Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Frikopplar inte efter byte av koppling NG9-3

  1. #1
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12700

    Frikopplar inte efter byte av koppling NG9-3

    Hejsan!

    Har en NG9-3 2007 2.0T som jag bytt komplett kopplingspaket på i helgen. Köpte enligt rekomendation LUK tryckplatta, lamell och slavcylinder till V6 Aero.

    Allting passade bra men missade att lufta slavcylindern innan jag monterade allting.

    Nu har jag försökt lufta systemet, dvs tryckt in olja från både luftnippel och sugit med vakumsug vid samma anslutning. Kom lite luftbubblor men ingen skillnad. Behållaren har varit toppfylld hela tiden då jag försökt lufta och har även testat att pumpa på pedalen med nippel öppen utan resultat.

    Pedalen stannar inte i golvet utan känns precis som vanligt fast stummare. Sitter hårdare tryckplatta i men detta känns lite väl tungtrampat.

    Men det som händer är att när jag trycker ner pedalen så kan jag inte lägga i någon växel. Provar jag tex att lägga i 1a växeln så vill bilen driva försiktigt framåt. Startar jag med växel i så driver bilen utan problem men själva frikopplingen fungerar inte.

    Kan jag monterat något fel när jag bytte kopplingen ? Känns som att slaven trycker på tryckplattan men inte tillräckligt för att frikoppla.

    Mike

    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  2. #2
    Sugmotor hellqs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    99
    tror du får riva igen och lufta slaven... gjorde samma miss på en av mina bilar och blev till att göra om allt. kan ju annars prova suga vakuum i behållaren via locket. då blir behållaren som en slags (fälla) och blir ganska likt hur vi injicerar epoxy och polyester i vkuumformar på jobbet. jag provade en sån variant då när jag gjorde samma miss dock utan resultat men kan vara värt ett försök!

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det brukar ju kännas tydligt i pedalen om allting arbetar korrekt? Är det luft kvar så försvinner ju hela känslan totalt. Det ska ju poängteras att anledningen till att man ska lufta slaven med lådan löst är ju placeringen på luftnippeln. Den sitter ju strax före slaven och luftar man som vanligt så får man bara cirkulation mellan huvudcylinder och luftnippel. Ner till slavcylindern kommer det ju inget om den är full med luft. Lustig konstruktion men så är det iallafall. Har man tabbat sig och monterat ihop så kan man vacuumsuga som sagt men det kan ta väldigt lång tid.

  4. #4
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12700
    Hej!

    Kopplingspedalen känns precis som vilken tungtrampad koppling som helst, så tror inte det är någon luft kvar i systemet. Jag antar att OM det skulle vara luft kvar så hade pedalen känts svampig eller inte gett det mottryck som uppstår nu. Eller tänker jag fel ? Har läst på lite mer och insett att slavcylindern kan vara dålig (den nya). Så beställde en ny Saab original istället. Pratade med lite mekare på jobbet och dom trodde att slaven som sitter i nu läcker igenom så därför känns det som kopplingspedalen som normalt men orkar inte trycka in tryckplattan tillräckligt för att frikoppla. Hade tänkt att riva ner allt igen på söndag och testa med att lufta slaven samt se om lamellen går fritt på axeln.

    När man luftar på rätt sätt så sätter man vätskefylld slang på luftnippel och trycker slaven fram och tillbaka sakta för att fylla den och upprepar tills det inte kommer ut någon luft alls ?

    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    En slavcyl blir inte dålig på det viset. Det dåliga med dom dåliga är att de börjar läcka och då rinner det ut på backen. En slavcylinder kan inte läcka invärtes. Däremot en huvudcylinder kan så göra. Har du normal känsla i pedalen så tror inte jag heller att du har luft kvar. Isåfall beror det på nåt annat .

  6. #6
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12700
    Ok då vet jag det. Ska ta isär allting på söndag så får vi se vart det felar någonstans. Men för säkerhets skull har jag införskaffat en luftman som jag ska använda för att suga och trycka igenom oljan i systemet

    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Kvalitén på luftman varierar. Var försiktig om du trycksätter. Täck omgivande lackerade ytor med skyddsplast och/eller var snabb med att spola av om locket lossnar och det stänker bromsvätska runt ikring. Bromsvätska kan lösa upp färg. Suga är säkert och fungerar alla gånger.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #8
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12700
    Luftman är väl fel att säga att jag har skaffat. Men har hämtat ett lock på skroten och monterat en däckventil i. Samma sak egentligen. Men japp jag läste om att folk har haft mycket problem med just luftman från mekonomen och det har blivit full panik när den släppt av allt tryck.

    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973


    Är det bra känsla i pedalen hela vägen så är det inte luft som är problemet.
    Gick det bra med centreringen av lamellen? Funderar på om självjusteringen rubbats. Man aktiverar ju den när man monterar den och jag tror inte man kan göra ett omtag utan att använda SAC-vertyget för att återställa tryckplattan. Det är bra att ha tänka på om du tänker demontera kopplingen.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12700
    Jag antar att det gick bra för det var inga bekymmer att få på lådan. Hade inget centreringsverktyg men hittade en långhylsa som passade bra i veven och i centrum på lamellen.

    Vad är det för SAC verktyg du pratar om ?

    EDIT: Nu blev jag orolig. Kan jag missat att aktivera självjusteringen ? Jag satte dit en hylsa i hålet på veven. La dit lamellen och tryckplattan, kontrollerade att det var centrerat och drog fast tryckplattan i svänghjulet. Sedan på med lådan som vanligt.
    Senast redigerat av Znatch den 2019-05-10 klockan 09:05.

    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Ja då ligger nog felet där............man kan montera en ny SAC koppling utan verktyg men då måste man dra varje skruv lite i taget och i kors så att tryckplattan går rakt in. En dl säger 1/8" varv men jag har kört ett 1/4" varv utan problem och då drar man det korsvis steg för steg ända till den är dragen i botten.
    Drar man åt en skruv för mycket så är det jättelätt justeringen börjar arbeta och lägger sig fel.
    Specialverktyget man använder annars komprimerar ju plattan rakt så den går att lägga dikt mot svänghjulet och bara dras fast. Sen släpper man verktyget. Men tar man det försiktigt så går det bra utan men då underlättar det kanske att man vet om det också.........

  12. #12
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12700
    Googlat lite å kollat videos och kan nog med 95% säkerhet säga att felet ligger där. Hade inte en aning om detta men man lär sig av sina misstag. Låter dock konstigt att man inte kan återställa självjusteringen utan det specialverktyget. Måste ju gå att göra på annat sätt.

    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  13. #13
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12700
    Hej igen!

    Nu har vi rivit ner allting och kontrollerat tryckplattan. Fjädrarna till självjusteringen var helt intryckta dvs i grundinställning. Men tog lös allting och monterade ihop det igen samt momentdrog tryckplattan. Tog lös Slavcylinder och luftade den på nytt. Monterade tillbaka lådan och när slavcylinder träffade tryckplattan så pyttsade det ut bromsvätska från anslutningen där nippeln sitter. Vet inte hur man ska göra för att komma ifrån det. Iaf så när allt var monterat och luftat så var det dags att prova. Men då var kopplingspedalen slapp halva vägen och i mitten så kände man att det började bli lite motstånd. Kändes precis som att det var luft i systemet. Tog då och luftade genom ca 1 liter bromsvätska med luftman genom att hela tiden se till att behållaren var full till toppen, men ingen skillnad blev det. Tänkte då att man kanske tryckt sönder huvudcylindern när vi grejat så mycket så en ny sån från speedparts monterades.

    Idag har jag luftat igenom hela systemet ordentligt igen men samma problem kvarstår. Kopplingen tar sista 2-3mm men inte mer än så. Väldigt svampig från övre läge till mitten för att sedan bli lite stummare. Kan starta bilen med kopplingen nertryckt och växel i men då ligger den på dragläge. Lyckades köra hem bilen från mekgaraget på alla växlar men det var ju extremt trögt och kändes inte alls bra.

    Vad är det mer jag kan göra ? Börjar bli jäkla trött på att riva ner lådan igen.

    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Har du luftat kopplingen genom att även vakuumsuga uppe vid bromsvätskebehållaren? Om inte så kan det vara det som behövs.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1482034
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  15. #15
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12700
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Har du luftat kopplingen genom att även vakuumsuga uppe vid bromsvätskebehållaren? Om inte så kan det vara det som behövs.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1482034
    Hejsan!

    Nej det har jag visserligen inte gjort. Det ska jag ta och kika på!

    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    hur luftar du slaven då? Värt att notera återigen är ju att studera konstruktionen på det hela. Är det luft i slavcylindern vid montage så kan man ju lufta igenom 1000liter bromsvätska om så är genom luftnippeln utan att luften i slavcylindern försvinner för det. Luftnippeln sitter liksom på ledningen ner till slavcylindern och inte som på många andra sist i kedjan.
    Jag brukar ha en genomskinlig slang sittandes i slaven som fästes en bit upp på nåt och sen en tratt så man kan fylla. Sen försiktigt arbeta slaven in och ut tills man ser att det endast cirkulerar vätska fram och tillbaks.
    Sen vid återmonteringen av lådan så ansluter jag slangen till hydrauliken innan jag drar in den och så luftnippeln öppen med en slang på till ett kärl så man slipper kladdet. Då luftar man ut det sista när man drar in lådan och slaven trycks in. Sen stänger jag och luftar ev en vända till på normalt sätt för att få bort det som ev finns mellan huvudcyl och luftnippel.
    Små luftbubblor kan man vacuumsuga ur men det kan ju ta lång tid.

  17. #17
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12700
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    hur luftar du slaven då? Värt att notera återigen är ju att studera konstruktionen på det hela. Är det luft i slavcylindern vid montage så kan man ju lufta igenom 1000liter bromsvätska om så är genom luftnippeln utan att luften i slavcylindern försvinner för det. Luftnippeln sitter liksom på ledningen ner till slavcylindern och inte som på många andra sist i kedjan.
    Jag brukar ha en genomskinlig slang sittandes i slaven som fästes en bit upp på nåt och sen en tratt så man kan fylla. Sen försiktigt arbeta slaven in och ut tills man ser att det endast cirkulerar vätska fram och tillbaks.
    Sen vid återmonteringen av lådan så ansluter jag slangen till hydrauliken innan jag drar in den och så luftnippeln öppen med en slang på till ett kärl så man slipper kladdet. Då luftar man ut det sista när man drar in lådan och slaven trycks in. Sen stänger jag och luftar ev en vända till på normalt sätt för att få bort det som ev finns mellan huvudcyl och luftnippel.
    Små luftbubblor kan man vacuumsuga ur men det kan ju ta lång tid.
    Vi la slaven i ett bad av bromsvätska och sedan tryckte vi in cylindern sakta och släppte upp tills det slutade bubbla. Trodde väl att man kunde göra på det sättet men nu när jag läser det du skriver så förstår jag ju att vi gjort helt fel. Så det är därför det fortfarande känns som det är luft kvar i systemet. Fan då är det bara att riva ner allting igen. Gör om, gör rätt. Tack så GRYMT mycket Stefan!

    EDIT: Ang vakuumsuga så läste jag något om att man kan koppla luftman på insuget för att suga ur luft ur systemet. Vågar man göra detta ?
    Senast redigerat av Znatch den 2019-06-09 klockan 18:57.

    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Nja det borde gå att göra som du skriver också, betydligt kladdigare dock............

  19. #19
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12700
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Nja det borde gå att göra som du skriver också, betydligt kladdigare dock............
    Så, bara se till att inte toppfylla behållaren så det inte sugs in i insuget ?

    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

Liknande ämnen

  1. Växellåda/Koppling - Frikopplar inte!!
    Av Landin__ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-05, 10:39
  2. slirande koppling efter kopplings byte
    Av snurrbo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-14, 18:24
  3. Frikopplar inte riktigt!
    Av L-G i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-30, 13:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •