Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vad är en rimlig kostnad för ett rimligt bekymmerslöst köp av en 9-5 Aero?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Vad är en rimlig kostnad för ett rimligt bekymmerslöst köp av en 9-5 Aero?

    God afton gott folk!

    Jag går i tankar att sälja min lite för dyra bil och köpa en lite billigare. Saab känns som en utmärkt kandidat när det kommer till hur mycket bil man får för pengarna. Och nu när jag kollat på några Saab:ar smyger sig en för mig oväntad uppskattning för dessa bilar in. Men eftersom jag inte ägt en Saab tidigare så är jag helt grön på området. Har lusläst alla köptrådar på forumet, otroligt mycket bra info. Härlig gemenskap här!

    Till min fråga. Vad jag undrar är i vilken prisklass man kan lägga sig vs vilken nivå av "problemfrihet" man kan förvänta sig och det är här jag gärna skulle vilja ha hjälp om någon vill bistå med sin erfarenhet. Jag har tittat på 9-3 och 9-5 kombimodeller. Jag är i princip enbart intresserad av BioPower men kan tänka mig en bensinare om det av någon anledning är bättre. Helst en Aero. Har förstått att 9-3 är lite trånga så det kanske är 9-5 som gäller för mig som har hund. Hade dock gillat en mer bränslesnål / modernare bil.

    Fråga 1
    • Jag har en stor hund som kommer åka i bagaget. Är 9-3 tillräckligt rymlig för det ändamålet?


    Fråga 2: Budget 30-35 tusen
    Här tänker jag en Saab 9-5 Aero Biopower som är "normalkörd", t.ex. över 20.000 mil. Bilen jag köper kommer att vara grundligt inspekterad av bilkunnig kompis och sannolikt kommer jag därför undvika objekt som riskerar att rasa ihop / dyra reparationer.
    • Vilken årsmodell är rimlig att leta efter?
    • Hur stor budget bör jag sätta av för oförutsedda reparationer?


    Fråga 3: Vad kostar en "bekymmerslös" bil?
    Här tänker jag samma objekt som ovan, en Saab 9-5 Aero Biopower, fast undrar vilket är det minsta "rimliga" pris jag kan förvänta mig att behöva betala för att få en bil som är mer eller mindre bekymmerslös bil (givet att det inte finns några garantier givetvis, alla bilaffärer är mer eller mindre dåliga affärer).
    • Vilken årsmodell är rimlig att leta efter?


    Hoppas att jag gjort mig förstådd, annars förklarar jag mig gärna ytterligare.

    Vänligen, Jonas

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681
    Fråga 1: Inga problem

    Fråga 2: BioPower kom inte förrän -05. Tveksam till att du hittar nån så pass "bekymmerslös" bil för 30-35 om du ska upp i årsmodellerna. Gäller Aero då.
    Bortser man från Aeromodellen så finns det lite mer att välja mellan. -05 till -07 är inga bekymmer att hitta för de pengarna. Jag hade siktat på
    en som inte är äldre än -06 i alla fall. Då får du den nyare faceliften och den nyare instrumenteringen.
    Angående oförutsedda reparationer så beror det på hur mycket man kan skruva själv så den får du utveckla lite.

    Fråga 3: Finns nog inte. Så ny som möjligt -09, -10. Uppåt 50-55k skulle jag tro. Det beror mycket på vem som haft bilen innan och hur den är omhändertagen.

    2 och 3 baserar jag enbart på og9-5.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    fanns 9-5 aero någonsin som biopower ?

    Svårt att säga nåt generellt om att ha en problemfri bil, jag har kört relativt problemfritt i många mil men det är väl delvis tur, delvis ett bra val av exemplar och delvis att man kan fixa smågrejer själv.

    och det HAR ju hänt saker, tre större saker.. ett xenonlyse slocknade (fixade själv med beg delar och nya lampor), rören till oljekylen rostade sönder (lämnade in av olika skäl, bytte till nya delar), och ett bromsrör bak gick av (bytte båda själv), men detta är då
    på de 18000mil jag kört och bilen har gått 42000.. ..Sen har smågrejer strulat.. typ jag har bytt termostat (själv, kostade nån hundring), lite vaacumslangar osv.

    Personligen tycker jag 9-5 är en trevligare bil än NG9-3, av flera skäl, den är större, känns gedignare och verkar strula mindre.. men det är en smaksak. Du bör av flera orsaker välja en från 2004 eller nyare för då fick man ordning på oilsludge, det kan vara fixat på tidgare också men..

    Personligen gillar jag 04-05 bäst, utan oilsludge, den gamla snyggare fronten, och den äldre snyggare instrumenteringen. ..med det inte sagt att jag skulle tacka nej till en nyare, absolut inte.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    1. Hur stor är stor? Enklast är att kolla in en bil och bedöma själv.

    2. Aero fanns t.o.m. 2008 endast med respektive modells värstingmotor som inte är en biopower. Fr.o.m. 2009 var "aero" endast ett sportigt utrustningpaket som gick att få till alla motorer på 9-3. På 9-5 fanns ett fåtal -09 "aero", men det var också bara ett utrustningpaket som jag _tror_ att handlarna plockade ihop till 2.3t biopower.
    Så "aero" och "biopower" kommer att begränsa dig till årsmodeller 2009 och nyare.

    3. "Bekymmerslös" finns inte på en 10+ år gammal bil. Men synar du objekten i sömmarna och hittar ett välskött och välservat ex bland vraken kan du få en bil som rullar långt utan allt för stora reparationer.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Det är helt omöjligt att förutsäga de framtida kostnaderna för en gammal bil.
    Min 9-5 har varit otroligt billig att äga men jag skruvar allt själv och ägnar mig åt förebyggande underhåll.
    Om något på vänster sida ser suspekt ut så byter jag även på höger då komponenterna har likartad teknisk livslängd.
    Vid ett nytt köp av gammal bil så budgeterar jag alltid för 5-10 tkr för att åtgärda brister och jag skruvar hellre i ett varmt garage istället för en regnig parkeringsplats.
    Betalade förresten 55 tkr för min überfina 9-5 2009 2.3 Biopower och lägger 15-25 tkr det här året på preventivt underhåll.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Om du är inne på 9-5 ska du såklart läsa den här tråden:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...kika+k%C3%B6pa

    9-5 är överlag en rymlig bil och pålitlig bil, men gamla bilar tarvar underhåll och og9-5 är inget undantag. Den har även som alla andra bilar modelltypiska svagheter (se tråden jag länkade till) men bara vevhusventilationen är åtgärdad så är ingen av de övriga modellsvagheterna så farliga.

Liknande ämnen

  1. 9-5 Aero -00 11k mil. Rimligt pris?
    Av Rogerleon i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-25, 15:08
  2. SAAB 9-3 aero -01:a, rimligt säljpris?
    Av SaraB i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-02, 21:21
  3. 30k:- för 85'as 900 Aero, rimligt?
    Av rabies i forum Allmänt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-11-23, 08:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •