Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tjuvström som varat i flera år! NG9-3 TiD

  1. #1

    Tjuvström som varat i flera år! NG9-3 TiD

    Hej!

    Jag har haft min SAAB 9-3 Diesel 2007a i snart 5 år. Nästan från dag 1 så har jag haft problem med min bil, då batteriet har dött.

    Om jag tar min historia från första början så var det som så att jag köpte min bil mitt i vintern.

    Jag tyckte det var skönt att jag hade fått en dieselvärmare, så jag började använda mig utav detta. Dag 2 eller 3 som jag har haft bilen, så startar inte bilen, och då har jag haft dieselvärmaren igång, och jag får starta bilen med startkablar. Samma procedur händer 2-3 gånger samma vecka, och jag kontaktar bilförsäljaren som jag har köpt bilen av, deras förklaring är att jag kör alldeles för korta sträckor för att batteriet ska orka med dieselvärmaren. Detta köper jag delvis.

    Jag slutar använda mig av dieselvärmaren, men det blir ändå samma problem, bara det att det tar lite längre tid tills batteriet dör, kanske 3-4 dagar. Bilförsäljaren ber mig att lämna in den på mekonomen, och de kollar på bilen. De hittar inget fel på bilen, den kanske drar lite lite lite tjuvström, men det ska inte påverka enligt mekonomen.

    Åren går, och jag får ladda batteriet varje dag. När sommaren/våren kommer så behöver jag inte ladda lika ofta, batteriet kanske håller 3-4 dagar utan att jag behöver ladda batteriet, men det är inte längre än så för att jag ska behöva ladda det igen.

    När vintern kommer så behöver jag ladda det dagligen.

    Tillslut så köper jag ett nytt batteri, efter att ha provat ett annat utan bättre resultat. Batteriet ger bilen nytt liv, men bara för en kort stund, tillslut så börjar även detta batteri ge med sig, och jag får börja ladda detta lika ofta.

    Nu lever min bil sitt eget liv, jag vet aldrig när bilen ska starta eller inte, så jag har alltid en startjumper med mig (som även den börjar ge upp efter att uppstartsförsök). Mekonomen har haft bilen inne två gånger, men hittar som sagt inget fel, så jag har väl egentligen gett upp, och tänkt köpa en ny bil i flera år, men det har inte blivit av.


    Nu hade jag bilen inne hos en Mekopartner, på grund utav en helt annan grej, och han hade ju också problem med att få igång bilen, så vi började diskutera varför detta har hänt. Då säger han följande:

    "Jag tror det har med tändlåset att göra, jag har bytt säkert 20 stycken på grund utav detta".

    Då googlar jag lite på problemet, och folk som har bytt tändlåset på sina SAABar har gjort detta nästan uteslutande på grund utav att de har fått felet "Rattlåsfel, stanna snarast". Och ja, jag har också detta felet, men det kom säkert 3 år efter att jag har haft problem med batteriet. Så min tanke är mer att han har sett detta felet i bilen, och tror att det har med elen i sig att göra, eftersom jag har får detta felet, och det borde lösa det hela, trots att detta fel kom flera år efter att jag först hade mitt batteriproblem.

    Så jag har egentligen två frågor:

    1) Är det något som har någon som helst aning om vad detta kan vara för fel, eller känner igen dilemmat?

    2) Kan tändlåset vara tjuven i dramat?

    Tack för all hjälp

    /En person som gett upp för länge sedan.

    Edit: Jag kan även tillägga att vi har dragit ur kabeln för dieselvärmaren för att se om det skulle hjälpa, vilket det inte har gjort.
    Senast redigerat av Sverige den 2019-05-06 klockan 17:00.

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Felkoder som kommit upp?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Har någon kontrollerat att generatorn laddar som den skall? Det är inte helt ovanligt att generatorn ger sig på dieslarna. Det brukar ju visa sig som en lysande ladd-lampa, men det kan ju vara hela skiten som är paj, alternativt att någon form av kortslutning föreligger.
    Jag tycker det låter läskigt likt att generatorn inte laddar alls, eller bara väldigt lite. En diesel går ju betydligt längre utan fungerande generator än en bensinare.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Felkoder som kommit upp?
    Problemet är att bilen är så nära "döden" ofta, så att jag får så mycket felmeddelande, att jag har lärt mig vilka som är falska eller inte, och ja, det kommer massor, men jag tror mest att dessa är följdproblem. Jag har gjort e-diagnoser flera gånger, och bilen är "felfri".

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Har någon kontrollerat att generatorn laddar som den skall? Det är inte helt ovanligt att generatorn ger sig på dieslarna. Det brukar ju visa sig som en lysande ladd-lampa, men det kan ju vara hela skiten som är paj, alternativt att någon form av kortslutning föreligger.
    Jag tycker det låter läskigt likt att generatorn inte laddar alls, eller bara väldigt lite. En diesel går ju betydligt längre utan fungerande generator än en bensinare.
    Jag är relativt säker på att Mekonomen har kollat på detta, men dom hittade ingenting fel med den.

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Om du har et multimeter er det mange tråder her på forumet som kan gi tips om hvordan man kan lete etter tyvstrøm - og hva normal hvilespenning skal være, feks. denne (men se bort fra dette med sikring #17i første omgang): http://forum.saabturboclub.com/showt...light=tjuvdrar. Flere tips kan gis gitt av hva du finner.

    Ladespenningen skal ligge mellom 14,4-13,8V, og er den lavere enn denne siste er det et problem.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Du behöver Tech2 verkar det som för att se vilka koder som är vad, sen radera och se om dom kommer upp igen!

    Samt som Bollman säger, kolla hur mycket den laddar?

    Vad sitter det för batteri i nu?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Som sagt det finns jättemycket info här på forumet om sådant här. Ett välkänt problem är att låg batterispänning kan ge massa konstiga symptom och felkoder som alla orsakas av för låg spänning. Så leta felkoder i ett sådant läge ger nog inget tyvärr.

    Jag är enig med Norrbagge!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast frågan är hur den låter när den inte startar..........jag har en 2007 och den var seg länge, åkte flera år med ett evigt njuttande och seg att få igång. Nytt batteri hjälpte marginellt och andra saker kom ivägen och självklart anade jag ju startmotorfel men den startade ju ändå så ja tiden gick. Men iallafall så hittade jag original mitsubishi startmotor för kanonpris och jag tog hem några och bytte och då förstod jag ju vidden av problemet. Efter bytet startar den som vilken japansk symaskin som helst. 2-3 sekunder och den går. Det är ändå en himmelsvid skillnad mot tidigare och jag tror dessa blir otroligt griniga när varvtalet blir för lågt. Det går sakta och dieseltrycket blir ju också därefter antar jag.
    Vad var då felet på den gamla startmotorn? Jo bussningen på drivgaveln var i det stora hela helt borta och drevet vispade skapligt åt alla håll. Att startmotorn ändå gick förklaras ju i att den är nerväxlad och elmotorn är ju ändå separat så den stretade väl på så gott den kunde men drevet hade nog ett hårt liv.....min hade gått 24k mil kanske vid bytet.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Jag har bytt både jord- och pluskabel på 9-3 TiD och TTiD. Vanligt med dålig kontakt vilket ger spänningsfall och varmgång. Försök känna om det blir varmt men undvik att ta på kablarna direkt efter start eftersom man kan lätt kan bränna sig om kablaget är dåligt.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Svar: 124
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 22:02
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-06-07, 20:03
  3. Läs detta så funkar vårat forum ännu bättre...
    Av MrTurbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-01-23, 23:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •