2. [LÖST] Feil på Rattlås NG9-3
    Av hel i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 19:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •